Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-14, 22:36
  #1
Medlem
gubbjävels avatar
Snubblade över denna plats förra sommaren utan att förstå vad det är för slag "bunker". Gjorde ett litet återbesök nu för någon månad sedan och är fortfarande lika frågande. Någon mer bevandrad "U.E-are" som vet vad det kan tänkas användas för?

Det hela är uppbyggt på följande sätt: På bottennivå finns en dubbeldörr om givetvis är låst. Diverse kablage och kollijox finns även vid sidan av dörren, samtliga märkta med Televerkets klassiska logga. På denna bottennivå finns även en (kanske fler som jag missat) lucka med toppen av en stege uppstickande. Luckorna är låsta med relativt nya hänglås. Runt denna lucka finns något som liknar ventialationsrör märkta med "VVB1".

En trappa leder sedan upp till nivå två som ligger uppskattningsvis 6-7 meter högre än bottennivån. Där uppe finns ytterligare en lucka och ett antal liknande ventilationsrör, dock utan märkning denna gång. Där finns även någon slags antenn/radio mast. Allt är relativt fräscht och underhållet.
Några bilder på alltihop finns här: http://marmeladov.myphotoalbum.com/v...umName=album03

Så...vad är det för slags bygge dolt i skogen jag snubblat över?
Citera
2007-07-14, 22:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbjävel
Snubblade över denna plats förra sommaren utan att förstå vad det är för slag "bunker". Gjorde ett litet återbesök nu för någon månad sedan och är fortfarande lika frågande. Någon mer bevandrad "U.E-are" som vet vad det kan tänkas användas för?

Det hela är uppbyggt på följande sätt: På bottennivå finns en dubbeldörr om givetvis är låst. Diverse kablage och kollijox finns även vid sidan av dörren, samtliga märkta med Televerkets klassiska logga. På denna bottennivå finns även en (kanske fler som jag missat) lucka med toppen av en stege uppstickande. Luckorna är låsta med relativt nya hänglås. Runt denna lucka finns något som liknar ventialationsrör märkta med "VVB1".

En trappa leder sedan upp till nivå två som ligger uppskattningsvis 6-7 meter högre än bottennivån. Där uppe finns ytterligare en lucka och ett antal liknande ventilationsrör, dock utan märkning denna gång. Där finns även någon slags antenn/radio mast. Allt är relativt fräscht och underhållet.
Några bilder på alltihop finns här: http://marmeladov.myphotoalbum.com/v...umName=album03

Så...vad är det för slags bygge dolt i skogen jag snubblat över?

Skulle tippa på en pumpstation av något slag.
Citera
2007-07-14, 22:47
  #3
Medlem
[EcO]s avatar
http://images.myphotoalbum.com/m/ma/..._007.sized.jpg

Phreakingvänligt iallafall!
Citera
2007-07-14, 22:47
  #4
Medlem
gubbjävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Skulle tippa på en pumpstation av något slag.

Hm, inte alls en dålig idé. Den teorin kanske dessutom skulle kunna stärkas om jag tillägger att alltihopa ligger på toppen av en större backe/kulle.
Citera
2007-07-14, 22:51
  #5
Medlem
Fjuttiga hänglås blockerar din väg att ta reda på vad som finns på insidan.

Jag är också nyfiken.
Citera
2007-07-14, 22:55
  #6
Medlem
gubbjävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miller_zero
Fjuttiga hänglås blockerar din väg att ta reda på vad som finns på insidan.

Jag är också nyfiken.

Hahaha...jag är för gammal för att hålla på och bryta sönder saker jag betalar skatt för att någon ska underhålla. Och sen....OM man nu skulle få ett infall av nyfikenhet och knäcka skiten så känns det som att televerket-prylarna på utsidan är larm. Eller? Jag är helt grön på sådant så ha tålamod
Citera
2007-07-15, 02:22
  #7
Medlem
rebbans avatar
Pumpstation eller nått annat vattenrelaterat.
Citera
2007-07-15, 11:00
  #8
Medlem
mummas avatar
Ser den ut på´något sätt som en avhuggen trekant? typ-->
____
/........\

Jag har sett en mycket mycket mindre, kanske ca 2 m bred här och då är det något för fjärrvärmen. Så antingen är det någon fjärrvärmeknutpunkt eller en pumpstatione jag tror mer på.
Citera
2007-07-15, 15:22
  #9
Medlem
_sleazy_s avatar
Undra om inte det där är en av vattentäkterna som ska finnas i det området?..
Längesen jag var dit, och jag såg den bara på håll, men kommunen har iaf nå vattentäkter där..
Citera
2007-07-15, 15:30
  #10
Medlem
Nålkåts avatar
Jag är nästan helt säker på att det är ett litet vattenverk.
Citera
2007-07-15, 15:49
  #11
Medlem
Krafses avatar
Ser ut som luckan i Lost..
Citera
2007-07-16, 00:09
  #12
Medlem
hårdkårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [EcO]
http://images.myphotoalbum.com/m/ma/..._007.sized.jpg

Phreakingvänligt iallafall!
Tanken slog mig också. Så "riksbunker" är väldigt uteslutet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback