Rancor berättade för oss att han planerade att sluta som moderator i veckan, och därmed även som administratör (admin2). Inga hard feelings, han har varit aktiv i forumet sedan det startade, och kommer fortsätta vara på forumet som medlem. Inget utesluter att han någon gång i framtiden kommer tillbaka som moderator.
Därför behövdes en ny admin tillsättas. Detta är något tidskrävande då det är viktigt att det blir rätt person. Det handlar både om tekniskt kunnande, erfarenhet från forumet, förtroende hos moderatorerna och att personen är diplomatisk och verbal. Det finns flera tänkbara alternativ här, men jag kom fram till en personen som jag tror är mest lämplig för rollen och är mycket nöjd med resultatet.
Beslutet om vem som bör bli admin3 togs i fredags, men det var fortfarande vissa frågor som måste diskuteras innan vi kan köra fullt ut. Vi var t.ex. inte säkra på vilket namn admin3 bör använda, och så sent som igår kväll fixades hans avatar. Rättigheterna för admin3 går inte att tilldela via vBulletin, utan är hårdkodade och tar lite extra tid etc.
Det var aldrig tänkt som någon hemlighet att admin2 ersatts av admin3, däremot tänkte jag bli klar med allt innan jag meddelade det. Vilket var idag, dock några timmar senare på dagen kanske.
Men ni använare var snabba och duktiga där att lista ut vad som händer bakom kulisserna. Men vad som såg ut som hemlighetsmakeri var aldrig tänkt som något sådant, utan det var bara att ni var lite snabbare än administrationen där.
När det gäller tekniker etc så brukar jag aldrig diskutera dem, men eftersom ni undrar så kommer här en liten genomgång.
Root har av tidsmässiga orsaker inte varit så aktiv på senare tid, vilket resulterade i att vi blev tvungna att plocka in en till tekniker: beng.
Det är han som byggt om forumet så att vi idag kan ha 4000 samtidiga användare, och ni inte ens märker det. Och det är han som fixat så stabiliteten på forumet är som den är idag. (För ni har väl inte glömt bort den vita sidan med texten "database-error" som sänkte forumet ofta förra hösten, innan beng kom in och fixade det?

) Han började som tekniker i oktober förra året. Men eftersom han inte har obegränsat med tid så behövde vi en till, och där kom zzpac in. Det var zzpac som fixade sökfunktionen, och det är han som fixat slutarbetet på IRC-servern (som påbörjades av beng). IRC-servern funkar faktiskt nu, men är än så länge bara öppen för moderatorer (beta-test). Men den öppnas inom kort publikt, bara några smådetaljer som ska justeras innan.
Eftersom root inte varit så aktiv, så plockade vi bort hans rättigheter tidigare i våras. Inga hard feelings. Men det finns ingen orsak att fler än de som behöver har admin-rättigheter. Detta gjordes av säkerhetsskäl och med användarna i åtanke.
Beng och zzpac skriver inlägg i forumet för att diskutera olika problemlösningar, men svarar också på frågor från admins och moderatorerna, därav antalet postade inlägg.
designflashback är den person som fixar layouten på forumet etc. Han jobbar inte med det just nu, och har därför inte möjlighet att komma åt det kontot för tillfället. Men kommer finnas hos oss tidvis i framtiden.
support är en anställd hos Flashback Enterprises Ltd som har möjlighet att kontrollera uppgifter om användarstatus etc. Detta är för att kunna besvara e-post som kommer in, hjälpa användare som har problem och se till att allt fungerar rent praktiskt utanför forumet.
admin