2007-07-13, 12:24
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Bara för att få vissa okunniga på rätt kurs:

Salpeter/socker-blandningar används endast av amatörer som rökgenererande sats då röken helt enkelt är för tunn. Men, precis som videon visar så kan satsen modifieras med tillsats av natriumbikarbonat, eller annan kylande och flamdämpande kemikalie, vilket ger satsen bättre förmåga att kunna sublimera lämpliga färgämnen. Utan en dämpande tillsats blir oftast förbränningstemperaturen för hög så att det tillsatta färgämnet förstörs.

Detta låter väldigt enkelt och intressant. Har du något recept (satsdelar av ämnena)?
Citera
2007-07-13, 14:37
Medlem
Jag antar att det är typ sånt här som används i videon?

http://www.kinn.com/es/product/produ...7832&visible=2

Nån som vet exakt?
Citera
2007-07-13, 15:00
Medlem
gurgalofs avatar
kan karamellfärg fungera? jag vet inte om det kan sublimera eller inte...
Citera
2007-07-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Detta låter väldigt enkelt och intressant. Har du något recept (satsdelar av ämnena)?
Eh, vad var det för fel med receptet i videon? Det är ju bara att väga in de ungefärliga volymerna av bikarbonat och färgpigment och sedan räkna om allt till 100 viktsprocent!

Andelen färgpiment brukar vara 40-50 % i kloratsatser. Rimligtvis ligger effektiv mängd på lägre nivå i nitratsatser. Troligen kring 20-30 %.
Citera
2007-07-13, 19:24
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Eh, vad var det för fel med receptet i videon? Det är ju bara att väga in de ungefärliga volymerna av bikarbonat och färgpigment och sedan räkna om allt till 100 viktsprocent!

Jag tänkte om du kunde ha ett effektivare recept. För övrigt så är jag ingen hejare på mattematik, och hur dumt det än må låta så blir jag förvirrad av tanken att ta bort färgpigmentet ur receptet. Hur räknar man ut satsdelarna efter det?
Citera
2007-07-13, 20:37
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvetaren
Har du sett http://www.metacafe.com/watch/704958...ed_smoke_bomb/?

grym rök där.. men tänkte om det finns rök som till slut självantänder eller något åt det hållet..

Typ man kastar inn denna rök bomb i ett rum, fyller ett helt rum med tjock rök och sedan exploderar röker eller iallafall antänder och börjar brinna.
jag har för mig att vanlig eld rök antänder ´ganska explosivt om röker är någonstans på 400 c?

hoppas ni förstår vad jag mennar!
eller är det jag som är helt loss?

mvh// c9
Citera
2007-07-13, 20:43
Medlem
Naturvetarens avatar
Om du lyckats få ut brännbara ämnen i luften med hjälp av hetta under syrefattiga förhållanden så antänds ämnena om du släpper till syre. Det beror alltså på förhållandena och om röken är brännbar.

Edit: Syftningsfel
Citera
2007-07-13, 21:24
Medlem
klos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poyaan
Jag antar att det är typ sånt här som används i videon?

http://www.kinn.com/es/product/produ...7832&visible=2

Nån som vet exakt?

Vill också veta om man kan använda detta. 1kg blått kostar ju bara 170kr :O

/Mvh Klos
Citera
2007-07-17, 22:57
Medlem
Hexakloretan och zink (50/50) ger ordentligt med rök. Det är dock inget som du vill stå och andas in.
Citera
2007-07-18, 20:29
Medlem
HOkks avatar
Fick höra om ett recept ida, man skulle blanda:

Vanlig S/S
+viss mängd kanel och salt.

Skall utveckla gas (osynlig), som efter en stund slår om till rök.

Min farbror hade läst receptet i en gammal bok på biblioteket och testat detta som liten, men lyckat resultat. Senare i nutid hade han tipsad en kollega på ett universitet, som skulle göra en kemilabb inför klassen som hade med rök att göra, att testa detta (men avrådde honom). Läraren som inte trodde på honom testade men såg ingen rök därför eldade han på mer, mer och mer.. och rätt var det va slog gasen om till rök. Hela salen fylldes med rök som spred sig ut i korridorerna och halva skolan fick utrymmas.

Han kom ej ihåg proportionerna för kanelen resp saltet men han sa att det var väldigt noggrant, för att det skulle fungera. Någon som vet mer om detta?
Citera
2007-07-18, 21:37
Medlem
Ärligt talat låter det som äkta bullshit!
Citera
2007-07-18, 21:48
Medlem
HOkks avatar
Japp tycker jag med, men han är ingen som ljuger och han tjänar inte på att göra det heller. Men visst låter det som ett riktigt ihopkok..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in