Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-18, 12:00
  #1
Medlem
Jag undrar om kramp är något dåligt att få? De senaste gångerna jag har spelat fotboll, så har jag i slutet helt enkelt fått kramp i vaderna, då de är fysiskt underlägsna mina lår. Bra eller dåligt? Alltså blir vaderna starkare med tiden om jag kör slut på dem så mycket varje gång? Det är min spelstil som tar kål på mig Springer både i defensiven och offensiven hela tiden och har en allmänt explosiv spelstil. Yes, jag äter bra med både kolhydrater och protein efter varje gång jag tränat. Ni måste hålla med om att det är ruggigt obehagligt att få kramp?
Citera
2007-07-18, 12:13
  #2
Medlem
spatrics avatar
Fick likadant när vi lirade innebandy förut.. Men det blev bättre för varje gång iallafall.. Första gångerna började krampen göra sig påmind ungefär i halvtid.. efter 4-5 gånger klarade jag mig nästan till slutet... efter 10 gånger så var problemen borta.. spelade en gång i veckan..

Stretcha ordentligt!
Citera
2007-07-18, 12:56
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spatric
Fick likadant när vi lirade innebandy förut.. Men det blev bättre för varje gång iallafall.. Första gångerna började krampen göra sig påmind ungefär i halvtid.. efter 4-5 gånger klarade jag mig nästan till slutet... efter 10 gånger så var problemen borta.. spelade en gång i veckan..

Stretcha ordentligt!

Jag försöker stretcha, men jag kan inte påstå att jag är särskilt vig
Okej, det låter tryggt att höra att det blev bättre för digm ed tiden.
Citera
2007-07-18, 13:00
  #4
Medlem
Möjligtvis lite OT men ändå inte..?

Varför får man kramp?
Citera
2007-07-18, 13:42
  #5
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolltrollaren
Möjligtvis lite OT men ändå inte..?

Varför får man kramp?

Kopierar från wikipedia:

Citat:
There are three basic causes of cramping. One is when you overflex the calf muscle. One is inadequate oxygenation of muscle, where excess lactic acid, produced by anaerobic respiration, builds up and puts stress on the muscle. The other is lack of water or salt. Cramps from poor oxygenation can be improved by rapid deep breathing, as well as stretching the muscle. Cramps from lack of salt and water can be treated by stretching the muscle, and of course drinking water and increasing salt intake. Pounding on the muscle can increase soreness.

Muscle cramps can be treated by applying a soft massage on the cramped muscle, stretching the muscle and applying heat or cold. Heat improves superficial blood circulation and makes muscles more flexible, so some people find that heat is more soothing for muscle cramps than applying ice.

Electrolyte disturbance may cause cramping and tetany of muscles, particularly hypokalemia (a low level of potassium) and hypocalcemia (a low level of calcium). This problem can be solved by drinking electrolyte enhanced fluids, after strenuous muscle activity, and supplementing one's daily diet with a multi-vitamin, which contains potassium and calcium.

Muscle cramps may be a symptom of hypothyroidism.

Eating foods high in potassium, such as bananas, potatoes, and prunes, can help prevent muscle cramps.


F.ö. måste jag säga att kramp kan va rätt skönt. Brukar själv inducera det i foten eller vaden, för att sedan flexa en antagonist när det börjar göra för ont.
Citera
2007-07-18, 14:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Kopierar från wikipedia:




F.ö. måste jag säga att kramp kan va rätt skönt. Brukar själv inducera det i foten eller vaden, för att sedan flexa en antagonist när det börjar göra för ont.

Du är sjuk ju Kramp är fan inte skönt nånstans! Men så man ska stretcha en antagonist till vaden? Jag vet att biceps är antagonist till triceps, men vad är vadens antagonist då? Ska nog börja dricka mer vatten också, för det är något jag alltid varit slarvig med.
Citera
2007-07-18, 16:46
  #7
Medlem
spudwishs avatar
Tibialis anterior, dvs. muskeln på framsidan av smalbenet. Kramp får du ju i vaden när du pekar ut med foten - som en ballerina. "Botemedlet" är alltså att spänna tibialis anterior, dvs. ha upp foten mot smalbenet så långt du kan.
Citera
2007-07-18, 20:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Tibialis anterior, dvs. muskeln på framsidan av smalbenet. Kramp får du ju i vaden när du pekar ut med foten - som en ballerina. "Botemedlet" är alltså att spänna tibialis anterior, dvs. ha upp foten mot smalbenet så långt du kan.

Ja, jag fick exakt en sån kramp igår med matchens sista skott Turligtvis blev det mål, men ack så hemsk kramp man fick! Om jag fattar rätt så ska jag ställa mig lutandes mot nånting och köra den klassiska stretchingen? Hoppas du hajjar
Citera
2007-07-18, 20:25
  #9
Medlem
Jag spelar inte på nån proffsnivå bara så ni vet.
Citera
2007-07-18, 20:42
  #10
Medlem
Tjohildas avatar
Stötta dig med både händerna mot en vägg och trampa bakåt med hälen så långt du kan. Luta (inte böj) benet framåt så du känner att det stretar i vaden. Håll 20-30 sek/ben. Gör detta varje gång du tränat, och en gång till innan du går och lägger dig varje kväll.

Se till att du dricker tillräckligt med vätska, särskilt nu när det är varmt, men även att du får tillräckligt med kalium och magnesium (mineraltillskott, bananer).
Citera
2007-07-18, 21:11
  #11
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunderolga
Ja, jag fick exakt en sån kramp igår med matchens sista skott Turligtvis blev det mål, men ack så hemsk kramp man fick! Om jag fattar rätt så ska jag ställa mig lutandes mot nånting och köra den klassiska stretchingen? Hoppas du hajjar

Ja så, upp med foten. Spelar ingen roll om du gör mot en vägg eller om du flexar tibialis anterior.
Citera
2007-07-18, 22:40
  #12
Medlem
Harry Bombers avatar
Är kramp bra träning?

Min första boxningstränare sa att vadmuskeln är en av de muskler som kan få en kronisk överansträngning som varar i nån vecka. Så jag tar det lugnt med mina.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback