Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-07-12, 20:10
Medlem
Tjena har laddat hem en film som är massa olika rar filer hur lyckas jag öppna dom i ubuntu
Citera
2007-07-12, 20:12
Medlem
Höjas avatar
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:F...ndle_rar_files

Ubuntuguide har alla svar
Citera
2007-07-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Höja
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:F...ndle_rar_files

Ubuntuguide har alla svar

Tackar så mycket.Den där guiden åker in favoriter på en gång
Citera
2007-07-12, 20:34
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Ett litet trix som gör att du slipper ha så mycket filer drällandet är att du skriver så här (hittade inte detta när jag skummade igenom guiden) om du kollar på film med mplayer:

unrar p -inul frackaporrfilmen.rar | mplayer -

och om du kör vlc

unrar p -inul frackaporrfilmen.rar | vlc -

Detta skriver du alltså i terminalen när du står i mappen med rar-arkivet. Då packas inte filerna upp till din disk utan skickas direkt till din mediaspelare. Du kan iofs inte spola i filen då men pausa går fint.
Citera
2007-07-12, 20:50
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Ett litet trix som gör att du slipper ha så mycket filer drällandet är att du skriver så här (hittade inte detta när jag skummade igenom guiden) om du kollar på film med mplayer:

unrar p -inul frackaporrfilmen.rar | mplayer -

och om du kör vlc

unrar p -inul frackaporrfilmen.rar | vlc -

Detta skriver du alltså i terminalen när du står i mappen med rar-arkivet. Då packas inte filerna upp till din disk utan skickas direkt till din mediaspelare. Du kan iofs inte spola i filen då men pausa går fint.

Den metoden är riktigt bra att använda när man använder sig av icke dvd-filmer. Men när man tankar för att bränna ut, eller det är spel så är den inte lika välfungerande.

Dock det bästa jag någonsin fått lära mig när det gäller tv-serier, helt ovärderligt och tidsbesparande
Citera
2007-07-12, 21:24
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Nä, det är klart att det inte funkar när du ska packa upp spel. Varför skulle du göra så då?

Det fungerar förstås bara när man packar upp en enda fil som man ska spela upp.
Citera
2007-07-12, 21:26
Medlem
Höjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Nä, det är klart att det inte funkar när du ska packa upp spel. Varför skulle du göra så då?

Det fungerar förstås bara när man packar upp en enda fil som man ska spela upp.

Därför jag la till tillägget att det bara fungerade just för en enstaka fil. För när jag fick den för längesedan använde jag den på dvd relaser, och gick inte så fint med min img fil i alla fall
Citera
2007-07-13, 00:52
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Hmm. Kanske borde förklara ungefär vad som händer då.

Det man gör är att man med "p" väljer att skicka all information till stdout vilket är standarden för vart ett programs output tar vägen, typ. -inul betyder att unrar inte ska skicka några felmeddelanden. | är ett kommando som heter pipe. Det används för att skicka stdout och stdin mellan program.

Så det som händer är att unrar packar upp filmfilen och skickar den till mediaspelaren som en ström vilken denna läser. Det är därför det bara funkar med om det är en enda fil som packas upp från rar-arkivet.

Någon kanske känner sig manad att ge en bättre beskrivning.
Citera
2007-07-13, 11:53
Medlem
Rizados avatar
Oh va smart, synd bara att jag inte har några rar filer Är ju helt meningslöst på filmer då de inte minskar i storlek nämnvärt.
Citera
2007-07-13, 19:25
Medlem
Mammons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizado
Oh va smart, synd bara att jag inte har några rar filer Är ju helt meningslöst på filmer då de inte minskar i storlek nämnvärt.

film/tv-releaser packas inte som rar-arkiv för att minska i storlek.

http://whyrar.omfg.se/index_sve.php
Citera
2007-07-13, 23:18
Medlem
sudo apt-get install rar unrar
Citera
2007-07-27, 15:36
Medlem
extremesantas avatar
kan man göra nåt script så man kan bara högerklicka på rar filen, så man slipper sitta i terminalen varje gång
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in