Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-18, 21:28
  #1
Medlem
Mackan52s avatar
Tänkte först posta den här i låt-tråden men skulle nog inte få samma respons där. Eftersom min fråga till största delen är politisk.

Hur många inom vänstern anser fortfarande att Ultima Thule är ett "vit-makt" band? Diskussionen om detta var större förr under Thules storhetstid när de attackerade topplistorna och blev attackerade av media och det är därför jag undrar nu om folk gett upp med nazist-attackerna på Thule för att de helt enkelt inte kan skilja dom från deras mest hängivna fans eller för att de tvingade ner Thule i underground-band cirklen igen och ansåg "nu har vi gjort något bra".

Sen vill jag också fråga dom som anser att UT är vit-makt: Har ni lyssnat på Ultima Thules låtar?, har ni lyssnat på vad dom har att säga?

Jag har en anledning till också för att starta den här tråden, på senare dagar har vissa (jag ger inga namn eller hemsidor) lagt ut Pluton Sveas låtar under Ultima Thules namn och det bådar inte gott.

Själv så lyssnar jag på Ultima Thule, innan så var jag precis som andra inspirerad av vänsterns media och följde dom av ren vana när de påstog att Ultima Thule var ett rasist-band. Sen när jag lämnat mina gamla åsikter så började jag verkligen lyssna på vad dom hade och säga om rasist-anklagelserna och sedan började jag lyssna lätt på deras musik för att sedan bli stenhård vikingarockare.

Vad folk tycker om Ultima Thules musikstil är en sak, man gillar vissa musikstilar och hatar andra. Finns vissa Thule låtar som jag inte alls gillar, jag gillar inte Hip-Hop som musik stil men vissa låtar är faktiskt bra. I musik, smaken olika. Men att hata ett band som man tycker är rasistiskt baserat på vad media säger och aldrig ens lyssnat på vad UT säger eller deras musik är bara löljigt. Av vad jag lyssnat så är det bara "Protect and preserve" som har en extrem framtoning samt låten "Stolt" från "Genom eld och aska".

Anna anledning till att jag frågar är cokså för att Kuggnäs-festivalen startar snart och jag vill gärna veta om jag måste se upp för stenkastare.

http://www.ultimathule.se/ejrasse.php
http://www.ultimathule.se/galleri/press/thule109.jpg
2007-07-18, 21:44
  #2
Avstängd
UnnamedPlayers avatar
Jag lyssnade mycket på Ultimate Thule när det begav sig. Jag tyckte inte alls att de var rasistiska, tills jag en dag satt på bussen och insåg att jag störde mig på att det var så mycket blattar på bussen. Detta kom som en chock för mig eftersom jag även lyssnade mycket på punken.

Idag inser jag att UT är nationalistiska, och hela idén med nationalism är ju "vi är bättre än dom", vilket naturligtvis leder till rasism i slutändan.

Men de har tyvärr gjort en del bra, om än primitiva och idiotiska, låtar. Fädernesland är stark, men den borde göras i en bättre tappning. De där killarna spelar nämligen uselt. Stolt och stark är en annan favorit, men den är ju inte subtil direkt...
2007-07-18, 21:50
  #3
Medlem
Höjas avatar
Aldrig fattat vad det rasistiska med detta bandet är. De som anser att bandet är rasistiska säger oftast att de som spelar är rasister, bara att de döljer det, alltså måste man enligt de UT motståndare jag mött tolka låtarna på ett vänstervridet sätt för att få fram att dessa är rasister.

Dock spelar det ingen roll om de är rasister eller ej, deras musik är enligt mig urusel (Fastän det finns vissa guldkorn). Finns mycket bättre band inom genren.
2007-07-18, 21:55
  #4
Medlem
uranuz_hertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Tänkte först posta den här i låt-tråden men skulle nog inte få samma respons där. Eftersom min fråga till största delen är politisk.

Hur många inom vänstern anser fortfarande att Ultima Thule är ett "vit-makt" band? Diskussionen om detta var större förr under Thules storhetstid när de attackerade topplistorna och blev attackerade av media och det är därför jag undrar nu om folk gett upp med nazist-attackerna på Thule för att de helt enkelt inte kan skilja dom från deras mest hängivna fans eller för att de tvingade ner Thule i underground-band cirklen igen och ansåg "nu har vi gjort något bra".

Sen vill jag också fråga dom som anser att UT är vit-makt: Har ni lyssnat på Ultima Thules låtar?, har ni lyssnat på vad dom har att säga?

Jag har en anledning till också för att starta den här tråden, på senare dagar har vissa (jag ger inga namn eller hemsidor) lagt ut Pluton Sveas låtar under Ultima Thules namn och det bådar inte gott.

Själv så lyssnar jag på Ultima Thule, innan så var jag precis som andra inspirerad av vänsterns media och följde dom av ren vana när de påstog att Ultima Thule var ett rasist-band. Sen när jag lämnat mina gamla åsikter så började jag verkligen lyssna på vad dom hade och säga om rasist-anklagelserna och sedan började jag lyssna lätt på deras musik för att sedan bli stenhård vikingarockare.

Vad folk tycker om Ultima Thules musikstil är en sak, man gillar vissa musikstilar och hatar andra. Finns vissa Thule låtar som jag inte alls gillar, jag gillar inte Hip-Hop som musik stil men vissa låtar är faktiskt bra. I musik, smaken olika. Men att hata ett band som man tycker är rasistiskt baserat på vad media säger och aldrig ens lyssnat på vad UT säger eller deras musik är bara löljigt. Av vad jag lyssnat så är det bara "Protect and preserve" som har en extrem framtoning samt låten "Stolt" från "Genom eld och aska".

Anna anledning till att jag frågar är cokså för att Kuggnäs-festivalen startar snart och jag vill gärna veta om jag måste se upp för stenkastare.

http://www.ultimathule.se/ejrasse.php
http://www.ultimathule.se/galleri/press/thule109.jpg

Ultima Thule är ett stort band. Att på ett så stilfullt sätt blanda storslagna ljudbilder med poesi av Byrons mått är stort. Så stort att jag känner att hur många superlativ jag häver ur mig så kommer jag aldrig att kunna beskriva mitt hjärtas glädje över strofer som denna:

jag är till att härska, tygla hav och storm
jag är till att bygga, bekräfta skepp och form
ständigt skall jag söka, vart haven tagit slut
finna nya vägar, rista runor med mitt spjut


Bara smaka på den sista meningen.

Rista runor med sitt spjut. Jag ser framför mig den högresta nordbon, hälften skäggväxt och hälften pälskappa. Där står han med sitt spjut och ristar in något. Är det kanske ett poem? Är det en uppgörelse med den cartesianska dualismen eller ska hela versen ses som en pastisch på 1900-talets postmoderna strömningar?

Jag vågar inte ens närma mig det musikaliska området då jag blir alltför överväldigad av ödmjukhet inför låtarnas arrangemang. Lyssnaren kastas fram och tillbaka som om man befann sig i något av de många vikingaskeppens segel. Sångarens röst...ja om man ens kan kalla underverket för röst. Det handlar mer om en gudabenådad omnipotent ljudskapare som endast står under Odens order.

En sak vet jag. Detta är stor musik.


[/skitsnack]

Var det något sånt du ville höra? Det finns knappast debattunderlag för diskussion. Prova musikforumet.

De flesta (edit) jag kände som lyssnade på eländet var antingen mindre begåvade eller rasister. De flesta både och. Men som jag skrev ovan så är det inte mycket till underlag för diskussion i detta forum.
2007-07-18, 22:00
  #5
Medlem
Kan någon förklara vad som är rasistiskt med UT?
2007-07-18, 22:09
  #6
Avstängd
UnnamedPlayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peak.
Kan någon förklara vad som är rasistiskt med UT?
Om du inte redan begriper det, så är det nog ingen idé att försöka förklara. Men läs mitt tidigare inlägg. Eller lyssna på "Stolt och stark" och fråga dig själv vem det är som förvägrar dem mjöd? Eller vilka det är som trots deras slavande trampar på deras själar?
I min 16-åriga skalle fick jag det till att det var invandrarna som var problemet. Jag var knappast ensam om att tolka det så.
2007-07-18, 22:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnnamedPlayer
Om du inte redan begriper det, så är det nog ingen idé att försöka förklara. Men läs mitt tidigare inlägg. Eller lyssna på "Stolt och stark" och fråga dig själv vem det är som förvägrar dem mjöd? Eller vilka det är som trots deras slavande trampar på deras själar?
I min 16-åriga skalle fick jag det till att det var invandrarna som var problemet. Jag var knappast ensam om att tolka det så.

Jag känner faktiskt mer en vibb av politikerförakt när jag lyssnar på UT, men det är jag kanske ensam om?
2007-07-18, 22:17
  #8
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnnamedPlayer
I min 16-åriga skalle fick jag det till att det var invandrarna som var problemet. Jag var knappast ensam om att tolka det så.
Då ligger problemet hos er, att ni tolkar en text rasistiskt, tyder på viss del rasism där ju, att tolka de textraderna till att det är invandrare.

att UTs lyssnare är rasister ska man inte anklaga UT för ju
2007-07-18, 23:02
  #9
Medlem
Betrayeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peak.
Kan någon förklara vad som är rasistiskt med UT?


Ja,men det förstår du väl. Dem är ju nationalistiska!!! Då är man rasistiska!!! Fast ja, det gäller ju bara för svenskar.

Så fick jag ialla fall det till genom att tolka något av de ovanstående inläggen.
Och att döma av den här "faktan" som media grävt fram gällandes bandet, verkar ju endast handla om medlemmarnas privatliv och saker omkring bandet. Inte vad de har att säga. Man har handlat ungefär på samma sätt som jag beskrev ovan.


Personligen har jag svårt att se hur all nationalism skulle vara chauvinistisk.
2007-07-19, 01:00
  #10
Medlem
stfu!s avatar
Tvivlar på att Ultima Thule eller deras fans besitter så stor tankeförmåga att de kan tänka i politiska termer. De enda Thulefansen är ju efterblivna eller rasister. Har aldrig träffat någon som bor i en större stad som gillar dem.
2007-07-19, 01:43
  #11
Medlem
Easy666s avatar
Ultima Thule är inget vit maktband men de har umgåtts i de kretsarna och tagit bidrag från sådana organisationer , de får ta avstånd från nazism hur mycket de vill men med deras bakgrund och deras nationalistiska texter så fattar vilken idiot som helst var de står politiskt. De vill bara bli rumsrena för att tjäna mer pengar. Om de hade börjat spela normal musik efter de tagit avstånd från nazismen så hade det varit en annan sak ,men den vanliga publiken kräver ju lite mer av musiker med.

Vem fan lyssnar på nationalsången förutom vid högtidliga tillfällen - cased close

http://www.expo.se/2003/48_222.html
2007-07-19, 10:46
  #12
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnnamedPlayer
Om du inte redan begriper det, så är det nog ingen idé att försöka förklara. Men läs mitt tidigare inlägg. Eller lyssna på "Stolt och stark" och fråga dig själv vem det är som förvägrar dem mjöd? Eller vilka det är som trots deras slavande trampar på deras själar?
I min 16-åriga skalle fick jag det till att det var invandrarna som var problemet. Jag var knappast ensam om att tolka det så.

Många har tolkat låten "Stolt och Stark" som rasistisk, själv tolkar jag den som politikerfientlig, för vems härd är det de slavar? för och vem förvägrar dom rätten att hylla sitt land? Politiker.
Håller med r0bb4n.
Ultima Thules nationalism kan inspirera folk att gå längre men deras musik i direkt talar bara om Sveriges storhet, historia osv. inte om hat mot andra nationer. "Vi hatar ingenting, vi älskar vad vi får, älskat vad ni glömt, och från det nu ni går."

Citat:
Ursprungligen postat av uranuz_hertz
Var det något sånt du ville höra? Det finns knappast debattunderlag för diskussion. Prova musikforumet.

De flesta (edit) jag kände som lyssnade på eländet var antingen mindre begåvade eller rasister. De flesta både och. Men som jag skrev ovan så är det inte mycket till underlag för diskussion i detta forum.

Jo det är ganska bra debattunderlag eftersom jag inte diskuterar hurvida deras musik är bra eller inte. Jag vill veta mer om folk fortfarande har samma inställning till Ultima Thule som förr eller om folk tar hänsyn till vad de gör nu och inser "fan, media blåste ju oss fullständigt där".

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback