2008-06-06, 23:37
Medlem
Quantilho hänvisade till den här artikeln...

för den som vill läsa lite bra om tjärsanden.

http://www.tsl.uu.se/uhdsg/Publicati...ndsarticle.pdf
Citera
2008-06-06, 23:38
Medlem
Citat:
När vi kommit igång ordentligt kommer man att kunna bli medlem

Om inte avgiften blir alldeles hårresande vill jag gärna vara med.
Citera
2008-06-07, 01:40
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
Om inte avgiften blir alldeles hårresande vill jag gärna vara med.
Det är min målsättning att vi inte ska ha en medlemsavgift, i alla fall initialt. Så mycket som möjligt av administrationen ska skötas smärtfritt och smidigt via internet. Men jag kan förstås inte lova något.

Du är mycket välkommen som medlem så fort vi uppnått styrfart.
Citera
2008-06-11, 15:52
Medlem
Quantilhos avatar
Nu föll ju världproduktionen av olja med 0,2% förra året i senaste numret av BP Stat. Det är ju spektakulärt...
Citera
2008-06-11, 18:51
Medlem
Inlines avatar
"Fysikprofessorn Kjell Aleklett från Uppsala universitet har slagit vad med BP:s koncernchef Tony Hayward om att den globala oljeproduktionen är mindre om tio år än vad den är i dag." - Artikel i Dagens Industri

http://tinyurl.com/4ygaun
Citera
2008-06-11, 21:23
Bannlyst
Gull Island
http://www.americanfreepress.net/htm...sland_oil.html

Nej, oljebolagen vill inte pumpa upp en massa olja när man har hela arméer av fån som köper deras 4 dollar per fat olja för 140 dollar.
Citera
2008-06-12, 01:54
Medlem
Starvids avatar
Citat:
June 10 (Bloomberg) -- BP Plc Chief Executive Officer Tony Hayward is putting money on the line to dispute the theory of peak oil, according to his counterparty in the wager Kjell Aleklett, a professor at Sweden's Uppsala University.

Hayward bet Aleklett the price of one barrel of oil in 2018 that global crude production will be greater than the current daily output of 85.5 million barrels, the professor said during his speech at the Asia Oil and Gas Conference in Kuala Lumpur. Total supply was 86.8 million barrels a day, including natural gas liquids such as propane.

Aleklett heads the global energy systems department at Uppsala and is the chairman of the Association for the Study of Peak Oil & Gas. Peak oil theory holds that production will reach a zenith of 87 million barrels a day sometime around 2010 and then start declining, according the group's findings.

``I am upset that the bet is so low, only the price of one barrel of oil,'' Aleklett said to laughter from the audience. Crude oil futures reached a record $139.12 a barrel in New York on June 6 and have more than doubled in the past year. The July contract was trading at $133.86 a barrel at 9:38 a.m. in London.
http://www.bloomberg.com/apps/news?p...d=akmFgc4ikBDk
Citera
2008-06-12, 02:48
Medlem
miles392s avatar
Finns mycket info på peakoil.com om nån mot förmodan inte vet det redan Särskilt forumet är suveränt. Om man vågar tro på va en del säger så kan "slutet" komma redan i år när oljepriset går över 200$ per fat. Då kommer regeringar försöka subventionera oljan med pengar som inte finns vilket kommer leda till hyperinflation... Vad det betyder tror jag de flesta inser. Den som lever får se

Tycker dock det är bra att det finns ett litet svenskt initiativ på området för att försöka upplysa samhället och skapa debatt men tror ärligt talat det är för sent. Men kan ju alltid försöka.
Senast redigerad av miles392 2008-06-12 kl. 02:54.
Citera
2008-06-12, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Konstbevattningen är också beroende på sötvatten som nu håller på att bli en bristvara då vi i rask takt håller på och göra slut på grundvattenmagasinen samtidigt som glaciärerna smälter bort.

va? pratar vi sverige nu eller bara i allmänhet?
När glaciärerna smälter frigörs väl sötvatten vad jag har förstått?
Och grundvattenmagasin är väl i allmänhet ingen statisk källa som olja :S

För övrigt tror jag man kommer hitta alternativ till oljan rätt fort när vi står där på gränsen och är desperata. Det är bara viljan som fattas för närvarande.
Senast redigerad av Dumpucko 2008-06-12 kl. 03:31.
Citera
2008-06-12, 12:02
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles392
Finns mycket info på peakoil.com om nån mot förmodan inte vet det redan Särskilt forumet är suveränt. Om man vågar tro på va en del säger så kan "slutet" komma redan i år när oljepriset går över 200$ per fat. Då kommer regeringar försöka subventionera oljan med pengar som inte finns vilket kommer leda till hyperinflation... Vad det betyder tror jag de flesta inser. Den som lever får se

Tycker dock det är bra att det finns ett litet svenskt initiativ på området för att försöka upplysa samhället och skapa debatt men tror ärligt talat det är för sent. Men kan ju alltid försöka.
Varför skulle man börja subventionera olja vid $200 per fat?

Det låter ju helt oresonligt med tanke på att vi idag straffbeskattar den i Sverige.

Ett oljepris på $200 per fat skulle typ vara 16-18 kr litern (bensin) med våra skatter. Skulle vi ta bort skatterna skulle oljepriset behöva stiga till $250 per fat bara för att bara kvar på dagens nivå mätt i kronor per liter.
Citera
2008-06-12, 14:51
Avstängd
volvo 240s avatar
De får ta och börja utvinna all rysk olja som finnsi i Sibirien!
Citera
2008-06-12, 18:20
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumpucko
va? pratar vi sverige nu eller bara i allmänhet?
När glaciärerna smälter frigörs väl sötvatten vad jag har förstått?
Och grundvattenmagasin är väl i allmänhet ingen statisk källa som olja :S

För övrigt tror jag man kommer hitta alternativ till oljan rätt fort när vi står där på gränsen och är desperata. Det är bara viljan som fattas för närvarande.

Sverige klarar sig nog ganska bra, jag tänker på områden i USA, Australien och Asien, där håller man helt enkelt på att göra slut på allt grundvatten, det tar årtionden eller århundraden för sådana depåer att fyllas igen.
Glaciärerna är källorna till flera av världens största sötvattensfloder, gissa vad som händer med dom floderna när glaciärerna försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in