Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-05, 18:40
  #1333
Avstängd
vart köper man lösa cree 5-10w hi Power ledd , som funkar ihop med 18650 batteri inom landet ?
tacksam för svar då jag tänkte ge mej på att uppgradera några lampor
Citera
2018-12-13, 13:02
  #1334
Medlem
Akrylamids avatar
Vad gäller inom landet är det inte så lätt, jag känner inte till något ställe som säljer LEDar monterade på kopparplattor (MCPCB) inom landet.

Vad gäller uppgradera så är det inte så lätt heller. Uppgradera från vad? Du får nog speca lite mer vad du har och vad du vill uppnå.
Citera
2020-04-02, 16:03
  #1335
Medlem
Asystolis avatar
Hej!

En gammal tråd men för att inte behöva starta nya trådar om samma ämne väcker jag denna till liv igen.

Det har ju gått några år sedan det senast skrevs i denna, så det har sannolikt hänt en del på marknaden sedan dess. Jag eftersöker en så bra/stark lampa som möjligt till ett så bra pris som möjligt. Jag eftersöker både ficklampa samt pannlampa som ska användas för grottkrypning. Vad skulle ni som är insatta i de senaste modellerna tipsa om?

Jag vet att det finns lampor för flera tusen kronor, men jag gissar att det finns en hel del "underdogs" att beställa hem från utlandet (t.ex. Kina), men att de då saknar exempelvis CE-märkning - vilket jag inte bryr mig om i detta fall.

Tacksam för tips!
Citera
2020-05-31, 20:25
  #1336
Moderator
Tystnads avatar
Någon som kan rekommendera en ficklampa med hög lumen som har stor vidvinkel dvs det är viktigare den lyser starkt i närområdet och inte i en koncentrerad stråle .
Användningsområde : Brunnar och smala Schakt max 50 cm diameter
Citera
2020-05-31, 22:02
  #1337
Medlem
Uespindeln-Ivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Någon som kan rekommendera en ficklampa med hög lumen som har stor vidvinkel dvs det är viktigare den lyser starkt i närområdet och inte i en koncentrerad stråle .
Användningsområde : Brunnar och smala Schakt max 50 cm diameter


Kolla kompass r på valostore

Eller olight pro seeker
Citera
2021-09-04, 14:47
  #1338
Medlem
Kjellvmords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asystoli
Hej!

En gammal tråd men för att inte behöva starta nya trådar om samma ämne väcker jag denna till liv igen.

Det har ju gått några år sedan det senast skrevs i denna, så det har sannolikt hänt en del på marknaden sedan dess. Jag eftersöker en så bra/stark lampa som möjligt till ett så bra pris som möjligt. Jag eftersöker både ficklampa samt pannlampa som ska användas för grottkrypning. Vad skulle ni som är insatta i de senaste modellerna tipsa om?

Jag vet att det finns lampor för flera tusen kronor, men jag gissar att det finns en hel del "underdogs" att beställa hem från utlandet (t.ex. Kina), men att de då saknar exempelvis CE-märkning - vilket jag inte bryr mig om i detta fall.

Tacksam för tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Någon som kan rekommendera en ficklampa med hög lumen som har stor vidvinkel dvs det är viktigare den lyser starkt i närområdet och inte i en koncentrerad stråle .
Användningsområde : Brunnar och smala Schakt max 50 cm diameter

Citat:
Ursprungligen postat av Uespindeln-Ivan
Kolla kompass r på valostore

Eller olight pro seeker

Första inlägget och bump av tråden. Tänkte skriva en recension av Lumonite Compass R.

Jag använder den i arbete och på fritiden, den har nästan blivit som en EDC. Den marknadsförs som en pannlampa men jag skulle vilja kalla den multilampa då den har många anvädningsområden. På pannan, i handen, fäst i tröjan/jackan/bältet eller så använder man magneten i botten. Lampkroppen är ganska liten vilket gör att den är lätt att ta med sig. En knapp för att på/av och byte ljusläge, funkar med handskar på.

Ljuskägglan är bred och kraftfull på turboläget(1200 lumen) samt håller 1 timme. Det är nog den största fördelen med lampan att den håller turboläget 1 timme. Längden är enligt tillverkaren 115m vilket känns optimistiskt, jag hade gissat på 80-100m. Fem olika ljuslägen som är bra avvägda. Man kan säkert skriva mer om den men jag listar några plus och minus.

+ Stryktålig och vattentät.
+ Många tillbehör.
+ Går att ladda samtidigt som den används.
+ Utbytbart batteri.
+ Tillverkad i Finland med 5 års garanti.

- Priset, 1500 utan tillbehör.
- Längden på ljuset, den lyser inte långt.
- Tar en stund att ladda om batteriet är tomt.
- Om man ska ha en lampa för fyrhjuling/skoter/cross eller MTB/tävlingscykling så kanske man ska välja en starkare lampa enligt recensioner på youtube.
Citera
2021-09-04, 14:54
  #1339
Avstängd
rekomenderar KLARUS G35 bästa mindre lampa jag någonsin ägt
Citera
2021-09-04, 16:30
  #1340
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uespindeln-Ivan
Kolla kompass r på valostore

Eller olight pro seeker

Citat:
Ursprungligen postat av Kjellvmord
Första inlägget och bump av tråden. Tänkte skriva en recension av Lumonite Compass R.

Jag använder den i arbete och på fritiden, den har nästan blivit som en EDC. Den marknadsförs som en pannlampa men jag skulle vilja kalla den multilampa då den har många anvädningsområden. På pannan, i handen, fäst i tröjan/jackan/bältet eller så använder man magneten i botten. Lampkroppen är ganska liten vilket gör att den är lätt att ta med sig. En knapp för att på/av och byte ljusläge, funkar med handskar på.

Ljuskägglan är bred och kraftfull på turboläget(1200 lumen) samt håller 1 timme. Det är nog den största fördelen med lampan att den håller turboläget 1 timme. Längden är enligt tillverkaren 115m vilket känns optimistiskt, jag hade gissat på 80-100m. Fem olika ljuslägen som är bra avvägda. Man kan säkert skriva mer om den men jag listar några plus och minus.

+ Stryktålig och vattentät.
+ Många tillbehör.
+ Går att ladda samtidigt som den används.
+ Utbytbart batteri.
+ Tillverkad i Finland med 5 års garanti.

- Priset, 1500 utan tillbehör.
- Längden på ljuset, den lyser inte långt.
- Tar en stund att ladda om batteriet är tomt.
- Om man ska ha en lampa för fyrhjuling/skoter/cross eller MTB/tävlingscykling så kanske man ska välja en starkare lampa enligt recensioner på youtube.

Har köpt denna Lumonite Compass R
Otroligt starkt sken och att man kan växla mellan olika styrkor gör att man kan spara på batteriet, genom att använda det svagaste vid tex förflyttning eller bara behov av tillräckligt med ljus för orintera sig i omgivningen.
Köpte den i första hand för behovet av en stark pannlampa
Någon "Brunns" koll har jag inte vågat mig på då det är min privata lampa & vill inte använda den i jobbet och riskera tappa ner den .
Detta är väl enda nackdelen : att den är så liten att risken tappa den finns vilket kan vara ett problem om man befinner sig på ställen där underlaget gör det svårt få tag i den om den tappas, men så är det ju med alla små lampor.

Den finns även med ett fäste som gör man kan fästa den på en skyddshjälm.
............................

Har däremot även köpt en Olight Seeker 2 från samma ställe som säljer ovan.

Denna har ett otroligt starkt sken, ännu starkare än Lumonite men den är betydligt större och tyngre, samt har en medföljande "armband" vilket gör den inte kan tappas så lätt, den har jag testat i brunnar ett par ggr och lyser upp mycket bra långt ner så man ser tex pumpar osv.
den har samma funktioner som Lumonite. med ett par olika steg belysning. laddas med en "magnet" sladd osv
Citera
2021-09-04, 22:05
  #1341
Medlem
Kjellvmords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har köpt denna Lumonite Compass R
Otroligt starkt sken och att man kan växla mellan olika styrkor gör att man kan spara på batteriet, genom att använda det svagaste vid tex förflyttning eller bara behov av tillräckligt med ljus för orintera sig i omgivningen.
Köpte den i första hand för behovet av en stark pannlampa
Någon "Brunns" koll har jag inte vågat mig på då det är min privata lampa & vill inte använda den i jobbet och riskera tappa ner den .
Detta är väl enda nackdelen : att den är så liten att risken tappa den finns vilket kan vara ett problem om man befinner sig på ställen där underlaget gör det svårt få tag i den om den tappas, men så är det ju med alla små lampor.

Den finns även med ett fäste som gör man kan fästa den på en skyddshjälm.
............................

Har däremot även köpt en Olight Seeker 2 från samma ställe som säljer ovan.

Denna har ett otroligt starkt sken, ännu starkare än Lumonite men den är betydligt större och tyngre, samt har en medföljande "armband" vilket gör den inte kan tappas så lätt, den har jag testat i brunnar ett par ggr och lyser upp mycket bra långt ner så man ser tex pumpar osv.
den har samma funktioner som Lumonite. med ett par olika steg belysning. laddas med en "magnet" sladd osv

Vad kul att du köpte en Det här med att du ska tappa den, jag tror den sitter ganska bra i pannbandet. Hoppas någon annan har nytta av min recension.

Jag har provat olight seeker 2 pro, bra tryck i den men jag gillar inte riktigt att turboläget bara håller i några minuter. Annars gillade jag lampan.
Citera
2021-09-11, 23:21
  #1342
Medlem
Kjellvmords avatar
Recension av Lumonite Vector.

Lillebror till Compass som är mindre till storleken. Det märks när den sitter på huvudet, dels är det ett bättre pannband man får med än det som följer med Compass(!) och Vector är lättare/kortare vilket gör den bekvämare på huvudet. I övrigt väldigt lika lampor, det som skiljer i konstruktionen är att Vector inte har utbytbart batteri. Man kan alltså inte ha med sig reservbatteri till Vector.

Ljusmässigt så är högsta läget 500 lumen, 100m räckvidd som lyser i 2 timmar. Ljusbilden är en hotspot med lite spridningsljus. Ljusbilden är smalare och mer koncentrerad i hotspot än vad Compass ljusbild är. Men den lyser upp vägen eller stigen där man går utan problem, dock inte lika brett som Compass. Noterade att Vector knappt blev ljummen efter en halvtimme på högsta läget. Compass blir väldigt varm på både turbo och högsta läget.

+ Samma egenskaper som Compass men billigare.
+ Tydligare hotspot.
+ 3h för uppladdning.

- Färre lumen och bredd än Compass.
- Inget reservbatteri möjligt.
- Inget bältesclips ingår.
Citera
2022-01-18, 12:35
  #1343
Medlem
Någon som kan rekommendera en hyfsat stark ficklampa där strobefunktionen aktiveras med ett enda tryck? Alltså inte trippeltryck ed.
Har en Klarus XT11 idag som aktiverar strobe genom att man håller i en vippströmbrytare i botten av lampan, släcks när man släpper. Perfekt funktion, men den börjar glappa.
Citera
2022-01-18, 17:49
  #1344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonhej
Någon som kan rekommendera en hyfsat stark ficklampa där strobefunktionen aktiveras med ett enda tryck? Alltså inte trippeltryck ed.
Har en Klarus XT11 idag som aktiverar strobe genom att man håller i en vippströmbrytare i botten av lampan, släcks när man släpper. Perfekt funktion, men den börjar glappa.

Olight M2R pro i läge 2/taktiskt läge
halvt intryckt: turbo
fullt: strobe

https://www.valostore.se/sv/produkt/...olight_m2r_pro

Ännu bättre om du kan få tag på en gammal warrior x då den har längre räckvidd (560m) med samma system och tar ett vanligt 18650 batteri, har en sån själv och är riktigt nöjd. https://olightworld.com/led-flashlig...ight-warrior-x
__________________
Senast redigerad av WSTL. 2022-01-18 kl. 18:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback