Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-18, 02:47
  #1
Avstängd
respekts avatar
Ja järvafältet och bäcken ( igelbäcken ) är rätt lång och den går igenom där.
Finns mkt skum skog och mkt run stenar på området järvafältet.

Nån som vet nåt om hemliga gångar i underjorden, tunnlar, hus mitt i dom skogarna, eller några grusvägar som är igenbommade ? .ja etc ?

Skulle vara grymt att få reda på all info + bilder.

tack!
Citera
2007-07-18, 03:04
  #2
Medlem
dietyls avatar
Finns en del bunkrar lite här och var, inget direkt upphetsande.
Hela området var militärt övningsfält för ett bra tag sen, det mesta är borta och ersatt med kohagar och liknande
Citera
2007-07-18, 03:08
  #3
Avstängd
respekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dietyl
Finns en del bunkrar lite här och var, inget direkt upphetsande.
Hela området var militärt övningsfält för ett bra tag sen, det mesta är borta och ersatt med kohagar och liknande

har utforskat lite av delarna åt rinkeby, tensta, akalla och husby hållet.
där har jag inte kunnat hitta nåt intressant och vill inte köra med yamaha YZ ( crossen ) för polisen cirkulerar jämt i området husby gård. då det är massa somalier som röker brajj där och bråkar.

men åt ursviks hållet om man kommer från kista / rinkeby så vet jag att hela skiten där var militärt övningsfält.
Vissa delar används än ( har en kompis fader som är med och övar åt hemvärnet där )

Även vid IBM spåret i akalla.
Citera
2007-08-23, 14:36
  #4
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Finns bla en stor port (liknar en insprängd hangar) i skogen norr om Husby gård. Själv nyfiken vad det kan vara vet nån av er UE-freaks?
Citera
2007-08-23, 16:28
  #5
Medlem
Oanvänd tunnelbanestation

I Ursviksskogen i norra Sundbyberg finns tunnelbanestation "Kymlinge" som tågen bara passerar. Meningen var från början att det skulle byggas ett miljonprogramsområde där men det blev aldrig av. Nu byggs det i södra Ursvik men om det någonsin kommer byggas runt tunnelbanan är tveksamt då Ursvik är Sundbybergarnas enda naturområde.
Lat: N 59º 23' 41.80"
Long: E 17º 57' 57.17"
Citera
2007-08-23, 19:21
  #6
Medlem
organizms avatar
Kymlinge

http://places.ath.cx/PLACES/ALBUM/07...nge/index.html
Citera
2007-08-24, 07:00
  #7
Avstängd
Anonym läsares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
I Ursviksskogen i norra Sundbyberg finns tunnelbanestation "Kymlinge" som tågen bara passerar. Meningen var från början att det skulle byggas ett miljonprogramsområde där men det blev aldrig av. Nu byggs det i södra Ursvik men om det någonsin kommer byggas runt tunnelbanan är tveksamt då Ursvik är Sundbybergarnas enda naturområde.
Lat: N 59º 23' 41.80"
Long: E 17º 57' 57.17"

Finns en liten skog bakom sjukhemmet Ekbacken också
Citera
2007-08-28, 21:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
I Ursviksskogen i norra Sundbyberg finns tunnelbanestation "Kymlinge" som tågen bara passerar. Meningen var från början att det skulle byggas ett miljonprogramsområde där men det blev aldrig av. Nu byggs det i södra Ursvik men om det någonsin kommer byggas runt tunnelbanan är tveksamt då Ursvik är Sundbybergarnas enda naturområde.
Lat: N 59º 23' 41.80"
Long: E 17º 57' 57.17"

precis, Kymlinge lär nog förbli en spökstation. Idag är ju området vid Igelbäcken ett naturresarvat, mot stationen till så slutar väl resarvatet nånstans mellan stationen och bäcken nere på fältet. Finns även planer att på sikt även göra restrerande del av området där stationen ligger till naturresarvat.
Citera
2007-08-28, 21:22
  #9
Moderator
rotadents avatar
Mycket av det som finns i bunkerväg på Järvafältet ligger ju i området mellan Akalla och IKEA Barkarby. Det är inte särskilt upphetsande dock. Finns en del gångar och liknande, men det mesta är bara bunkrar på marken med ett rum eller liknande. Sprang en del där när jag var liten. Finns en del runt flygfältet också, dock tror jag att en del är igensatt också...
Citera
2007-08-28, 23:16
  #10
Medlem
Fanjunkarens avatar
Åk in vid Ytterby uppe vid Rotebro, där den shackrutiga bubblan står (bilverkstad), och promenera ungefär halva elljusspåret som finns där. I mitten ungefär går en annan stig ut från spåret och västerut mot Järvafältet. Gå sedan över någon äng eller två mot en annan skogsdunge, så hittar man snart resterna av en smaljärnväg och en gammal hållplats med gul stuga vid. När jag gick i mellanstadiet ristade jag in mitt namn där minns jag. Aldrig hittat tillbaka, iofs har jag aldrig försökt heller.

Min far som vuxit upp i dom trakterna hade en amatörraketklubb ute på Järvafältet. Dom hade en bunker dom fyrade av från, antagligen gammalt militärt område. Ligger säkert en hel del gamla raketer i markerna där. Dom fick anropa Bromma och varna varje gång dom sköt upp. Han har två raketer kvar som hänger i källaren, typ 2 meter långa stålrör.

Han har också berättat om en gammal kåkstad som finns/funnits därute. Antagligen militärt övningsområde det också.
I Lokaltidningen har man läst då och då om dumpningsplatser av ammunition på Järvafältet också, men nu har dom nog börjat sanera.
Citera
2007-08-29, 12:31
  #11
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Hangarerna på Barkarby är ju häftiga men att komma in där är nog utsiktslöst så länge de används i den militära förrådsverksamheten. Bakom IKEA finns en överskottad ingång till ett bergrum som har varit på tapeten i bl.a. Fortforum. Dock utan några bra förklaringar till vad det användes till. Gubbarna som satt där inne är nog döa nu.
Om det finns några alternativa ingångar har inte framkommit men det borde funnits minst en ingång till. Kanske inne i en byggnad. Sådana gammal bergrum har inte särskilt högt skydd, tunt tak, därmed inget återanvändningsvärde. Och efter lång tid oskrotade så är det farliga platser att vistas på. Väster om Hästa gård finns ett inslag till tunneln för el, tele och värme som går mellan Akkalla och Hjulsta. Den är dock ”Fort Knox protected”. Bäst sättet att få sitt lystmäte på underjorden är att ta jobb på rätt företag.
Citera
2007-08-29, 13:36
  #12
Medlem
LillaFluffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanjunkaren
Åk in vid Ytterby uppe vid Rotebro, där den shackrutiga bubblan står (bilverkstad), och promenera ungefär halva elljusspåret som finns där. I mitten ungefär går en annan stig ut från spåret och västerut mot Järvafältet. Gå sedan över någon äng eller två mot en annan skogsdunge, så hittar man snart resterna av en smaljärnväg och en gammal hållplats med gul stuga vid. När jag gick i mellanstadiet ristade jag in mitt namn där minns jag. Aldrig hittat tillbaka, iofs har jag aldrig försökt heller.

Min far som vuxit upp i dom trakterna hade en amatörraketklubb ute på Järvafältet. Dom hade en bunker dom fyrade av från, antagligen gammalt militärt område. Ligger säkert en hel del gamla raketer i markerna där. Dom fick anropa Bromma och varna varje gång dom sköt upp. Han har två raketer kvar som hänger i källaren, typ 2 meter långa stålrör.

Han har också berättat om en gammal kåkstad som finns/funnits därute. Antagligen militärt övningsområde det också.
I Lokaltidningen har man läst då och då om dumpningsplatser av ammunition på Järvafältet också, men nu har dom nog börjat sanera.

Tror det du hittade kallades sofia tåget var ett gäng entusiaster som hade en liten tågbana mellan ungefär viby till ungefär rotebro, sannorlikheten att du skall stöta på den igen är tämligen låg hur mycket du en försöker ifall du inte är en jävel på att gå vilse då den såldes förnåt årsedan till nåt liknande sällskap i tyskland som månterade ner allt av värde..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback