Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2019-08-09, 21:20
  #49
Medlem
Cineastens avatar
Bimp...eller bump...

Ostbricka är för mig synonymt med
Cheddar av olika slag. Gärna whiskycheddar
Brie
Mögelost av olika slag
Fransk getost
Olika sorters marmelad (Rabarber, äpple, fikon & lagerblad, apelsin & citron, körsbär mm)
Vindruvor
Skivat päron

Gärna ett inslag av chark också med olika sorters salami, chorizo, ölkorvar, proiscutto mm.

Kanske syltade grönsaker, syltlök, picklade morötter osv?

Olika sorters kex och skorpor. Gärna smaksatta.

Ett gott bröd. Inte industriell formfranska eller tråkig painrich utan Levainbröd, kanske nybakad ciabatta eller rostade surdegsbrödskivor.

Dryckesmässigt slår öl vin alla dagar i veckan enligt min åsikt. Trappistöl, veteöl, klosteröl, barley wine o kanske en liten porter eller stout vid sidan. Även lambic funkar. Lindemans apple är en höjdare tex. Den är dessutom ganska alkoholsvag så det går att dricka mycket av den utan att bli full som en spruta.

Kombinera sött och salt, syrligt osv. Salt mögelost med söt alkoholstark barley wine är jävligt gott.

Inte för många ostar heller. 3-5 olika ostsorter räcker gott.

😊
Citera
2019-08-11, 16:09
  #50
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Bimp...eller bump...

Ostbricka är för mig synonymt med
Cheddar av olika slag. Gärna whiskycheddar
Brie
Mögelost av olika slag
Fransk getost
Olika sorters marmelad (Rabarber, äpple, fikon & lagerblad, apelsin & citron, körsbär mm)
Vindruvor
Skivat päron

Gärna ett inslag av chark också med olika sorters salami, chorizo, ölkorvar, proiscutto mm.

Kanske syltade grönsaker, syltlök, picklade morötter osv?

Olika sorters kex och skorpor. Gärna smaksatta.

Ett gott bröd. Inte industriell formfranska eller tråkig painrich utan Levainbröd, kanske nybakad ciabatta eller rostade surdegsbrödskivor.

Dryckesmässigt slår öl vin alla dagar i veckan enligt min åsikt. Trappistöl, veteöl, klosteröl, barley wine o kanske en liten porter eller stout vid sidan. Även lambic funkar. Lindemans apple är en höjdare tex. Den är dessutom ganska alkoholsvag så det går att dricka mycket av den utan att bli full som en spruta.

Kombinera sött och salt, syrligt osv. Salt mögelost med söt alkoholstark barley wine är jävligt gott.

Inte för många ostar heller. 3-5 olika ostsorter räcker gott.

😊
Om man ändå ska servera ostbricka så tycker jag att man bör göra mer än bara ställa fram några ostar.
Som du skriver så är det roligaste ju inte bara ostarna, utan allt omkring också.

Och en riktigt rolig sak är ju smält ost.
Dvs man sätter en hel ost på en ställning, med värmekälla, och sen så skrapar man loss ett nytt lager smält ost så snart ytan börjar smälta.

Det är alltid populärt, och skoj.

Prästostliknande saker passar bäst för det.
Som långlagrat Präst, såklart, men också Västerbotten.
Citera
2019-08-26, 18:01
  #51
Medlem
CoZeCos avatar
Brukar köra:
blå och grön mögel från castello
blandade vitmögelostar från president
whiskycheddar
gorgonzola
Präst 18m samt westerbotten för de som inte gillar mögel

vitt vin har jag inte koll på så där brukar jag köpa någon för strax över 100kr flaskan (brukar bli bra)

rött vin:
Torres Sangre de Toro
Gnarleyhead

Kex:
Blandade salta/neutrala kex samt digestive
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback