2012-08-23, 18:43
Medlem
--68--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashy
Lennart Hyland var en stor och folkkär radio- och tv-personlighet. Privat var han säkert en buffel men ingen kan förneka hans storhet som en mediaman.

Det tycks inte vara många här som läst Tuss bok om honom. Men där skriver hon mycket öppet om sina psykiska besvär, mano-depressiv. Detta gick i exakta 90-dagarsintervaller så hon viste på dagen när hon skulle byta tillstånd. När hon var depressiv var hon helt utslagen men när hon blev manisk så tappade hon all kontroll. Hon startade företag, skuldsatte sig m m och Lennart var tvungen att jobba i stort sett hela dygnet för att klara familjeekonomin och detta ledde naturligtvis till att han tog sprit för att orka hålla på så.

Hon skriver också om att Sven Jerring var en stor skit och mycket elak som chef. När han märkte att Lennart tog över som den populäraste sportreportern på radio, såg han som chef till att Hyland fick göra de besvärligaste resorna.

Det är lätt nu att göra sig lustig över den tidens TV-underhållning men Hyland var stilbildande och stod över all konkurrens. Visst stressade han ibland i sina Hörnor så att en del gäster kände att de inte fick säga allt de velat men det var ändå en ödmjuk och raffinerad intervjuteknik han hade som gjorde att alla fick säga sitt utan att bli avbrutna av en besserwisserattityd utan i så fall avbrutna av tidsbrist. När man ser fjantarna Filip och Fredrik så längtar man tillbaka till en gången tids underhållning. Det var ju också Lennart Hyland som i slutet av 70-talet trots stort motstånd drev igenom morgon-TV.

Dessutom fick han ju vara städgumma efter andra programledare. Under 70-talet var det någon sorts kringresande frågesport runt om i landet. jag minns nu inte om det var Arne Weise eller Johan Sandström som var programledare - med katastrofalt resultat. Urusla tittarsiffror och dåligt genomförda program. Hyland fick ta över och vände alltihop till en strålande succé!

Tuss skriver också att han motarbetades på Sveriges Radio eftersom han sympatiserade med ett borgerligt parti. Jag tror det var moderaterna. Inte desto mindre var det ju faktiskt han som gjorde socialdemokraten Tage Erlander riktigt populär ute i stugorna genom att släppa fram honom i Hylands Hörna.

Var ärliga i bedömningen av Lennart Hyland och gör inte bara spektakel av hans 3,14 %.

Privat vet jag inte hur han var men en äldre vän till familjen som jobbade på samma redaktion som Hyland tyckte att han var mycket nedlåtande mot kvinnor som jobbade där.
Men en som var sju resor värre var Allan Schulman som var en jävla tölp som älskade att ned göra människor offentligt, och kvinnor i synnerhet som jobbade på redaktionen till Hylands hörna.
Citera
2012-08-23, 19:52
Moderator
Hamilkars avatar
Nåt jag inte tycker har kommit fram om Hylands alkoholproblem här i tråden är att han var periodare. Han jobbade extremt intensivt, när det var slut så söp han, vanligen i sommarstugan. Det var liksom ingen tillfällighet att det här med "pi" och "Hyland kurva" skedde i närheten av sommarstugan.

Men han söp alltså inte konstant - i vart fall inte under sin storhetstid. Och, som sagt: Vem som hade det svårast med makan i det äktenskapet kan diskuteras. Jag tror att Hyland var nykter oftare än Tuss var aningen manisk eller deprimerad.

Vad sen hans storhet som radio/Tv-personlighet angår, ska man ha klart för sig att Hyland var skolad i radio. När det bara gällde att spruta fram en bra beskrivning i radion av ett snabbt förlopp som en ishockeymatch var han oslagbar, och vad gäller underhållning hade han ju Karusellen i radio långt före Hylands Hörna i TV. Att han kunde sägas ha ett radioutseende var alltså inte så konstigt. Det var radioman han var i grunden.

Vad gäller Hyland som TV-underhållare ska man ju ha klart för sig att Hylands Hörna var ett helt nytt underhållningskoncept i Sverige (om än tydligt inspirerat från den amerikanska TV-värld som Hyland kände väl till) och att det var Hyland som hade drivit detta koncept helt och hållet själv. Svensk TV-underhållning hade sett helt annorlunda ut utan Hyland.

När det gäller Hylands personlighet får jag hålla med om att han hade en också för tiden rätt taskig kvinnosyn, och att han kunde vara rätt nedlåtande mot folk som han tyckte stod under honom, samtidigt som han kunde skrapa med foten rejält mot samhällets stöttepelare.

Men han blev jävligt mobbad och utfryst under sin senare tid på TV av ett gäng rödmyror, som på rödmyrors vis såg det som en samhällsplikt att mobba och frysa ut alla som inte tyckte som de. I genomsnitt hade dessa per person ungefär lika mycket talang som Hyland hade i sin vänstra lilltå.
Citera
2012-08-23, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nåt jag inte tycker har kommit fram om Hylands alkoholproblem här i tråden är att han var periodare. Han jobbade extremt intensivt, när det var slut så söp han, vanligen i sommarstugan. Det var liksom ingen tillfällighet att det här med "pi" och "Hyland kurva" skedde i närheten av sommarstugan.

Men han söp alltså inte konstant - i vart fall inte under sin storhetstid. Och, som sagt: Vem som hade det svårast med makan i det äktenskapet kan diskuteras. Jag tror att Hyland var nykter oftare än Tuss var aningen manisk eller deprimerad.

Vad sen hans storhet som radio/Tv-personlighet angår, ska man ha klart för sig att Hyland var skolad i radio. När det bara gällde att spruta fram en bra beskrivning i radion av ett snabbt förlopp som en ishockeymatch var han oslagbar, och vad gäller underhållning hade han ju Karusellen i radio långt före Hylands Hörna i TV. Att han kunde sägas ha ett radioutseende var alltså inte så konstigt. Det var radioman han var i grunden.

Vad gäller Hyland som TV-underhållare ska man ju ha klart för sig att Hylands Hörna var ett helt nytt underhållningskoncept i Sverige (om än tydligt inspirerat från den amerikanska TV-värld som Hyland kände väl till) och att det var Hyland som hade drivit detta koncept helt och hållet själv. Svensk TV-underhållning hade sett helt annorlunda ut utan Hyland.

När det gäller Hylands personlighet får jag hålla med om att han hade en också för tiden rätt taskig kvinnosyn, och att han kunde vara rätt nedlåtande mot folk som han tyckte stod under honom, samtidigt som han kunde skrapa med foten rejält mot samhällets stöttepelare.

Men han blev jävligt mobbad och utfryst under sin senare tid på TV av ett gäng rödmyror, som på rödmyrors vis såg det som en samhällsplikt att mobba och frysa ut alla som inte tyckte som de. I genomsnitt hade dessa per person ungefär lika mycket talang som Hyland hade i sin vänstra lilltå.

Tack ska du ha för detta inlägg som stämmer överens med min barndoms minnen. Hyland var som du beskriver honom en radioreporter som gjorde intåg i den nya TV-världen. Man kan säga att han var den första radiopersonen som gjorde sig en karriär i TV.
Tack vare vår enda kanal i TV blev han rikskänd med sitt "Hylands hörna". Nyskapande då men än idag tittar vi på kopior liksom, Jay Leno, Letterman m.fl. Hyland var inte först, men han gjorde det väldigt bra med den tidens mått.
Åren var i början på 60-talet och jag har ett eget minne av när familjen satt samlad en lördagskväll framför kvällens höjdpunkt: "Hylands hörna", med frukt och godis.Jag tror inte Lennart Hyland var lika populär i de egna leden som i TV-rutan, som du påpekar. Privat var han säkert inte lätt att tas med och det har flera vittnat vilt och brett om.
Men han var bra i dåtidens TV och hade ett rikstäckande fullt förtroende hos det svenska folket.
Citera
2012-08-23, 22:43
Medlem
Min brors kusins avatar
Även jag är så gammal att jag är uppvuxen med Hylands Hörna. Jag tror inte dagens ungdom kan sätta sej in i hur dominerande hörnorna var när vi bara hade en tv-kanal, i princip alla som hade tv såg på programmet.

Jag har t o m sett det berömda programmet där Per Oskarsson klädde av sej. Såg det i sällskap av mina föräldrar och ett gäng religiösa folkpartister. Ni kan ju tänka er reaktionen

http://www.youtube.com/watch?v=76SBvCTXm5g

Med en pigg Hasse och levande Tage

http://www.youtube.com/watch?v=bKNujDlhX60

Jag har också läst Tuss bok och Hyland, jag kommer ihåg att den var mycket utlämnande.
Citera
2013-09-03, 23:23
Medlem
I dagarna har det kommit en biografi om Hyland. Jag upptäckte den på hyllan i bokhandeln i dag och bläddrade igenom den. Verkar som ett gediget verk, där olyckan, spriten, egot och hybrisen beskrivs. Jag kikade bara som hastigast men det finns ett par stycken som behandlar vad fullblodsegot Hyland tog sig till under de sista åren i tv-huset. Bland annat satt han aprak och förbannad på 54:ans buss och gapade om slarviga tv- och radiokollegor... Han stormade även in till barnredaktionen på tv och skällde ut dem för deras låga kvalitet.

http://www.bokus.com/bok/97891734346...-och-hans-tid/
Citera
2013-09-08, 19:40
Medlem
Grandiosos avatar
Från dagens expressen:

Citat:
Under arbetet med boken, intervjuade Lars Ragnar Forssberg Hylands son Per-Otto, som också vittnar om att alkoholproblemen uppstod i 50-årsåldern.

- Per-Otto säger att i samband med "Röda fjädern" 1969 så var Hyland i princip utbränd. Jag tror att det var där det började. Han hade arbetsdagar som är svåra att föreställa sig, så höga krav på sig själv och extremt komplicerade direktsändningar i en vecka i sträck. Per-Otto kunde få samtal från tv-huset där de sa att hans pappa hade låst in sig i ett rum och vägrade komma ut. Eller att de ringde från en krog och sa att hans pappa hade trillat ihop, säger Lars Ragnar Forssberg.

Men någon hjälp ville Lennart Hyland inte ta emot.

– Jag försökte hjälpa honom, men han ville inte ha någon som helst hjälp, säger Tuss Hyland.

http://www.expressen.se/noje/ville-i...-sluta-dricka/
Citera
2013-09-08, 20:26
Medlem
Grandiosos avatar
Det var någonting alldeles speciellt med herr Hyland onekligen. En stor tv-personlighet,
vilket jag tror de flesta som sett honom "in action" kan skriva under på.
Jämfört med dagens folk som håller i underhållningar och annat i televisonen, så är
de bara bleka medelmåttor nästan allihop.
Hylands professionalism står fram så tydligt och enastående i allt vad han företog sig.
I radio, tv, folkparksframträdanden eller vad det nu kunde handla om.
Har själv haft förmånen att se honom live för övrigt.
Han må ha haft grava problem med den där alkoholen och stundtals varit svår att ha
att göra med vid produktioner och vid sidan av, men det skymmer inte det faktum att
han hade en strålande karriär, att han bar upp med sitt programledarskap i olika
sammanhang med stor pondus och lyskraft och att han inte minst utgjort en förebild
för andra såsom den också numera framlidne, ytterst duktige Lars-Gunnar Björklund
med flera som sedan gjort sig kända, omtyckta och respekterade namn i branschen.

Här kan ni se honom i en drygt halvtimmeslång intervju från 1982:

http://www.youtube.com/watch?v=peD_BLKledE

En riktig Hyland-klassiker från radion:

http://www.youtube.com/watch?v=x2-iG7HVokg
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-08 kl. 21:19.
Citera
2013-09-09, 17:42
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
De kallades "Hylands pojkar" och lärdes upp av tv-giganten.

En av dem är Tommy Engstrand som såg Lennart Hyland som en fadersgestalt.

I boken "Hyland - legenden och hans tid" berättar han om när han fick Hyland att inte dricka en droppe alkohol på tre månader.
Citat:
- Undan för undan blev vi oerhörda polare. Jag hade nästan honom som en reservpappa för någon riktigt pappa har jag aldrig haft. Jag är väldigt stolt över att ha odlat vänskapen med honom.
Citat:
För många är Lennart Hyland den stora tv-mannen med det glada leendet. Men trots att han lockade storpublik, var han aldrig nöjd med sina prestationer.

"Han tvivlade på sig själv"

- Den nästan grandiosa självbild han måste ha haft, motverkades av den oerhörda misantropi han kunde ha. Han tyckte inte att han var tillräckligt bra och hade mycket självtvivel. Det ledde fram till alkoholismen tror jag, säger Lars Ragnar Forssberg.

http://www.expressen.se/noje/tommy-e...n-reservpappa/
Citera
2013-09-18, 11:12
Medlem
UT64s avatar
Kalle Lind skriver lite om Hyland på sin blogg "En man med ett skägg"

http://blogg.djungeltrumman.se/kulturarbete/

Sångaren Finn Zetterholm:
Citat:
Jag gillade inte Hyland speciellt mycket. Jag tyckte hörnorna var töntiga i största allmänhet, som man tycker om familjeprogram när man är tjugo år. Men det blev inte bättre när jag hörde av artistkollegor som medverkade hur elak han var. Min närmaste vän Bengt Sändh hade en passus i sina artistkontrakt: ”Obs, arbetar inte med Lennart Hyland.”
Citera
2013-09-25, 07:25
Medlem
P55s avatar
Så sant så;

http://www.expressen.se/debatt/benko...-mobba-hyland/
Citera
2013-09-25, 09:07
Medlem
Andy Pandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Så sant så;

http://www.expressen.se/debatt/benko...-mobba-hyland/

"den märkligaste karriär som någonsin gjorts i etermediernas värld"
"han är utan jämförelse den viktigaste personen i radions och televisionens historia"

Sinne för proportioner?
Citera
2013-09-25, 11:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Pandy
"den märkligaste karriär som någonsin gjorts i etermediernas värld"
"han är utan jämförelse den viktigaste personen i radions och televisionens historia"

Sinne för proportioner?
Forssberg menar naturligtvis i den svenska radions och televisionens historia. Och vem om inte Hyland skulle den personen egentligen vara? Hursomhelst är det jävligt både lågt och sovjetiskt att flytta på en byst på det där viset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in