2007-07-11, 12:35
Medlem
Hur gör man?
Citera
2007-07-11, 13:01
Medlem
Tiljans avatar
Jag brukar skiva något gott vitt lantbröd i skivor. Gnida in skivorna med delade vitlöksklyftor och strila över lite olivolja, utöver det kan man ha på lite saltflagor och ev. hackade örter. Sedan in i ugnen och rosta skivorna tills de blir gyllenbruna i färgen och får en krispig yta. Skär efter det skivorna i valfria stora bitar.
Citera
2007-07-11, 13:24
Medlem
nollans avatar
Alternativt tärna upp brödet innan ugnen så blir snittytan lite finare, men det är väl skitsamma egentligen.
Citera
2007-07-11, 13:24
Medlem
Kan även steka i lite olja bara, fungerar det med...
Citera
2007-07-11, 18:11
Medlem
Tag några skivor vitt formbröd, eller det bröd du nu vill använda. Skär bort kanterna och skär brödet i krutongstora bitar. Lägg dem i en långpanna och ringla om du vill över lite olja, salta och peppra en aning. In i ugnen på 175-200 grader tills de är gyllenbruna.
Citera
2007-07-11, 23:54
Medlem
vad är bäst? Låter skumt att skära efter förknapringen
Citera
2007-07-12, 00:23
Medlem
ostz0rs avatar
självklart så skär du dem först sen steker dem i hög värme.
Citera
2007-07-12, 12:23
Medlem
Ska de typ bli friterade eller bara mer brynta? Åt några skumma häromdan som var stekta i en massa smör, tydligen. De var väldigt frasiga.
Citera
2007-07-12, 12:29
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerkat
Ska de typ bli friterade eller bara mer brynta? Åt några skumma häromdan som var stekta i en massa smör, tydligen. De var väldigt frasiga.
Det viktiga är temperaturen, men jag föredrar att ha lite olivolja på ytan istället för att steka i smör.
Citera
2007-07-12, 12:37
Medlem
Dejads avatar
Där jag jobbar hackar vi upp a la carte brödet (som blivit över) i krutongstora bitar, häller över vitlök&oljemix (vitlök mixat till mm stora bitar i olja), på med salt, peppar hackad persilja och rör runt i en långpanna så det blir fint. In i ugnen på 200 grader ca 7 min. Men du kan ju känna efter. När dom känns lite hårda så är det bra.

Men det finns ju tusen olika sätt att göra det på.

Om du ska göra krutonger till sallad så kan du med fördel dela en formfranske skiva på tre, sen dela de bitarna på diagonalen sen göra som ovan. Nu får du långsmala krutonger som du snyggt kan lägga ovanpå salladen som dekoration och givetvis för att äta. Ser lite roligare ut än de oätbara stenhårda bitar man ibland får i sallad
Citera
2007-07-12, 23:31
Medlem
Jag kan föreställa mig en enorm sallad i denna stund
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här