2007-07-21, 22:49
Medlem
Kära matforum,

Som rubriken säger, hur smakar laktosfria produkter? Tänkte mest på de som man använder i matlaganing, såsom grädde och gräddfil. Blir det någon smakskillnad mot "normala" produkter? Håller på och dejta en en dam som är just laktosintollerant och nu ska jag laga till lite middag med några av mina paradnummer som innehåller grädde men jag vill ju inte göra henne helt utslagen.

Ös på med er visdom.
Citera
2007-07-21, 23:03
Medlem
Jag brukar ofta använda Oatleys (stavning??) "iMat" som är laktosfri grädde. Började med detta då jag hade en kompis som inte klarade annat än laktosfria produkter, och sedan så har jag fortsatt att använda den istället för "vanlig" grädde när jag lagar mat.
Tycker den smakar minst lika gott som tex matlagningsgrädde och funkar utmärkt i såser, grytor, gratänger etc och ger en fin "gräddig" smak och konsistens.
Har även testat laktosfri mjölk, gräddfil och cremefraiche. Men de produkterna har jag inte lika gott att säga om... De funkar, men är man van vid de "riktiga" produkterna, så visst känner man skillnad i smak och konsistens de första gångerna man använder dem.
Citera
2007-07-22, 00:10
Medlem
NinjaRövardottes avatar
I mat känner man ingen skillnad alls på vad man än använder nästan. Enda som har egen smak är soja produkterna, använd de gjorda utav havre istället då, de är totalt omärkbara om man inte intar de rent dvs.
Finska märket "som jag glömt namnet på" med låglaktos grejjer som mjölk, creme fraich, fil etc är riktigt bra, smakar möjligen aningen sötare än normala grejjer men annars är smaken exakt densamma. Jag har aldrig varit gigantisk mjölkdrickare iof men jag kunde inte känna någon skillnad alls.
Citera
2007-07-24, 19:31
Medlem
Tack för svar, tror att du menar Valio. Det fanns en hel hylla med laktofria produkter som jag aldrig hade tänkt på förut, köpte grädden och den blir ingen skillnad i smak vad jag kände i alla fall.
Citera
2007-07-24, 20:05
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Valio exakt =) de har fortfarande mjölk-protein i sig dock vilket kan vara värt att tänka på, en del är intolerant mot båda.
Citera
2007-07-25, 14:59
Medlem
Dragonauts avatar
Har använt mig av låglaktos och laktosfria produkter ganska mycket de senaste åren och jag har egentligen ingenting att klaga på. Fungerar hur bra som helst. Det har ju dessutom kommet cream cheese och salladsost(läs feta). Har inte testat cream cheesen men den andra är också riktigt bra. Kanske lite för lös i konsistensen men smaken är helt okej. Inte som riktig förstås men den duger. I övrigt om man vill ha den mjölken som smakar mest som riktig mjölk kan jag rekommendera valios mellamjölkdryck. Inte lika söt som dom andra. Tyvärr kostar den lite mer men det kan det vara värt=)

Viktigt också att kolla med henne hurpass illa det är. Vissa klarar låglaktos alldeles utmärkt och vissa måste ha helt laktosfritt. Ingen höjdare att bjuda på middag som slutar med en nedsprayad toalett
Citera
2008-01-23, 19:16
Medlem
Husqyys avatar
Är låglaktos/laktosfria produkter nyttiga?
Tänkte mest på att "vanlig" mjölk från Arla håller cirkus 1 vecka medans låglaktos/laktosfritt från Arla håller nån månad?
Citera
2008-01-23, 19:39
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Samma lika som "vanlig" mjölk, bara olika socker ungefär.
Havre mjölken håller ett år i rumstemperatur oöppnat och är klart nyttigare än båda ovan nämnda mjölker då de bland annat har vattenlösliga fibrer etc.
Citera
2008-01-23, 20:28
Medlem
Valios helt laktosfria produkter smakar betydligt mer som den riktiga varan än de äldre låglaktosprodukterna tycker jag. Skall man säga någonting är de sötare tycker jag, så man kan med fördel dra ner lite på sötningen om sådan ingår i receptet.

/ Lenn
Citera
2008-01-23, 20:53
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Smakskillnad? Absolut.
Jag är en stor mjölkdrickare och har druckit laktosfri mjölk hos mina föräldrar.
Det är som att det saknas något i mjölken, en skum smak.
Har aldrig använt i matlagning så jag kan inte uttala mig där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in