Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-14, 17:15
  #1
Medlem
Vill spara ihop till 100000kr genom att spara 2000kr i veckan , detta borde då ta ca 1år. Finns det sparkonton som man kan låsa för uttag i 1år och bara kunna sätta in pengar på? Räntan spelar inte så stor roll då det är ett relativt kortsiktigt sparande.
Citera
2007-07-14, 17:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Vill spara ihop till 100000kr genom att spara 2000kr i veckan , detta borde då ta ca 1år. Finns det sparkonton som man kan låsa för uttag i 1år och bara kunna sätta in pengar på? Räntan spelar inte så stor roll då det är ett relativt kortsiktigt sparande.

Hehe, rätt schysst ekonomi du måste ha om du kan spara undan 8k av din lön varje månad Är det svartpengar så skulle inte jag iaf spara dom på banken

Ja, det finns sparkonton som du kan låsa på 1 år. Prata med din bank
Citera
2007-07-14, 17:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkiz
Hehe, rätt schysst ekonomi du måste ha om du kan spara undan 8k av din lön varje månad Är det svartpengar så skulle inte jag iaf spara dom på banken

Ja, det finns sparkonton som du kan låsa på 1 år. Prata med din bank


Enligt en banktjänsteman på min bank så golar dom bara till myndigheterna om det är över 90000kr på en insättning. Detta stämmer alltså inte?
Citera
2007-07-14, 18:21
  #4
Medlem
firres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Enligt en banktjänsteman på min bank så golar dom bara till myndigheterna om det är över 90000kr på en insättning. Detta stämmer alltså inte?

Det stämmer MEN skatterverket kommer att undra över din inkomst av kapital (räntan) för det året (ifall du nu bara jobbar svart).
Citera
2007-07-15, 01:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Enligt en banktjänsteman på min bank så golar dom bara till myndigheterna om det är över 90000kr på en insättning. Detta stämmer alltså inte?

Nya regler för att förhindra penningtvätt och det är runt 10.000 kronor... Har tidigare varit 100.000 kr
Citera
2007-07-15, 01:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firre
Det stämmer MEN skatterverket kommer att undra över din inkomst av kapital (räntan) för det året (ifall du nu bara jobbar svart).

Såvida han inte sparar större delen av sin lön och lever på svartpengarna. Då kan han ju ärligt visa att han levt på luft och vatten under året
Citera
2007-07-15, 01:41
  #7
Medlem
Anna-Mis avatar
bank2
Citera
2007-07-15, 11:36
  #8
Medlem
DarkOnes avatar
Stoppa in de i något fint räntebärande papper/"säker" fond/ bra aktie. Så kan du få dina 100 000 snabbare!
Citera
2007-07-16, 13:41
  #9
Medlem
itys avatar
Förr i tiden var det premieobligationer som gällde.... vet inte hur det är numera när man måste ha en depå för sina värdepapper
Citera
2007-07-16, 21:01
  #10
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Vill spara ihop till 100000kr genom att spara 2000kr i veckan , detta borde då ta ca 1år. Finns det sparkonton som man kan låsa för uttag i 1år och bara kunna sätta in pengar på? Räntan spelar inte så stor roll då det är ett relativt kortsiktigt sparande.
Varför inte bara skita i att ta ut pengarna? Spelar inte räntan någon roll, så kan du ju köra med ditt vanliga konto.

Parex kapitalkonto kanske kan vara något annars: http://www.parex.se/se/services/term-deposit/ Men spelar räntan ingen roll, så hade jag skitit i det.
Citera
2007-07-16, 21:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Varför inte bara skita i att ta ut pengarna? Spelar inte räntan någon roll, så kan du ju köra med ditt vanliga konto.

Parex kapitalkonto kanske kan vara något annars: http://www.parex.se/se/services/term-deposit/ Men spelar räntan ingen roll, så hade jag skitit i det.


Jag saknar självkontroll och kommer ta ut pengarna så fort det tryter i plånboken. Jag vill att detta ska vara helt omöjligt eller om det inte är möjligt väldigt omständigt.
Citera
2007-07-16, 22:03
  #12
Avstängd
Frågande Freddes avatar
Banker skall rapportera alla insättningar som de tycker är mysko, sätter du in 2.000 i veckan kan jag tänka mig att någon slår larm. Troligen inte under sommaren men till hösten när de är tillbaks från semester!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback