Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-15, 14:58
  #1
Medlem
marskatts avatar
Det finns flera fågelarter som lever i par hela livet, pingviner, albatross, svanar m fl. Deras uppgift är att fortplanta sig genom att dom lägger ägg. Om ägget inte kommer ut så dör honan och då tar hanen en ny "fru".

Nu till min fråga:

Finns det fåglar som inte kan lägga ägg, dvs att det inte blir kalkbildning, missbildat, kort sagt det blir inga ägg hur dom än försöker.
Fortsätter fåglarna att leva i par tills någon av dom dör eller tar hanen eller honan en ny partner och försöker på nytt?
Jag har fått för mig att dom lever ihop oavsett om det blir ägg eller inte.
Finns det forskning på på hur det ligger till?
Citera
2018-03-15, 22:50
  #2
Medlem
Jag tvekar det finns detaljerade studier om svanar som byter partner när de in kan få livskraftiga ungar/ägg.
Citera
2018-03-16, 06:10
  #3
Medlem
DNA-studier visar också att fåglar inte är fullt så monogama som man trott. De må leva ihop, men vänstrar rätt friskt.
Citera
2018-03-16, 09:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marskatt
Det finns flera fågelarter som lever i par hela livet, pingviner, albatross, svanar m fl. Deras uppgift är att fortplanta sig genom att dom lägger ägg. Om ägget inte kommer ut så dör honan och då tar hanen en ny "fru".

Nu till min fråga:

Finns det fåglar som inte kan lägga ägg, dvs att det inte blir kalkbildning, missbildat, kort sagt det blir inga ägg hur dom än försöker.
Fortsätter fåglarna att leva i par tills någon av dom dör eller tar hanen eller honan en ny partner och försöker på nytt?
Jag har fått för mig att dom lever ihop oavsett om det blir ägg eller inte.
Finns det forskning på på hur det ligger till?

Defekta ägg, med så tunt skal att de krossades vid ruvningen, var om jag minns rätt vad som orsakade den stora nedgången i havsörnsstammen kring Östersjön på 60 - 70-talen. Den yttersta orsaken till defekten var säkerligen miljögifter. Jag har dock ingen aning om huruvida havsörnarna (normalt monogama) uppvisade någon förhöjd grad av promiskuitet under denna tidsperiod.
Citera
2018-03-17, 13:23
  #5
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marskatt
Det finns flera fågelarter som lever i par hela livet, pingviner, albatross, svanar m fl. Deras uppgift är att fortplanta sig genom att dom lägger ägg. Om ägget inte kommer ut så dör honan och då tar hanen en ny "fru".

Nu till min fråga:

Finns det fåglar som inte kan lägga ägg, dvs att det inte blir kalkbildning, missbildat, kort sagt det blir inga ägg hur dom än försöker.
Fortsätter fåglarna att leva i par tills någon av dom dör eller tar hanen eller honan en ny partner och försöker på nytt?
Jag har fått för mig att dom lever ihop oavsett om det blir ägg eller inte.
Finns det forskning på på hur det ligger till?
Det finns iaf fåglar som separerar om de inte lyckas producera några ägg överhuvudtaget.

Då tar de sig en ny partner istället.
Trots att det är monogama fåglar, som tex skator.

Men det viktigaste för dem är tydligen avkomman, det är överordnat förhållandets stabilitet.

En anna sak som är intressant med just skatan, det är att hanen är väldigt noga med att Visa sig trogen för sin hustru - så länge honan är i närheten alltså, och kan titta på.
För när frugan håller ögonen på hanen, så jagar han bort alla flygande fruntimmersskator som blir för närgångna. Och han försäkrar sig om att honan verkligen kan Se det, se hur duktig han minsann är.

Men, om han råkar träffa på några tjusiga flickskator när han är ute på ensamflygtur nån dag, då är han inte lika präktig ... då börjar han uppvakta meddetsamma.
Fast han återvänder ändå alltid tillbaka till sin hona.

Så stabiliteten i förhållandet är viktigt för skatorna.
Det enda som kan köra in en kil mellan dem, det är isf infertilitet eller misslyckade ruvningar som blir för många.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback