Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-18, 12:47
  #1
Medlem
Ad Astras avatar
Som topic - Jag har den senaste tiden (ett par månader) hamnat i ett tillstånd av nästan konstant yrsel och trötthet, jag har koncentrationssvårigheter, försämrat minne och lättare huvudvärk nästan hela tiden. Det har gått så långt att jag inte ens tänker på det längre, men när jag stannar upp och känner efter inser jag att jag inte är mig lik. Det är liksom ansträngande att komma ihåg saker, att återberätta vad en bok eller film handlat om eller bara försöka komma ihåg vad jag gjorde för två dagar sedan. När jag springer eller cyklar känner jag ibland att jag liksom tappar verklighetskontakten och blir yr.

Jag har tänkt att jag ska röra på mig mer, men jag får ofta dunkande huvudvärk av att anstränga mig för intensivt, så det blir ett sorts moment 22.

Vad kan det vara? Vitaminbrist? Jag är vegetarian men anser mig äta bra och varierat... Jag fick explosionshuvudvärk för några månader sen (efter ett hårt träningspass) och åkte till akuten. Den gick dock över men jag har legat lågt sen dess.

Eftersom jag frågar här vill jag inte höra "kolla hos en läkare", eftersom jag tänkt göra det också, utan hellre helt ogrundade teorier.
Citera
2007-07-18, 13:02
  #2
Medlem
chillionaires avatar
Svart att saga vad det kan vara. Bade min bror och jag har rakat ut for liknande grejer (inte samtidigt). Min brorsa fick aven synrubbningar, ingen kunde hitta nagot fel pa varken mig eller honom, Trotts att vi bada sokte lakar hjalp flera ganger.

For mig kandes det som jag skulle svimma nar som helst och jag kannde mig allmant konstig hela tiden. Det varade ungefar i 3-4 manader for mig sen forsvann det av sig sjalvt.. Min brorsas varande i ett halvar kanske.

Min huvudvark var inte i samband med traning, utan hela tiden, kandes som en kvin skar hjarnan..

JAg har dock fatt huvudvark vid traning (sa det gor skitont) men det forsvann nar jag borjade varma upp med 5 minuter cardio pa tranings cyckel innan.

Ak till en lakare och kolla blodvarden etc... det kan bero pa vad som helst.
Citera
2007-07-18, 13:22
  #3
Medlem
Äter du verkligen rätt ? Hur gammal är du ? Har du sovit ordentligt ? Jobbar du natt ? Stress? Ångest ? Sjukdomar ? Tar du nån speciell medicin ?
Lite frågor som du kan fundera över.

Vi är gjorda för att inte vara vegetarianer
Citera
2007-07-18, 13:26
  #4
Medlem
Det påminner lite om de symtom jag hade för många år sedan! Fast jag blev också väldigt "arg & lätt irriterad!" Ingår det i dina symtom också?

I mitt fall var det (delvis) brist på vitamin B12 & Folacin som var boven i dramat! Kan det vara något liknande för dig också kanske? Det finns ju att köpa receptfritt på apotek om du vill testa? Känner du dig bättre med dessa så kan en läkare skriva ut recept på starkare (och billigare) dos till dig.
Citera
2007-07-18, 17:57
  #5
Medlem
Ad Astras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillionaire
Svart att saga vad det kan vara. Bade min bror och jag har rakat ut for liknande grejer (inte samtidigt). Min brorsa fick aven synrubbningar, ingen kunde hitta nagot fel pa varken mig eller honom, Trotts att vi bada sokte lakar hjalp flera ganger.

For mig kandes det som jag skulle svimma nar som helst och jag kannde mig allmant konstig hela tiden. Det varade ungefar i 3-4 manader for mig sen forsvann det av sig sjalvt.. Min brorsas varande i ett halvar kanske.

Min huvudvark var inte i samband med traning, utan hela tiden, kandes som en kvin skar hjarnan..

JAg har dock fatt huvudvark vid traning (sa det gor skitont) men det forsvann nar jag borjade varma upp med 5 minuter cardio pa tranings cyckel innan.

Ak till en lakare och kolla blodvarden etc... det kan bero pa vad som helst.
Spännande. Jag har tänkt kolla mina värden ja... Vet ju aldrig om jag lyckats missa något. B12 känns som en het kandidat, eftersom symptomen är spot-on.
Citat:
Ursprungligen postat av zvk
Äter du verkligen rätt ? Hur gammal är du ? Har du sovit ordentligt ? Jobbar du natt ? Stress? Ångest ? Sjukdomar ? Tar du nån speciell medicin ?
Lite frågor som du kan fundera över.
Jag kan inte ta gift på att jag äter helt "rätt", men jag har ändå varit vegetarian i lite mer än fyra år och har aldrig haft såna här problem. Tvärtom har mina magproblem försvunnit.

Jag är lite över 20, sover i snitt 7-8 timmar per natt, jobbar 8-16, har inte särskilt mycket att göra på jobbet (semestertider), har ingen ångest (lyckligt förhållande t.o.m.), och är utöver de här symptomen frisk. Tar inga mediciner.
Citat:
Ursprungligen postat av Tureture
Det påminner lite om de symtom jag hade för många år sedan! Fast jag blev också väldigt "arg & lätt irriterad!" Ingår det i dina symtom också?

I mitt fall var det (delvis) brist på vitamin B12 & Folacin som var boven i dramat! Kan det vara något liknande för dig också kanske? Det finns ju att köpa receptfritt på apotek om du vill testa? Känner du dig bättre med dessa så kan en läkare skriva ut recept på starkare (och billigare) dos till dig.
B12 låter som sagt misstänkt. Jag ska kolla upp det via Apoteket. I samband med att jag kollar mina värden kan jag ju kanske få det receptbelagt också.

Tack för responsen!
Citera
2007-07-19, 03:48
  #6
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
men jag har ändå varit vegetarian i lite mer än fyra år och har aldrig haft såna här problem.
Kan ta flera år innan en B12 brist blir såpass alvarlig så man märker av den.
Gå till vårdcentralen och be dom kolla upp det, görs via blodprov, har du en bra vårdcentral kan det räcka att du ringer innan och pratar med läkaren.
Citera
2007-07-19, 04:10
  #7
Medlem
ikhs avatar
Kan även vara stressymptom, och ett tecken på att du är på väg att "springa in i vägen".

Men ska du ta b12, så strunta i att handla några tabletter på apoteket. Utan använd dig av b12 injekt. Skicka ett PM så kan vi prata mer om det.

Men runt 1000iu b12 SubQ i veckan borde lösa problemet om det är vitaminbrist det rör sig om. Dock är det inte troligt om du äter en väl avvägd kost att du skulle lida av b12 brist.

/mvh Ikh
Citera
2010-02-15, 13:31
  #8
Medlem
Zimabardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Som topic - Jag har den senaste tiden (ett par månader) hamnat i ett tillstånd av nästan konstant yrsel och trötthet, jag har koncentrationssvårigheter, försämrat minne och lättare huvudvärk nästan hela tiden. Det har gått så långt att jag inte ens tänker på det längre, men när jag stannar upp och känner efter inser jag att jag inte är mig lik. Det är liksom ansträngande att komma ihåg saker, att återberätta vad en bok eller film handlat om eller bara försöka komma ihåg vad jag gjorde för två dagar sedan. När jag springer eller cyklar känner jag ibland att jag liksom tappar verklighetskontakten och blir yr.

Jag har tänkt att jag ska röra på mig mer, men jag får ofta dunkande huvudvärk av att anstränga mig för intensivt, så det blir ett sorts moment 22.

Vad kan det vara? Vitaminbrist? Jag är vegetarian men anser mig äta bra och varierat... Jag fick explosionshuvudvärk för några månader sen (efter ett hårt träningspass) och åkte till akuten. Den gick dock över men jag har legat lågt sen dess.

Eftersom jag frågar här vill jag inte höra "kolla hos en läkare", eftersom jag tänkt göra det också, utan hellre helt ogrundade teorier.


Jag led av svar trotthet, yrsel, minnespaverkan och koncentrationssvarigheter for nagra ar sen. Det visade sig vara jarnbristanemi och nedsatt skoldkortelsfunktion.
Nu tar jag levaxin och jarn varje dag och mar toppen.
Tror blodprover ar the way to go - jag fick tjata for att doktorn skulle ta mitt skoldkortelvarde av nan anleding - sen fick jag tjata for att fa medicinen (jag lag PRECIS innanfor nedre normala vardet) men nar jag sen fick den och efter nagra manader madde sa otroligt mkt battre sa var det ju helt tydligt att jag behovde medicinen trots allt. Saknar inte den dar kanslan av grot i hjarnan - hoppas det fixar sig asap.
Citera
2010-08-13, 17:11
  #9
Medlem
understrecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikh
Kan även vara stressymptom, och ett tecken på att du är på väg att "springa in i vägen".

Men ska du ta b12, så strunta i att handla några tabletter på apoteket. Utan använd dig av b12 injekt. Skicka ett PM så kan vi prata mer om det.

Men runt 1000iu b12 SubQ i veckan borde lösa problemet om det är vitaminbrist det rör sig om. Dock är det inte troligt om du äter en väl avvägd kost att du skulle lida av b12 brist.

/mvh Ikh

Det här låter som en scam. Dels för att "1000iu b12 SubQ" låter som någonting som säljs under i disk hos ett naturapotek i djupaste Christiania. Dels för att ditt budskap tydligen inte anses lämpligt att ta upp i tråden trots att det är kopplat till ämnet. Slutligen för att du verkar anse att apotekets produkter inte skulle vara fullgoda.
Citera
2010-08-13, 17:18
  #10
Medlem
LucNNs avatar
Kom gärna tillbaka med resultat från läkaren - känner ungefärd likadant. Dock verkar mitt minne inte vara mycket sämre än vanligt. Det säger dock inte så mycket!
Citera
2010-08-13, 19:55
  #11
Medlem
Är själv 25. Var med om snabbt stegrande liknande symptom för drygt ett år sen. Detta hände några månader efter ett fästingbett med borreliaring som följdes av feber och illamående. Misstänkte därför att detta var en bov i dramat men ett extensivt blodbatteri visade utmärkta värden i alla områden så jag beslutade mig för att det rörde sig om mental överbelastning/resulterande ångest (är en sån som tagit mig lite väl mycket vatten över huvudet rörande utbildning med mera). Tonade ut långsamt på något halvår, nu är jag nästan fri från symptom.
Citera
2010-08-31, 21:03
  #12
Medlem
Många rimliga teorier.
Jag skulle vilja tillägga att även högt blodtryck kan ge liknande symptom och då är jag tämnligen säker på att B12 kanske inte är den bästa idén att börja trycka i sig.

Mitt råd är att boka tid på din vårdcentral och låta en läkare kolla dina värden.
Innan du börjar köpa tillskott för flera hundra som kanske t.o.m. själper istället för hjälper.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback