Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-18, 20:00
  #1
Avstängd
pettson3816s avatar
Någon annan som tycker denna klassiker är helt underbar? Älskar det primitiva ljudet, ren och skär jävla ondska som strömmar ur högtalarna på detta album. En vind av sorg, och The Hordes of Nebulah är väl de bästa låtarna, men de består typ av två, tre riff. Fattar inte hur det kan vara så bra. Det är väl atmosfären som gör det antar jag. Detta album tillsammans med Mayhems De Mysteriis Dom Sathanas är i mitt tycke de bästa black metal-albumen som någonsin skapats.

Kan ni rekommendera mig fler album i stil med Panzerfaust, där riffen skär som is genom blodet på en när man hör dem? Enkelt, rått och primitivt. Förklara gärna varför ni tycker just de albumen är så bra också, så det inte bara blir en listtråd. Är inte så insatt i de senare årens black metal-scen så rekommendera gärna nyare band som spelar enligt den gamla skolans mallar.

Av det senare jag har hört så är bl. a Shining jävligt bra även om de lirar rätt tekniskt på de senare albumen. Den "onda" atmosfären finns definitivt där. Vad har jag missat?
Citera
2007-07-18, 21:48
  #2
Medlem
Vafan panzerfaust är ju en klassiker, Darkthrones bästa platta om du frågar mig, sången är lite skum bara men vad gör det.
Quintessence och Hans Siste Vinter är dock bäst imo.
Citera
2007-07-18, 22:35
  #3
Medlem
Uttersvamps avatar
Instämmer helt med Blondie. Texten till Quintessence är dessutom en av de bästa jag stött på.
Citera
2007-07-19, 14:35
  #4
Medlem
miness avatar
ja panzerfaust är riktigt jävla bra, men tycker personligen att a blaze in the northern sky, transilvanian hunger och under a funeral moon är starkare =)

hittils har jag inte stött på något som kan matcha den urdjuriska råheten och brutaliteten i öppningen av kathaarian life code. det är fan så jävla rått att man skiter på sig nästan. dessutom är nocturno cultos vocala insats här bland de bästa jag någonsin hört inom all jävla musik, kanske inte lika rått som på transilvanian hunger och panzerfaust men detta är fan urtypen för hur blackmetal-vrål ska låta =).

vad det gäller skivor med råhet av samma kaliber så är det något som även jag söker efter ständigt. ett band jag kan tipsa om är abyssic hate. har dock bara skivan Bloodless Creations tillgänglig att lyssna på just nu, men visst fan påminner det mycket om tidiga darkthrone. aningen snabbare för det mesta kanske, men gillar man tidiga darkthrone är jag övertygad om att detta kommer uppskattas =)

annars är Nattens Madrigal med Ulver ett album av oslagbar råhet, dock känns den aningen finlirig om man jämför med riktigt primitivt skit, men jag ska inte klaga för det är det absolut bästa black metal albumet jag någonsin hört. det är i princip bara konstant 180 bpms mangel rakt igenom hela skivan med produktion som nästan får öronen att blöda, på ett positivt sätt =). skiten är så "dåligt" mixad att man under vissa partier måste anstränga sig för att höra mer än bara bandsågsgitarrerna. dock är produktionen inte tunn som sån här black brukar vara, utan det låter ändå jävligt proffsigt gjort, vilket det antagligen också är =)
och jävlar vilken känsla.
Citera
2007-07-19, 14:53
  #5
Avstängd
pettson3816s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mines
ja panzerfaust är riktigt jävla bra, men tycker personligen att a blaze in the northern sky, transilvanian hunger och under a funeral moon är starkare =)

hittils har jag inte stött på något som kan matcha den urdjuriska råheten och brutaliteten i öppningen av kathaarian life code. det är fan så jävla rått att man skiter på sig nästan. dessutom är nocturno cultos vocala insats här bland de bästa jag någonsin hört inom all jävla musik, kanske inte lika rått som på transilvanian hunger och panzerfaust men detta är fan urtypen för hur blackmetal-vrål ska låta =).

vad det gäller skivor med råhet av samma kaliber så är det något som även jag söker efter ständigt. ett band jag kan tipsa om är abyssic hate. har dock bara skivan Bloodless Creations tillgänglig att lyssna på just nu, men visst fan påminner det mycket om tidiga darkthrone. aningen snabbare för det mesta kanske, men gillar man tidiga darkthrone är jag övertygad om att detta kommer uppskattas =)

annars är Nattens Madrigal med Ulver ett album av oslagbar råhet, dock känns den aningen finlirig om man jämför med riktigt primitivt skit, men jag ska inte klaga för det är det absolut bästa black metal albumet jag någonsin hört. det är i princip bara konstant 180 bpms mangel rakt igenom hela skivan med produktion som nästan får öronen att blöda, på ett positivt sätt =). skiten är så "dåligt" mixad att man under vissa partier måste anstränga sig för att höra mer än bara bandsågsgitarrerna. dock är produktionen inte tunn som sån här black brukar vara, utan det låter ändå jävligt proffsigt gjort, vilket det antagligen också är =)
och jävlar vilken känsla.

Abyssic Hate får man kolla upp då. Ulver - Nattens Madrigal är ju en gammal klassiker, håller med dig om den skivan fullständigt. Tack för tipset!
Citera
2007-07-19, 14:59
  #6
Medlem
miness avatar
kände mig extra trevlig idag så jag slängde upp en låt på rapidshare:
http://rapidshare.com/files/43802795...tance.mp3.html

=)
Citera
2007-07-19, 15:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uttersvamp
Instämmer helt med Blondie. Texten till Quintessence är dessutom en av de bästa jag stött på.
Och hur den framförs . Fan vad jag älskar den låten. En riktig klassiker, på alla sätt och vis.
Citera
2007-07-19, 20:40
  #8
Avstängd
pettson3816s avatar
Den är fan riktigt fet. Och texten var ju inte fy skam heller. Som en liten saga

Tack för låten!
Citera
2007-08-25, 20:17
  #9
Medlem
BlackMetals avatar
Håller med dig. Panzerfaust är riktigt stenbra skiva och det är även De mysteriis dom Sathanas. Samtidigt kan jag inte sätta fingret på vad som är så bra. Men det är väl allt tillsammans. Det har helt enkelt den rätta känslan och atmosfären för black metal .
Citera
2007-08-25, 20:48
  #10
Medlem
BrainDisorders avatar
Well, Transylvanian Hunger med Darkthrone har även all denna ondska.
Likaså Burzum - Filosofem.. Fyfan vilket vemod.

Craft - Terror Propaganda kanske skulle falla dig i smaken.
Gamla Dark Funeral skivorna har jävligt sköna riff emellanåt, även fast lyriken är åt helvete.

Om du vill ha det riktigt primitiva och onda med Shining så lär du kolla upp Within Deep Dark Chambers.. Vilken skiva.
Låtar som Inisis, Ren Djävla Ångest (det är fan den enda låten som utrycker ångest), Reflecting In Solitude, Stonelands.

Fuck yeah.
Citera
2007-08-25, 21:27
  #11
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Panzerfaust är bra men skulle bli bättre om de vokala insatserna hade mixats lägre i förhållande till allt annat. De tar över på tok för mycket tyvärr. Bra album dock.
Citera
2007-08-25, 23:52
  #12
Medlem
Jag föredrar dock 'A blaze in the northern sky', men 'Panzerfaust' är helt okej.

Nu på senare tid så vet jag fan inte vad dom sysslar med. The cult is alive och det nya kommande albumet är ren och skär skit. Hur jag vet det sistnämnda är givetvis för att jag hört deras nya 'New Wave of Black Heavy (vadfan?) Metal' EP.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback