Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Det är vansinnigt att korrupta byfåne-politiker ska sitta och bestämma vad som är kultur eller inte och att de har mage att använda skattebetalarnas pengar till sådant när det finns så många fattiga, statsskuld, sjukvård och mycket mer som bör ha långt högre prioritet.
Jag håller med dig. Men jag tycker samtidigt att vårat kulturella arv bör bevaras för kommande generationer. Vad tycker du? Är det upp till kapitalet eller eller staten att sköta det här?
Jag tror att när kapital förs in så urvattnas och försakas stora delar av det kulturella arvet. Små obskyra, men ack så intressanta och viktiga tankar försvinner ut i perferin, undanskuffad av de med de riktigt stora pengarna.
Jag tycker verkligen inte att den avdankade konstnären i Sveg skall få leva på staten, som det kanske är i många fall nu men jag tycker ändå att de stora institutionerna, nå, vi kan nog komprimera och effektivesera här också, bör få finnas kvar i någon form. Mycket för att de är friställda från konsumtionshysteri och kortfristiga trender. De har som enda uppgift att bevara vår samtid och gör det bra, vi behåller vår nationella identitet kulturellt. Vår kultur är lika mycket värd som vår monarki.