Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-02, 08:30
  #1261
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Trist dock att den kräver inte mindre än 3 st såna där udda jättebatterier. Funkar ju inte för preppern.
Så udda är de väl inte. Många laptop-batterier innehåller 18650-celler om jag inte minns fel, fast det kanske var mer förr iofs. Sedan är de väl bland de vanligaste batterierna för lite kraftigare ficklampor.
Citera
2016-01-02, 08:39
  #1262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Så udda är de väl inte. Många laptop-batterier innehåller 18650-celler om jag inte minns fel, fast det kanske var mer förr iofs. Sedan är de väl bland de vanligaste batterierna för lite kraftigare ficklampor.

Jo, har har en lampa med sådana batterier. Men man kan knappast räkna med att kunna använda 18650-lampor när samhället har gått under. AA och AAA-batterier kan man plundra vilken affär som helst på, men 18650-batterier blir det svårare att få tag på.
Citera
2016-01-02, 08:49
  #1263
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jo, har har en lampa med sådana batterier. Men man kan knappast räkna med att kunna använda 18650-lampor när samhället har gått under. AA och AAA-batterier kan man plundra vilken affär som helst på, men 18650-batterier blir det svårare att få tag på.
Man kan alltid plundra laptopbatterier som sagt . Men visst, alltid bra att ha andra lampor också. Jag har t.o.m. en svag eländig LED-ficklampa som man laddar genom att trycka på ett "handtag" några gånger. Finns ju även med vev och solceller.
Citera
2016-01-05, 19:52
  #1264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Javisst var det från nkon.nl, det tog ungefär 1 1/2 vecka att få hem dem efter beställningen, helt ok leveranstid för litiumbatterier.

Inte minst med tanke på att de batterier jag beställde från www.dx.com borde ha varit här för länge sedan ( "MVProduct" som ska skickas inom 24 timmar). Jag fick ett mail om att flyget inte tar litiumbatterier längre och att de sökte en annan form av transport, det var det sista jag hörde från dem. Har jag tur så får jag batterierna till i vår... mer troligen inte alls. Nåja, det var ett medvetet test, testet var iof om batterierna var äkta eller inte men blev istället ett test om hur hårt de suger på leverans. Inga mer köp från www.dx.com kan jag säga.

Batterierna dök upp! Jag har inte demonterat dem men än så länge ser det bra ut .
De låg på 3,70 V när de kom och de sitter i laddaren just nu (XTAR VP2).

Jag hade beställt 2 st protected cell Panasonic 18650B i en liten förvaringslåda och två andra extralådor. Tyvärr var batterilådan sönder men de två extralådorna var hela.
Citera
2016-01-10, 20:35
  #1265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinten
Är på jakt efter en ficklampa där man kan reglera mellan lång stråle och kort(bred), helst ska den ha uppladdningsbara batterier, blir ju betydligt billigare så, och jag kommer inte att köpa från nätet. Maglight verkar bra men som sagt vill ha med uppladdningsbara batterier.

Vågar du inte ha internetbank heller
Citera
2016-04-09, 06:25
  #1266
Medlem
Lensflares avatar
Hej.

Jag undrar om någon kan tipsa om "smörjmedel" för gängorna på en Olight m22?

Fungerar silikonspray? Symaskinsolja? Rullolja? (Fiske)

Det verkar råda delade meningar om vad som bör användas. Jag skulle vilja testa att göra rent och smörja in gängorna på lamphuvudet. Nu är det ett metallgnisslande ljud när man vrider på huvudet för att byta ljusläge, det har även blivit lite väl trögvridet så jag undrar om silikon kanske är bäst.

Vad använder ni?
Citera
2016-05-01, 16:20
  #1267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lensflare
Hej.

Jag undrar om någon kan tipsa om "smörjmedel" för gängorna på en Olight m22?

Fungerar silikonspray? Symaskinsolja? Rullolja? (Fiske)

Det verkar råda delade meningar om vad som bör användas. Jag skulle vilja testa att göra rent och smörja in gängorna på lamphuvudet. Nu är det ett metallgnisslande ljud när man vrider på huvudet för att byta ljusläge, det har även blivit lite väl trögvridet så jag undrar om silikon kanske är bäst.

Vad använder ni?


Vaselin är bra särskilt om det sitter en o-ring där. För Vaselin skadar inte o-ringar som vissa oljor och fett gör. Visst finns säkert något bättre medel men Vaselin finns ju i närmsta affär.
Citera
2016-05-17, 09:40
  #1268
Medlem
Mosebys avatar
Hej!

Är ute med missing people på kvällstid/natttid och har märkt att jag behöver en redig ficklampa jämfört med det gamla skiten jag har just nu.

Ska kunna lysa bra och bestämt både på nära håll samt längre bort, gärna flera olika "modes" för bredare ljus eller mer specifikt och smalare.

Inget jättedyrt men länka gärna något bra, ska inte vara för litet heller. Gärna ett lite längre så man får plats med det i handen med marginal.

Tack på förhand
Citera
2016-05-17, 16:44
  #1269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moseby
Hej!

Är ute med missing people på kvällstid/natttid och har märkt att jag behöver en redig ficklampa jämfört med det gamla skiten jag har just nu.

Ska kunna lysa bra och bestämt både på nära håll samt längre bort, gärna flera olika "modes" för bredare ljus eller mer specifikt och smalare.

Inget jättedyrt men länka gärna något bra, ska inte vara för litet heller. Gärna ett lite längre så man får plats med det i handen med marginal.

Tack på förhand

Hej. Jag köpte en Olight M22 Warrior i december och är inget annat än riktigt nöjd med den lampan. Det är inte den allra senaste modellen men du får Olight kvalité och 950 lumen (finns flera lägen) för 499 kr vilket får anses oslagbart just nu.

https://www.xxl.se/olight-m22-warrio...092915_1_style

Köp till uppladdningsbara 18650-batterier (använd bara "protected cell", aldrig "unprotected") och laddare. Jag rekommenderar www.nkon.nl.
Citera
2016-08-06, 14:51
  #1270
Medlem
Borhemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrylamid
Will do! Har tagit in en hel del olika lampkroppar för lite olika ändamål, det kommer att bli ett gäng över då jag altid beställer fler av samma sort.
Hur går det med lampbyggandet?
Citera
2016-08-15, 21:25
  #1271
Moderator
Tystnads avatar
Någon som kan tipsa om en ljusstark lampa för AAA batterier (ett krav, inga specialbatterier) den kommer användas för inspektion av trånga Brunnar med pumpar i(vatten) med Max djup på ca 4-6 meter.
Dom skitlampor jag har ger ej tillräcklig belysning för att se pumparna i botten
Citera
2016-08-15, 21:51
  #1272
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Någon som kan tipsa om en ljusstark lampa för AAA batterier (ett krav, inga specialbatterier) den kommer användas för inspektion av trånga Brunnar med pumpar i(vatten) med Max djup på ca 4-6 meter.
Dom skitlampor jag har ger ej tillräcklig belysning för att se pumparna i botten

denna kanske ?

http://www.valostore.se/produkt/olight_i3e/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback