Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-16, 19:28
  #157
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Tjena!

Idag fick jag uppleva DHL.

Jag skickade efter ett paket från USA. Följde paketet genom USA och ända till Sverige. Det stod att paketet inte kunde levereras direkt till mig och att dom behövde vidare instruktioner. Fick tag på kundtjänst och jag frågade om dom inte kunde skicka paketet till en service point i Strängnäs där jag bor men det kunde man inte för att dom var bara till för sverigepaket. Jag tittade på nätet om vad andra hade skrivit om DHL och det var mycket klagomål. Jag började känna att "Det kommer att bli strul". Jag och hon på kundtjänst kom fram till att jag skulle hämta paketet i Eskilstuna då dom enligt henne har någon central där. Datumet när paketet skulle vara där var den 15/4 men i ett annat mail från henne skulle det ligga där den 16/4. Idag den 16:e for vi till Eskilstuna och redan i entrén på DHL kände jag en dålig känsla. Vi snackade med en tant i luckan och hon hittade inget paket så hon ringde till Örebro och efter en djävla väntan sade hon att vi måste hämta upp paketet i STOCKHOLM.

Djävla idioter!
Citera
2013-04-17, 00:13
  #158
Medlem
Knobelsdorffs avatar
1) Posten. Valet är självklart. De erbjuder ombud på flest och oftast närmst ställen där man bor. Aldrig har jag haft problem med att de inte kan leverera varorna heller utan det har varit under utsatt tid från utlandet. Då Posten placerar sig som nummer 1 innebär det att utländska leverantörer som använder sig av DPD kommer 1:a. Dock har jag endast testat Royal Mail (UK), Deustche Post och Österreich Post som DPD partners. Det täcker emellertid en stor del av Europa givet att leverantörerna väljer rätt transportör. DPS innebär att Posten tar över försändelsen i Sverige så de kan lämna över den till ett ombud och skicka en traditionell avi till brevlådan.

2) DHL. Beställde en försändelse från Tyskland på 20 kg. Betalade 9 Euro och förväntade mig ingenting när de sa att de skulle skicka den med DHL. Visade sig dock att de hade betalat lika mycket och fått en Express (försäkrad) försändelse till Sverige för de pengarna. Detta innebar att jag spårade mitt paket från sydöstra Tyskland till Sturup och därifrån till mig. Det kom en taxisnubbe och ringde på dörren med paketet i bilen. Tydligen hade DHL ingen förare tillgänglig så de anlitade taxin som körde ut och bar in paketet.

3) Schenker. Har gott om utlämningsställen i Sverige då de tidigare bestått av Bilspeditionen, en känd gammal speditör, och numera kör för en tysk firma. Chaufförerna har som jag förstått det egna telefoner och ska generellt hitta och kunna ta kontakt med mottagaren för en problemfri leverans.

Det är väl de speditionsföretagen jag skulle kunna tänka mig att anlita. UBS vill jag flagga en fet röd skylt för. De lämnar av paket till grannar, struntar i att lämna paket och låter de återvända till avsändarlandet eller helt enkelt hittar på historier om att de minsann varit och levererat något. Minns att jag en gång fick ett paket levererat till en granne. Känns lagom tryggt att en främmande person kan signera mitt paket som jag sedan får plinga på för att erhålla. Under förutsättning att "grannen" då är hemma.
Citera
2013-04-17, 17:23
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knobelsdorff
3) Schenker. Har gott om utlämningsställen i Sverige då de tidigare bestått av Bilspeditionen, en känd gammal speditör, och numera kör för en tysk firma.


Och hur många utlämningsställen hade Bilspedition?
Citera
2016-09-14, 15:18
  #160
Medlem
sverige klarade sig bra med Postverket och ASG innan allt lågpristramps poppade upp .. fri transportkonkurrens leder bara till skit för alla inblandande.
Citera
2016-09-14, 15:30
  #161
Medlem
VolvoF12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humantoilet
sverige klarade sig bra med Postverket och ASG innan allt lågpristramps poppade upp .. fri transportkonkurrens leder bara till skit för alla inblandande.
ASG och Bilspedition det var tider det.
Ett helt annat Sverige idag.
Ett postkontor fanns nästan i varje kvarter, körde för Poståkeriet när den andra avveckling av kontor var genomförd. Nu är det sanslöst, finns snart inga postkontor kvar ens i större städer.
Citera
2017-07-19, 19:17
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamskerper
Kört själv en del + erfarenheter som mottagare när jag jobbat med annat. Och det finns problem hos alla, beroende på chaufförer och lagerpersonal. Ibland funkar det bra som fan, ibland vill jag nästan gråta

DHL (Express / Supply Chain).

När jag jobbade där så funkade riktigt bra. Var det något som var akut eller något som lovat men bortglömt på kontoret så kunde de skicka en lastbil flera timmars omväg för att plocka upp 2 kartonger för att få med det i tid. Spelade ingen roll om de gick back mycket pengar på den körningen.
Sen kom nya mellanchefer och hyrdes in folk för att spara på allt som gick för att gå med större vinst. Lagerpersonal byttes till bemanning, akuta hämtningar var inte lika akuta längre och så vidare. Kunder började klaga och antalet försändelser som försvann eller vad skadade ökade. Slutade ett tid efter det. Körde både fjärr och distribution.

Posten Logistik
Fjärr
Där var de flesta chaufförerna som körde fjärr helt vettiga, nattpersonal på lager var det större variation på När det gäller folket som kör dag (distributionen) med liten lastbil/skåpbil så fanns riktiga idioter som sket totalt i godset. Men brukar vara riktigt snabba med transporterna .

Schenker
Funkar ibland och ibland inte. Har inte alltid koll på vart försändelser befinner sig och kan vara borta några dagar. Har aldrig tagit emot något skadad gods från dem. Fast det har inte varit några direkt ömtåliga varor som skickats med dem heller nu när jag tänker efter.

Absolut flest fel/skador står nog DHL för, eller chaufförer/åkerier som kör åt DHL. Var ett stolpskott som ställde av en kök på ett bygge en fredagseftermiddag när alla byggjobbare gått hem. Höst med härligt regn under hela helgen.
Kört som galningar utan att använda spännband, kastat in saker i bilarna utan en tanke på vad paket kan innehålla. Ett period var 70% av allt gods som kom skadat. En kort tid efter det anlitades inte DHL mer på det företaget.

Största problemet enligt mig själv är chaufförerna som kör distributionen. Slarvar med lastning, kör som idioter utan riktig lastsäkring och ingen service för 5 öre. Körde dist i 2 år och efter några veckor redan fick man höra att man var trevlig och inte som många andra. Förstod inte först vad de menade då jag inte ansträngde mig utan bara var "normal". Men efter ett tag började jag träffa på det ena stolpskottet efter det andra. "Varför står du här och väntar, jag brukar bara ställa pallen här och skriva på själv". Detta utan att ringa kunden innan och fråga om det är ok. En del sparka ut kartonger från lastbil ner på backen och massa annan skit.
Lite servicetänkande och hjälpa till hade jag igen som fan. Blev bjuden på luncher, fick privata nummer jag kunde ringa om det var något jag behövde bli av med sent på kvällen, gratis varor m.m.

Tror knappast att användaren fortfarande hänger i denna tråden men håller absolut med på det sista. Jag har i ca två månader kört åt en underleverantör för allt möjligt så som, schenker, office depot, electro skandia, city gross mm. Har under dessa två månader redan 6 gånger fått hyllande av min chef för att man är så trevlig. Precis som Hamskerper så blev jag väldigt förvånad då jag inte är överdrivet trevlig utan bara allmänt trevlig som gemene man brukar vara.

Dock efter att ha fått höra vissa historier så förstår jag helt varför mottagarna tycker att en allmänt trevlig person är "super trevlig". Jag har utöver detta för några år sedan arbetat med distribution av små paket med medicin till äldreboende och hemvård. Skillnaden mellan då och nu är helt enorm, då hade man då det var som mest att göra kanske 50 stop, idag är det minimum och då kan du ha ett väldigt stort område att köra i. Vilket också leder till att chauförer blir stressade, bryr sig inte om gods osv. Och allt detta bara för att man ska få in så många paket som möjligt i bilen och tjäna så mycket pengar på det som möjligt. Att köra minst 12-14 hr per dag är mer eller mindre kostym. Har frågat mig många gånger, även om min nuvarande chef är schysst, varför man inte istället delar upp dessa 60+ stop på två bilar. Det hade ökat chauförers trivsel något oerhört, vilket i sig medför att man är mindre stressad och har tid till att se till att rätt paket, rätt antal paket och rätt person får vad dom beställt.

Många här i tråden tycker att Schenker, DHL osv är skit men har förmodligen inte en jädra aning över hur mycket och stressande det är att köra för dessa stora företag. Visserligen när man har arbetat ett tag och kan rundorna kan man ta många stop utan stress men som sagt tar det ett ganska långt tag innan.

Nu var detta väldigt off-topic men i min egen erfarenhet när jag har beställt paket har Posten aldrig varit försenat och inte Schenker eller DHL iheller. Endast på jobbet har jag stött på problem, kan vara kolli som saknas, gods som är skadat när det kommer till terminal osv.
Citera
2017-07-19, 19:19
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Van_de_Mooze
Jag jobbar inom detaljhandeln och vi har ständigt problem med våra leverantörer. Skulle vara lite roligt att utbyta lite erfarenheter och gärna utnämna den NI tycker sköter sig exceptionellt dåligt.

Personligen tycker jag att fraktbolaget Schenker är en parodi.

Vi har börjat att följa upp de leveranser som kommer med dem och har skador eller förseningar på mer en var tredje leverans. Tänk om var tredje kund var missnöjd med vad jag levererade !!!
Nu är det inte alla dessa fall som verkligen skapar ett ekonomiskt problem men likväl irritation och förseningar.

Dessutom har man en mycket dålig organisation kring skaderegleringen som gör det svårt att och tungt att få ersättning när det väl uppkommer problem/skador med ekonomisk ersättning som lösning.
Schenker i soptunnan enligt mig

Har nån någon egen favorit ?

Postnord med sin armé av analfabeter.
Citera
2017-07-19, 19:35
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redpill83
Postnord med sin armé av analfabeter.

Hahaha! Klockren!
Citera
2017-07-19, 19:36
  #165
Medlem
Sarkoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaGanjaMan
Tror knappast att användaren fortfarande hänger i denna tråden men håller absolut med på det sista. Jag har i ca två månader kört åt en underleverantör för allt möjligt så som, schenker, office depot, electro skandia, city gross mm. Har under dessa två månader redan 6 gånger fått hyllande av min chef för att man är så trevlig. Precis som Hamskerper så blev jag väldigt förvånad då jag inte är överdrivet trevlig utan bara allmänt trevlig som gemene man brukar vara.

Dock efter att ha fått höra vissa historier så förstår jag helt varför mottagarna tycker att en allmänt trevlig person är "super trevlig". Jag har utöver detta för några år sedan arbetat med distribution av små paket med medicin till äldreboende och hemvård. Skillnaden mellan då och nu är helt enorm, då hade man då det var som mest att göra kanske 50 stop, idag är det minimum och då kan du ha ett väldigt stort område att köra i. Vilket också leder till att chauförer blir stressade, bryr sig inte om gods osv. Och allt detta bara för att man ska få in så många paket som möjligt i bilen och tjäna så mycket pengar på det som möjligt. Att köra minst 12-14 hr per dag är mer eller mindre kostym. Har frågat mig många gånger, även om min nuvarande chef är schysst, varför man inte istället delar upp dessa 60+ stop på två bilar. Det hade ökat chauförers trivsel något oerhört, vilket i sig medför att man är mindre stressad och har tid till att se till att rätt paket, rätt antal paket och rätt person får vad dom beställt.

Många här i tråden tycker att Schenker, DHL osv är skit men har förmodligen inte en jädra aning över hur mycket och stressande det är att köra för dessa stora företag. Visserligen när man har arbetat ett tag och kan rundorna kan man ta många stop utan stress men som sagt tar det ett ganska långt tag innan.

Nu var detta väldigt off-topic men i min egen erfarenhet när jag har beställt paket har Posten aldrig varit försenat och inte Schenker eller DHL iheller. Endast på jobbet har jag stött på problem, kan vara kolli som saknas, gods som är skadat när det kommer till terminal osv.
Jo att transportbranschen blivit mycket tuff är något som blivit mycket tydligt. Mina sämsta erfarenheter av frakt på senare tid är av PostNord. Efter Postverket gick samman med danskarna har det hela gått åt skogen.

Nyligen för en vecka sedan beställde jag en möbel. När jag ska ta emot den vid utlämning upptäcker jag till min stora besvikelse att paketet är skadat. Man hade använt fraktsedeln för att försöka täcka upp den kantstötta sidan på paketet. Som tur var upptäcktes detta innan jag tog emot paketet som sen skickades tillbaka. Sin sak att saker går sönder vid transport men att man sen försöker täcka upp misstaget på ett så ruttet sätt får mig att koka.
Citera
2017-07-23, 04:48
  #166
Medlem
Redors avatar
Om man bollar med tanken hur många paket ett speditionsföretag egentligen hanterar varje dag och hur sjukt många de hanterar vid Jul t.ex. Skulle det då vara rimligt om det INTE sker fel både en, två och tre ggr?.

Med det sagt så försvarar jag inget av dessa skitföretag, för jag har råkat ut för både bortkomna, ofullständiga och trasiga försändelser. Icke att förglömma "Mottagaren ej hemma". Fast man i princip suttit vid dörren hela jävla dan.
Citera
2017-08-23, 16:23
  #167
Medlem
Schenker = Scheisse

Chaufförer som låtsas att de har besökt kunden för leverans men aldrig varit där.
Typ, orka åka dit med bara en kartong...
Sen lämnas paketet på terminalen där de förväntar att man själv ska åka för att hämta upp paketet.
Mina erfarenheter? Ja, flera gånger. Men inte bara mina utan även bekanta som är småföretagare.

Postnord har fått många klagomål. Dock har JAG aldrig haft problem med detta företag.
DHL o övriga har jag ingen erfarenhet av.
Citera
2017-08-23, 21:47
  #168
Medlem
Jag har i mitt jobb haft med de flesta speditörer att göra.

TNT är nuförtiden extremt dåliga tycker jag, men var för cirka ett år sedan däremot riktigt bra. Chaufförer som hade koll på läget och kunde improvisera om så behövdes, kundtjänst som har koll. Nu är det nästan tvärtom, chaufförerna vet knappt vad dom gör och kundtjänst har noll koll. Fungerar annars smidigt att skicka försändelser inom och utanför europa med.

UPS fungerar faktiskt stabilt måste jag säga, men där är det individuellt på chauffören hur det sköts. Vissa är duktiga andra kanske ger mig andra kunders paket medan andra får mina paket.

DHL har jag inte haft lika mycket att göra med men för det mesta bra. Både när dessa används för jobbet men också när jag har fått paket privat av dom.

FedEX däremot har jag inte haft några problem alls med hittills. Inte så mycket att säga, fungerar saker som dom ska så är det ju så.

Postnord däremot har jag lite blandade upplevelser med. Privat skit men för företagets skull så har det inte varit några problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback