Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-20, 01:40
  #1
Medlem
Grim_Reapers avatar
Vet inte hur många av er som läst någon av dom större dagstidningarna under dom senaste timmarna, men igår kväll (torsdag) blev en 19-åring här i Västerås så svårt knivskuren att han senare avled. Dagstidningarna har även gått ut med att polisen har utfärdat rikslarm efter den misstänkte mördaren. Min fråga är nu varför man överhuvudtaget rapporterar detta när man varken berättar mannens identitet eller visar en bild på honom? Är inte poängen med ett rikslarm att folk ska vara vaksamma och även helst rapportera misstänka saker dom ser? Skulle det inte underlätta markant om vi faktiskt fick reda på namn och utseende? Att dra till med etnicitetskortet i det här fallet känns onödigt, jag vet att man vid flera (alla) tillfällen då det utfärdats rikslarm har undanhållits liknande information.

När man bor några hundra meter från brottsplatsen kan det vara ganska intressant att få veta vem man ska akta sig för, speciellt när personen sedan tidigare redan är känd av polisen.
Citera
2007-07-20, 01:56
  #2
Avstängd
Robinho82s avatar
Rikslarm är väl när alla rikets poliser informeras om brottslingen och därmed kan vara redo att hugga in på hans könsdelar då läge finns.
Citera
2007-07-20, 03:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim_Reaper
Vet inte hur många av er som läst någon av dom större dagstidningarna under dom senaste timmarna, men igår kväll (torsdag) blev en 19-åring här i Västerås så svårt knivskuren att han senare avled. Dagstidningarna har även gått ut med att polisen har utfärdat rikslarm efter den misstänkte mördaren. Min fråga är nu varför man överhuvudtaget rapporterar detta när man varken berättar mannens identitet eller visar en bild på honom? Är inte poängen med ett rikslarm att folk ska vara vaksamma och även helst rapportera misstänka saker dom ser? Skulle det inte underlätta markant om vi faktiskt fick reda på namn och utseende? Att dra till med etnicitetskortet i det här fallet känns onödigt, jag vet att man vid flera (alla) tillfällen då det utfärdats rikslarm har undanhållits liknande information.

När man bor några hundra meter från brottsplatsen kan det vara ganska intressant att få veta vem man ska akta sig för, speciellt när personen sedan tidigare redan är känd av polisen.

Det står inte ett ord om signalemente i polisens pressmeddelande (författat av Ulf Palm). Ämnesraden i mejlet är
Citat:
19-åring knivdödad i Västerås. Rikslarm efter 28-åring.
Förutom det står det ingenting i mejlet om rikslarm.

Men om du bor ett par hundra meter från brottsplatsen tror jag att du har mycket lättare att luska ut vem det var.

Jag tror inte att poängen med rikslarm är att vem som helst ska få reda på signalemente, utan bara att poliser i hela landet ska hålla sig uppmärksamma.
Citera
2007-07-20, 03:36
  #4
Medlem
Whattabas avatar
Varför inte oftare publicera bilder på brottslingar? Jag förstår verkligen inte det.
Citera
2007-07-20, 03:37
  #5
Medlem
Mördaren var känd av polisen sedan tidigare stod det, när ska Sverige ta tag i allt slödder som rör sig ute i samhället
Citera
2007-07-20, 07:58
  #6
Medlem
jamesbondes avatar
Eftersom det helt saknas signalement så kan vi nog räkna med att det handlar om berikare.
Citera
2007-07-20, 08:03
  #7
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontline
Mördaren var känd av polisen sedan tidigare stod det, när ska Sverige ta tag i allt slödder som rör sig ute i samhället
Hur menar du? Ska alla som exempelvis snattat eller skattefuskat låsas in på livstid eller avlivas kanske? Bra tänkt.

Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Eftersom det helt saknas signalement så kan vi nog räkna med att det handlar om berikare.
Eller en knarkare, eller en snedseglad och bitter gammal finne, eller en jugge eller någon annan teori som ingen av oss har belägg för.
Citera
2007-07-20, 08:04
  #8
Medlem
ugly_joes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whattaba
Varför inte oftare publicera bilder på brottslingar? Jag förstår verkligen inte det.
Som sagts, man får inte det eftersom det oftast handlar om berikare. Förr i tiden var det alltid bilder i "Efterlyst" men det blev ett mönster som etablissemanget inte kunde acceptera.
Synd, hade varit lättare för allmänheten att "se upp" och hjälpa till om de vetat vad de skall hålla utkik efter ..
Citera
2007-07-20, 08:05
  #9
Medlem
illums avatar
Flyttar tråd från media -> krim. // Mod
Citera
2007-07-20, 08:07
  #10
Medlem
ugly_joes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Eller en knarkare, eller en snedseglad och bitter gammal finne, eller en jugge eller någon annan teori som ingen av oss har belägg för.
Är det inte samma illdåd som i http://flashback.info/showthread.php?t=518022&page=6 och som identiferats varande kurd.?
Citera
2007-07-20, 09:19
  #11
Medlem
för Kampen!s avatar
Berikare - överallt!

Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Eftersom det helt saknas signalement så kan vi nog räkna med att det handlar om berikare.
Förr om åren så var det Bäckby, Råbå och Skälby man som Västeråsare skulle hålla sig ifrån om man garanterat inte ville hamna i bråk (destå bättre om man var sugen på box). Frågan är nu bara vad som hänt, nä det var bättre förr då det var mer uppdelat!
Citera
2007-07-20, 10:18
  #12
Medlem
Ahfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugly_joe
Är det inte samma illdåd som i http://flashback.info/showthread.php?t=518022&page=6 och som identiferats varande kurd.?


Jo det är samma !! ..

onödigt me två trådar jue!!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback