Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-16, 17:21
  #1
Avstängd
Finnvedings avatar
Utdrag ur Finnveden.nu

GISLAVED | Det blev ett rungande nej från alla partier när kommunfullmäktige behandlade motionen från sverigedemokraterna om att inte ta emot fler flyktingar till kommunen, och att ordna folkomröstning i frågan.
– Invandrare har skapat vårt välstånd, sade kommunalrådet Niclas Palmgren (m).

Sverigedemokraternas Jörgen Hansen föreslog i en motion att Gislaveds kommun skulle säga upp alla gällande avtal med staten om mottagandet av flyktingar, invandrare och asylsökande.
– Mottagandet av invandrare skapar stora sociala och ekonomiska problem, argumenterade sverigedemokraten.
– Är det bara Gislaveds kommun som har så bra ekonomi att man både kan ta emot invandrare och ge kommuninvånarna en bra social service, frågade Hansen fullmäktigeledamöterna.
Först ut att besvara frågan var kommunalrådet Niclas Palmgren som betonade att infödda svenskar till mycket stor del har invandrare och flyktingar att tacka för samhällets välstånd.
– Och vi behöver inte ”lyfta på locket” för en folkomröstning, vi representerar redan vad invånarna tycker, bemötte Palmgren kravet på folkomröstning.
Samstämmigheten om invandrares roll och betydelse i samhället var bred denna kväll.
– Du säger ju att ”invandrare ju ökat problemen”, men säger inte med en stavelse om vad de tllfört, sade centerns Lars Larsson.
Moses Jele (kd) sade sig inte heller sympatisera med sverigedemokraternas människosyn. Jele gav replik på påståendet om att invandrare står för ökad brottslighet.
– Hur många gånger har inte läst om att sverigedemokraternas medlemmar begått brott i massor? Hur många gånger har vi inte läst om att sverigedemokraternas medlemmar lever på bidrag?
– Men när ni får ta emot bidrag, då låter det bra, sammanfattade Moses Jele.


Ja, vad menade egentligen det moderata kommunalrådet? Är det verkligen invandrare som har skapat vårt välstånd?
Citera
2007-07-16, 17:29
  #2
Medlem
Du kunde inte länka till artikeln?
Citera
2007-07-16, 17:30
  #3
Medlem
buyzabas avatar
Intressant vad Moses babblar om också. Det är kanske ganska stor skillnad på att vara sjukpensionär eller att sitta och håva in 12 barnbidrag och socialbidrag till hela familjen och samtidigt vägra gå och lära sig svenska eller ta arbete inom vården eftersom man alltid kan säga att man är överkvalificerad då man har köpt ett examensbevis på Mogadishus universitet där det står svart på vitt att man är Taxiingenjör.
Citera
2007-07-16, 17:32
  #4
Medlem
Vilsens avatar
Min gissning är att han försöker antyda att invandrarna ska ta över som ny underklass i Sverige så att svenskarna kan förtrycka dem och sko sig på deras olycka.
Men det stämmer inte så bra med verkligheten.
Det är väl samma argument många liberaler använder i USA angående mexikanerna, skillnaden då att mexikaner arbetar i mycket större utsträckning än de svenska invandrarna. (rätta mig gärna om jag har fel)
Citera
2007-07-16, 17:34
  #5
Medlem
Problemet med politiker är att de för det mesta är tämligen ordnade människor som bor i sitt radhus område där invandrarna är få och de som är där är skötsamma drivande individer.

Då kan man ju tycka att "unga" politiker borde ha uppmärksammat detta.. Men se där går det också snett då unga politiker alltid är så förbannat röviga. De är alltid veka politiskt korrekta. Äckligt! Finns självklart andra som är lite mer drivande men de får sällan säga sitt.

Jag är förövrigt helt för öppan gränser. Men jag är också helt för att de ska försörja sig själva. Jag ser ingen anledning till varför staten ska ge pengar till folk som invandrar hit. Om nu företagen behöver arbetskraft så får de väl betala för den.

Vad just denna politiker menade kommer vi aldrig få reda på. Han säger sådant därför att vänsterpressen inte ska böga ur som de alltid gör. Om man skulle fråga honom skulle han garanterat kräma ur sig några bögiga ord utan något som helst reellt värde. Han kommer garanterat inte kunna presentera några siffror utan kör på känslo-politik.

Oerhört vidrigt är det egentligen. Sen ska man ju tänka på att invandringsfrågan absolut inte är den enda där politiker kör stenhårt på känsla och PK-argument. Nästan allt idag baseras på "känslor" och så borde det inte vara. Ta bara miljöpolitiken.. Nu är det tydligen jävligt viktigt att sluta använda motorgräsklippar, mopeder och framförallt bilar för annars DÖR HELA MILJÖN. FUCK YOU säger jag bara. När våra koldioxidutsläpp dels står för en sån fruktansvärd marginell del av världens så är det enbart dumt att börja se det som en "stor" fråga. Miljön är förbannat viktig men låt oss vara lite rationella i det hela och inte irra runt som blinda höns skrikandes sluta upp med koldioxidutsläpp. ...

Faktum är att metan är en långt mer farlig växthusgas och det är kor (ja kor) som står för 99% av utsläppen. Så om vi verkligen vill rädda miljön så borde vi äta mera kött.

Nu inser jag att jag knappt har hållit mig till topik och för det är jag lite ledsen . Men jag behövde skriva av mig lite så ni får ha överseende.

//mrmlz
Citera
2007-07-16, 17:40
  #6
Avstängd
Finnvedings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Du kunde inte länka till artikeln?

Nej, det gick inte.
Vidare är artikeln något komisk. Det blev alltså ett rungande nej från ALLA partier, skriver reportern. Även från SD:s två ledamöter? Hehe!
Citera
2007-07-16, 18:09
  #7
Avstängd
Dr. J. Hamiltons avatar
Har som sagt verkat som nationell politiker just i sådana här sammanhang och frågor - då finns det verkligen ingenting som heter segeration och utanförskap.
Då dansar svenskar och invandrade tillsammans med blommor i händerna i ett evigt välstånd!
Citera
2007-07-16, 19:40
  #8
Medlem
vättes avatar
Citat:
– Invandrare har skapat vårt välstånd, sade kommunalrådet Niclas Palmgren (m).
Jag tycker faktiskt sådant här är lite stötande. Mina föräldrar, deras föräldrar, och förfäder än längre tillbaka i tiden, har de slagit dank med händerna i fickorna menar Palmgren? Aldrig bidragit med något utan åkt snålskjuts på invandrarna? "Det svenska är blott barbari, all utveckling har icke-svenskar stått för. Det är icke-svenskar som har skapat vår välfärd".


Citat:
– Och vi behöver inte ”lyfta på locket” för en folkomröstning, vi representerar redan vad invånarna tycker, bemötte Palmgren kravet på folkomröstning.
Hur var det nu igen - 65 % av moderatröstarna vill minska invandringen. Det parti som lockade färst invandringskritiker var miljöpartiet, och då var det ville fortfarande var tredje minska invandringen.

Oavsett vad man tycker i invandringsfrågan kan man inte mena att väljarnas åsikter är väl representerade hos politikerna. Över 50 % av väljarna vill minska invandringen, 0 % av De Sju vill detsamma.


Citat:
– Du säger ju att ”invandrare ju ökat problemen”, men säger inte med en stavelse om vad de tllfört, sade centerns Lars Larsson.
Och vice versa. Ni säger att "invandrare har skapat vårt välstånd", men säger inte med en stavelse om de problem invandringen medfört.


Citat:
Moses Jele (kd) sade sig inte heller sympatisera med sverigedemokraternas människosyn. Jele gav replik på påståendet om att invandrare står för ökad brottslighet.
– Hur många gånger har inte läst om att sverigedemokraternas medlemmar begått brott i massor? Hur många gånger har vi inte läst om att sverigedemokraternas medlemmar lever på bidrag?
– Men när ni får ta emot bidrag, då låter det bra, sammanfattade Moses Jele.
Många gånger har vi läst det, och upprepas en lögn tillräckligt många gånger blir den tillslut sanning. För vem minns att det sedan kom fram att SD ju faktiskt var det minst brottsbelastade partiet?

Aftonhorans undersökning om SD:s bidragstagande tänker jag inte ens kommentera. Till och med Goebbels hade funnit den pinsam.

Och i vilket fall är det en värdelöst argumentation. Får partier som har politiker med kriminell bakgrund inte förespråka brottsbekämpning? Och vad har ett partis bidragstagande att göra med vissa gruppers kriminalitet? Det är ju direkt jävla idiotiskt!



Jag känner att jag måste påpeka att jag alls inte sympatiserar med SD full ut. Men det här jävla hyckleriet och den satans idiotin står mig upp i halsen. Hur fan står de ut med sig själva?
Citera
2007-07-16, 20:05
  #9
Medlem
Sverigedemokraterna borde anstränga sig mer att få de Europeiska assimilerade arbetskraftsinvandrarna och deras barn på sin sida. Dessa är själva redigt trötta på den enorma våg av mellanöstern och Afrikaflyktingar som inte har bidragit med något till samhället utan kostar enorma summor och skapar social oro. Jag håller med Palmgren men han utelämnade ett viktigt ord, ordet europeiska. Det svenska välståndet/välfärdsstaten byggdes till stor del av de europeiska invandrare som kom efter andra världskriget. Utan denna massiva arbetskraft skulle inte Sverige ha kunnat bygga upp en så stark och framgångsrik industri med företag som SKF och Volvo, en industri som står sig stark till denna dag.
Citera
2007-07-16, 20:21
  #10
Medlem
pöbelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calatrava
Sverigedemokraterna borde anstränga sig mer att få de Europeiska assimilerade arbetskraftsinvandrarna och deras barn på sin sida. Dessa är själva redigt trötta på den enorma våg av mellanöstern och Afrikaflyktingar som inte har bidragit med något till samhället utan kostar enorma summor och skapar social oro. Jag håller med Palmgren men han utelämnade ett viktigt ord, ordet europeiska. Det svenska välståndet/välfärdsstaten byggdes till stor del av de europeiska invandrare som kom efter andra världskriget. Utan denna massiva arbetskraft skulle inte Sverige ha kunnat bygga upp en så stark och framgångsrik industri med företag som SKF och Volvo, en industri som står sig stark till denna dag.

Det fastslogs väl redan så tidigt som på sent sjutiotal att arbetskraftsinvandringen inte ens då var långsiktigt lönsam.
Citera
2007-07-16, 20:24
  #11
Avstängd
Dr. J. Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pöbeln
Det fastslogs väl redan så tidigt som på sent sjutiotal att arbetskraftsinvandringen inte ens då var långsiktigt lönsam.

Tidigt 70-tal till och med, att man sluppit denna kostsamma invandring om man politiskt satsat att få ut kvinnorna mer i arbetslivet redan på 60-talet. Det var i alla fall den ledande sossens Hans Hangells åsikt, men så frös ju sossarna ut honom också.
Citera
2007-07-16, 20:30
  #12
Avstängd
Carl-Olofs avatar
Lyssna till Moses Jele, som är "färgad och kommer från Sydafrika", när han uttalar sig i ärendet:

http://www.sr.se/cgi-bin/jonkoping/n...rtikel=1210758

Citat:
Ursprungligen postat av Grue
Du kunde inte länka till artikeln?
Länk till Sverigedemokraterna, varifrån trådskaparen har klistrat in nyheten:

http://www.sverigedemokraterna.se/gislaved (längst ner: "Folkomröstning", Kenneth Eriksson, 2007-06-20)

Direktlänk till artikeln i Finnveden Nu: http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=266630
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback