Dagens kommentatorer borde lyssna på gamla sändningar med Hyland.
Min dotter satt nyligen och kollade på kungabröllopet juni 1976 på Öppet Arkiv. Det är fantastiskt att höra Hylands kommenterande från Storkyrkan. Lungt, kunnigt och proffsigt. Fjärran från dagens snackare. Ett skräckexempel var han som kommenterade riksdagens öppning i höstas. Nervös, okunnig och oproffsig. Hade Hyland levt och hört detta hade Hyland fått ett raseriutbrott och läst lagen för denne amatör. Lennart Hyland ansåg att TV och radiopubliken skulle ha rätt till god kvalite.
Han hade disciplin iaf den gode Hyland, alltid lika proffsig i tv-rutan.
Antar att han aldrig var full i sändning, men kanske efter sändning.
Jag har hört att han tog in stora mängder starkt innan sändningarna och att han blev packad och otrevlig mot kollegorna, men att när han skulle ut i sändning så hoppade han i nykter-kostymen och kunde agera professionellt i rutan. Alkoholister är ju oftast extremt skickliga på att dölja sånt.
Antar att det lär ha svidit i ögonen på gästerna när han pratat med sin spritandedräkt. Lär ju ha donat brännvin i hela studion. Lukter går ju inte att dölja
Hans stora gärning var väl att han i grunden var den första moderna sportkommentatorn i Sverige. Han kunde fånga spänningen i ögonblicket live. Tidigare kommentatorer som Sven Jerring och liknande var ju mer som akademiska kåsörer.
Dock tror jag vi hade fått den typen av sportkommentatorer i alla fall till sist om inte Hyland funnits.
Vad det gäller hans insatser som nöjesfarbror i tv tror jag han tjänade på att det var svartvitt. Utseendet var rätt trevligt och inbjudande. I färg syns hans alkoholism tydligare. Lite som John F Kennedy, som i grunden var lite av en utmärglad missbrukare, men gjorde sig bra i svartvit bild.
Jag har hört att han tog in stora mängder starkt innan sändningarna och att han blev packad och otrevlig mot kollegorna, men att när han skulle ut i sändning så hoppade han i nykter-kostymen och kunde agera professionellt i rutan. Alkoholister är ju oftast extremt skickliga på att dölja sånt.
Antar att det lär ha svidit i ögonen på gästerna när han pratat med sin spritandedräkt. Lär ju ha donat brännvin i hela studion. Lukter går ju inte att dölja
Då har du hört fel.
Efter sändning åkte han hem 2-3 dagar o söp. Upp till sthlm igen tis ons. O sen nykter till efter sändning.
Hans stora gärning var väl att han i grunden var den första moderna sportkommentatorn i Sverige. Han kunde fånga spänningen i ögonblicket live. Tidigare kommentatorer som Sven Jerring och liknande var ju mer som akademiska kåsörer.
Dock tror jag vi hade fått den typen av sportkommentatorer i alla fall till sist om inte Hyland funnits.
Vad det gäller hans insatser som nöjesfarbror i tv tror jag han tjänade på att det var svartvitt. Utseendet var rätt trevligt och inbjudande. I färg syns hans alkoholism tydligare. Lite som John F Kennedy, som i grunden var lite av en utmärglad missbrukare, men gjorde sig bra i svartvit bild.
Mja, Hyland utvecklade väl sin alkoholism först vid fyllda 50 vad jag läst. Jag vet inte när hans program började sändas i färg och få hade färg-tv hemma när sändningarna i färg började 1970. Så under hörnornas tid klarade han sig, måste varit värre med Gomorron Sverige
En liten fråga! minns du förr när alla rökte, dofter doldes helt utmärkt, rök har en fantastisk förmåga att dölja stank från svett, skit, öl ja det mesta, kan helt ärligt säga jag inte minns starka svettlukter från förr utan när rökning förbjöds överallt så märkte min känsliga nära att på bussar, bilar, flyg och båtar så florerar det allsköns dofter och inte alltid så trevliga.
förtjänar nästan en egen tråd
Senast redigerad av LojtnantWerner 2024-08-30 kl. 09:35.
En liten fråga! minns du förr när alla rökte, dofter doldes helt utmärkt, rök har en fantastisk förmåga att dölja stank från svett, skit, öl ja det mesta, kan helt ärligt säga jag inte minns starka svettlukter från förr utan när rökning förbjöds överallt så märkte min känsliga nära att på bussar, bilar, flyg och båtar så florerar det allsköns dofter och inte alltid så trevliga.
förtjänar nästan en egen tråd
Så kan det ju va, det har du rätt i.
Vet inte om gubbskinnet rökte, men förmodligen. Det gjorde ju fan alla på den tiden. Det var ju fint att röka
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!