2007-07-09, 11:48
Bannlyst
Muséer är blaha blaha. Svindyrt och stockdumt, huvet under armen. Riv skiten och bygg höghus. - Vad i stället? - Lägg ut hela rasket på nätet, så klart. Tänk va.

Gud bevare fosterneslandet för korkade politiker.
Citera
2007-07-09, 16:23
Medlem
Mr.Puddys avatar
Faktum är att en del "kultur" kan dra åt helskotta.

Snackar om dömda teatrar med usla estetare, "modern" konst etc.
Låt de småsakerna gå o självdö.
Citera
2007-07-09, 16:46
Medlem
Kivans avatar
Det är vansinnigt att korrupta byfåne-politiker ska sitta och bestämma vad som är kultur eller inte och att de har mage att använda skattebetalarnas pengar till sådant när det finns så många fattiga, statsskuld, sjukvård och mycket mer som bör ha långt högre prioritet.
Citera
2007-07-09, 18:37
Medlem
Hispers avatar
Jag måste säga att den här tråden inte startade så bra och lever på en skör tråd. Men jag ger den en chans till. Fylls den på med vettiga inlägg så kanske den får se solen gå upp imorgon....

/Mod
Citera
2007-07-11, 13:49
Medlem
Farbror Sallads avatar
I viss mån borde kultur styras mer av marknadskrafter än av subventionering. Om folk gillar muséer så går de på muséer. Men det verkar de ju inte göra, så då får man väl lägga ner "skiten". Det är väldigt tråkigt att folk bryr sig mindre och mindre om kultur, men vad kan man göra åt saken? Ingenting. Konstgjord andning för massor av miljoner är väl dumt om ingen är intresserad. Om Svensson föredrar att sitta och möka i soffan framför "desperate housewifes" istället för att gå på Moderna muséet så får det väl bli så.
Kulturstöd behövs för små verksamheter som omöjligen kan överleva annars, men bara under begränsad tid. Det finns massor av talanglösa konstnärer som går på A-kassa under större delen av året för att de inte får några jobb inom deras "yrke", vilket är helt rubbat. De får väl söka andra jobb som alla andra! Duger inte deras fula tavlor, vaser och krukor åt folk så ska de heller inte ha betalt.

Kultur är inte konstant, och därför får man acceptera att intressena ändras. Sälj ut muséerna billigt till samlare. De är säkert glada över att få visa upp sina ägodelar gratis, eller åtminstone billigare.
Citera
2007-07-14, 22:05
Medlem
Ph0nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Det är vansinnigt att korrupta byfåne-politiker ska sitta och bestämma vad som är kultur eller inte och att de har mage att använda skattebetalarnas pengar till sådant när det finns så många fattiga, statsskuld, sjukvård och mycket mer som bör ha långt högre prioritet.

Jag håller med dig. Men jag tycker samtidigt att vårat kulturella arv bör bevaras för kommande generationer. Vad tycker du? Är det upp till kapitalet eller eller staten att sköta det här?

Jag tror att när kapital förs in så urvattnas och försakas stora delar av det kulturella arvet. Små obskyra, men ack så intressanta och viktiga tankar försvinner ut i perferin, undanskuffad av de med de riktigt stora pengarna.

Jag tycker verkligen inte att den avdankade konstnären i Sveg skall få leva på staten, som det kanske är i många fall nu men jag tycker ändå att de stora institutionerna, nå, vi kan nog komprimera och effektivesera här också, bör få finnas kvar i någon form. Mycket för att de är friställda från konsumtionshysteri och kortfristiga trender. De har som enda uppgift att bevara vår samtid och gör det bra, vi behåller vår nationella identitet kulturellt. Vår kultur är lika mycket värd som vår monarki.
Citera
2007-07-16, 17:41
Medlem
Monstarys avatar
Ta bort skatterna på såld konst (max 10 000-15 000 kr per verk). Fri entré på museér för låg inkomsttagare (dvs. ca under 16 000 kr per månad) och fri entré för studenter, barn under 18 år och foks över 55-60 år. Och för att öka den kulturella standarn måste då pensionsgränsen var 55-60 år. Öka de statliga bidragen och ta pengarna på all slösseri staten håller på med (alla "moderna" konstverk* osv)... Slutta slössa pengar på "projekt" och använd pengarna till skatesänkningar och bidrag samt bygga flera "fri" museér och teatrar som drivs av "vanliga" människor - istället för alla de där "moderna hyprofanatikerna"... Starta ett nationellt museér på internationel nivå likt det britiska eller ryska nationalmuseét - det borde få folk att tänka lite mer.
Sist men inte minst... ge upp med censur och yttrandefrihetskränkningar. Låt människor ställa ut vad de vill istället för de där "moderna konstverk"...

*Modern konst är inget annat än en ursäkt för att du inte kan måla, sjunga eller utrycka dig själv på scen...
Citera
2007-07-16, 17:45
Bannlyst
Trådskaparen är lite väl generaliserande, anser jag...

Huruvida ett museum är intressant eller inte beror väl på den enskilde individens intressen?

När det gäller kostnader....nja, jag ser hellre att man bygger museum och bevarar vår historia för eftervärlden än att man investerar i idrottsanläggningar.
Citera
2007-07-16, 18:04
Medlem
Cougars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ph0ny
... Vår kultur är lika mycket värd som vår monarki.

Precis. Lägg ner skiten! ;D

Nej, men skämt åsido så gillar jag starkt att gå på muséer. Att åter igen få känna lukten av 45år gammalt damm..
Citera
2007-07-16, 18:06
Medlem
Monstarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Trådskaparen är lite väl generaliserande, anser jag...

Huruvida ett museum är intressant eller inte beror väl på den enskilde individens intressen?

När det gäller kostnader....nja, jag ser hellre att man bygger museum och bevarar vår historia för eftervärlden än att man investerar i idrottsanläggningar.

Hälsa och utbildning är det viktigste som finns... vad mer behöver vi? Allt annat är +... Så idrottsanläggningar behövs, men inte i sådan budgetform som i Sverige...
Citera
2007-07-24, 23:15
Medlem
Kivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ph0ny

Jag håller med dig. Men jag tycker samtidigt att vårat kulturella arv bör bevaras för kommande generationer. Vad tycker du? Är det upp till kapitalet eller eller staten att sköta det här?
Kapitalet, helt klart. Bara för att den allmänvästerländska kulturen i dagens läge är dekadent och dum betyder ej detta att det inte finns intressen för att bevara annan kultur. Exempelvis konserter för klassisk musik, som antagligen räknas som "finkultur", går runt med råge och skulle göra detta även utan statsbidrag.
Citera
2007-07-24, 23:28
Medlem
Ph0nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Kapitalet, helt klart. Bara för att den allmänvästerländska kulturen i dagens läge är dekadent och dum betyder ej detta att det inte finns intressen för att bevara annan kultur. Exempelvis konserter för klassisk musik, som antagligen räknas som "finkultur", går runt med råge och skulle göra detta även utan statsbidrag.

Det toketablerade scenerna ja, men det är betydligt värre för de mindre, men ack så etablerade scenerna. Och handen på hjärtat, det är inte alltid Kungliga Operan som för teater och och scenekonst vidare i utvecklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in