Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-09, 03:28
  #1
Medlem
FoXxs avatar
Denna FAQ skriver vi alla i samarbete. Skriv vad som är relevant, vad som är fel och vad som ska läggas till.

Vad är Spice?
Spice är en örtblandning och ger ett rus likt det man får från Cannabis.
Det finns i två olika versioner, Spice och Spice Gold där Spice Gold ger en något starkare ruseffekt. Ruset håller i sig en längre tid än det från Cannabis. Jag skall inte gå in så mycket på skillnaderna mellan Spice och Cannabis då det blir för mycket att skriva om men lägg till era erfarenheter i tråden så bifogas dem i FAQ’en.

Varning!
Det har framkommit att en del mindre seriösa företag skor sig på Spice’s framgång och döper sina produkter till bl.a. 2Spicy och Spice Bud. Ska ni ha Spice så ska den heta Spice/Spice Gold, en grön förpackning samt ha ett öga på.

Vad betalar jag för Spice/Spice Gold?
Priset på Spice varierar lite beroende på vart du köper det men främst beror det på hur mycket du köper. Det vanligaste är att man köper ”An eight”, d.v.s 3,5 gram med ett riktpris på 12,5£ för Spice och 19,9£ för Spice Gold.

Hur röker jag Spice/Spice Gold?
Det finns tre mer eller mindre vettiga sätt att röka Spice på, joint, pipa och bong.
Det viktiga när du röker är att du får in röken ordentligt i lungorna, detta gör bäst igenom att du först fyller munnen med rök och sedan helt enkelt andas in ett djupt andetag, precis som du just skulle dyka under vattnet. En myt är att det blir bättre ju längre man håller inne röken, detta är dock fel. Test har visat att över 90 % av dom verksamma ämnena tas upp inom 5 sekunder så mer än så är bara onödigt att hålla inne röken. Dessutom har vissa användare rapporterat att det ger bäst resultat att blanda Spice med tobak.
Jointen.
Detta är den klassiska rökmetoden. Spice blandas (oftast) ut med tobak och rullas sedan med vanliga rullpapper till en cigarett som sedan röks. Vissa användare hävdar att tobaken kickar igång Spice-effekten snabbare/starkare. Tobaken bör behållas kvar i sitt strimlade skick så gott det går, allt för att få bättre glöd på jointen. Fördelen med att röka i joint är att det är rätt diskret och lätt att rulla varsomhelst. Nackdelar är att det är riktigt slösaktigt och det behövs mer Spice för att uppnå önskad effekt.
Pipan.
Pipan är ett trevligt och sparsamt rökdon. En välmeckad och bra stoppad pipa kan erbjuda en rökupplevelse utöver det vanliga. Nackdelen ligger i att det ser lite suspekt ut. Man skall inte packa rökmaterialet utan bara lägga det i pipan. När den är fylld till bredden trycker man lätt till det med ett passande finger (olika beroende på pipa och person) för att sedan tända den. Se till att få en jämn glöd över hela pipan så att inget av det goda går till spillo. Meck gör man på samma sätt som till jointen.
Bongen.
Det finns enormt många olika sätt att bygga en bong på. Vad man kan säja att det är det absolut mest sparsamma sättet att röka på. Bongen används egentligen bara för en sak, man skall bli så bäng som möjligt på så kort tid som möjligt. Bara i med allt och elda på.

Kan jag åka dit för att jag har rökt Spice?
Nej det kan du inte! Det syns varken på blod- eller pissprov.
Blir du trots allt haffad av snuten har du inget att oroa dig för om du inte intagit några andra olagliga droger.

Kort- & långsiktiga bieffekter.
Dem kortsiktiga bieffekterna är att man brukar bli lite dåsig och seg dagen efter samt att man kan känna sig något uttorkad men just detta bygger man snabbt upp en tolerans mot.
Hittills har det inte förekommit några långsiktiga bieffekter trots att Spice har cirkulerat på marknaden sedan augusti 2006.

Tolerans.
Man tycks utveckla en viss tolerans mot Spice, men den tar tid att bygga upp och inget som man påverkas av direkt, bara ta lite mer Spice man röker nästa gång eller hålla sig ren ett par - tre dagar.

Hur mycket skall jag röka?
Det är väldigt individuellt hur mycket man behöver för att få önskad effekt, men rekomenderad dos ligger på runt 0,3-0,5.

Kan jag mixa Spice med Cannabis?
Ja, det ger ett väldigt trevligt rus!

Vart kan jag köpa det?
Sök på Google så hittar du ganska så snabbt. Testa t.ex. att söka på ”Spice 3,5gr” .

Finns det mer info om Spice/Spice Gold?
Ja massor! http://www.flashback.org/showthread.php?t=384396

Hur ser AVIn/paketet ut när det anländer? Får man ett bekräftelsemail efter att man har lagt sin beställning?

På avin står det inget alls förutom för vilken person paketet är ämnat. När man sedan hämtar ut paketet så står det "Natures Deal" vilket jag vet inte överensstämmer med vad som står på vår sponsors hemsida. Här står det nämligen att det skall stå "Naturens Deal".

Vad gäller bekräftelsemail så skickas detta omedelbart efter att beställningen har lagts från den inhemska leverantören. Hur detta fungerar med den utländska vet jag inte.

Vad kostar detta om man beställer större mängd?

De vanliga påsarna kostar, som FoXx skrev i #0, 12,5£ för Spice och 19,9£ för Spice Gold. Detta är dock om man är ekonomisk nog att beställa från utlandet. Om man föredrar snabba leveranser med något sämre priser så finns det ett inhemskt alternativ. Här betalar man 199kr/3.5g Spice och 289kr/3.5g Spice Gold.

Om man nu känner att man har börjat få smak på denna lagliga drog så kan man spara pengar genom att köpa in en större mängd. Då jag mailade den inhemska leverantören svarade de att prisnedsättning endast kan ges vid köp av 20 påsar. Detta skulle kosta 3600 inklusive frakt. Om man då inte vill lägga ut en så pass stor summa pengar så kan man beställa från det utländska alternativet där 8 påsar, ett ounce(28g), kostar 87.49£.

Peace, och kom ihåg att detta är en FAQ. Inga inlägg som inte består av en konkret fråga och ett givande svar.

Syns Spice på pissprov?
Kort sagt, nej inte alls. Men det finns misstankar om att Spice innehåller en viss cannabinoid (namnet någon!), som då ger det mesta av ruset. Detta är än så länge bara misstankar, och även om den gör det påverkar det inte pissprovet.
Tillverkaren av Spice, The Psyche Deli har hävdat att detta inte är sant, att ingenting är tillsatt utan Spice är en helt ren örtblandning.
Vad innehåller då denna fantastiska drog?
Enligt The Psyche Deli innehåller den:
Baybean, Blue Lotus, Lion's Tail, Lousewort, Indian Warrior, Dwarf Scullcap, Maconha Brava, Pink Lotus, Marshmallow, Red Clover, Rose, Siberian Motherwort, Vanilla and Honey.

Andra pricecuts på Spice från vår inhemska leverantör?

TheLure´s påstående om prisnedsättning stämde för ett tag sedan men numera är detta ändrat till att om man köper 10 påsar så får man dem för 1470 kr. Detta gäller endast hos den inhemska leverantören.

Kan Spice ätas?
Visst går det, men det är inget vi rekomenderar pga eventuell giftighet. Innehållet i Spice är osäkert. Det finns exempelvis misstankar om att Spice innehåller Cystine, en nikotinliknande substans, vilket betyder att det kan vara dödligt vid låga doser oralt. Det finns dock inga bevis på att Spice innehåller Cystine eller några andra farliga substanser.
Får man någon effekt om man äter Spice?
Ja, faktiskt. Det krävs dock en större mängd än vid rökning.

Står om innehållet här: http://spicesweden.com/spice.php?p=1

Syns det på en att man är hög efter att ha rökt Spice?
Det beror helt och hållet på hur mycket man har rökt. Men, kort sagt ser man bäng ut -
Ungefär som när man har rökt cannabis alltså. (Mycket) Röda ögon, trött och allmänt seg.

Förpackning
Spice är förpackat i en smidig grön ziplock-påse med ett öga som symbol.
[Bild på förpackningen]

Hållbarhet & Förvaring
Än vet vi inte hur länge Spice håller då drogen är ny på marknaden. Men, vi kan med
gott samvete säga att det håller (mycket?) längre än ett halvår i rätt förhållanden.
Förvaring av Spice bör vara i originalpåsen (eller annan förseglad påse) i rumstemperatur.

Kan jag boosta spice med något?
Jo, det är fullt möjligt. Exempel på substanser att blanda med är Alkohol,bensodiazepiner, Cannabis, lustgas för att nämna några. Spice fungerar ihop med det mesta.

Hur lång tid tar det innan man får effekt?
Detta är givetvis individuellt, men generellt så kommer effekten ganska smygande. Bli därför inte frustrerad om du röker din första Spice-holk och du inte känner av effekten på en gång och panikröker för att få effekt. Röker man för mycket så kan detta leda till obehag(även om detta med största sannolikhet inte är farligt på någotvis).
Citera
2007-07-11, 21:27
  #2
Medlem
GaiNs avatar
Mina herrar,

Jag har raderat samtliga frågor och svar Ni postar och editerat in dem i första inlägget för lättare översikt.

Var vänlig att posta i stil med:

Q: Funkar morfin att skjuta
A: Ja

Inte en fråga bara, utan även svaret. Frågorna kan ni ta i den andra spicetråden för att sedan posta svaret här, så blir det överskådligt och inte en massa extra sidor med orelevant information. Tycker jag.

I hast,
GaiN
Citera
2007-07-11, 21:41
  #3
Medlem
jimmypages avatar
Q: Vad är Saliva för någonting?
A: Saliva är Läderlasses gamla variant av Spice. Den ska innehålla samma örtblandning som Spice men har en mer pulveraktig konsistens (som en väldigt smulig haschkaka ungefär). Saliva är också något starkare än Spice.
Citera
2007-07-16, 14:59
  #4
Medlem
Kan man bli beroende av Spice?
Citera
2007-07-16, 15:03
  #5
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spud87
Kan man bli beroende av Spice?

Psykiskt beroende, absolut.
Citera
2007-07-16, 15:44
  #6
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmypage
Q: Vad är Saliva för någonting?
A: Saliva är Läderlasses gamla variant av Spice. Den ska innehålla samma örtblandning som Spice men har en mer pulveraktig konsistens (som en väldigt smulig haschkaka ungefär). Saliva är också något starkare än Spice.

Salvia trodde jag inte var en örtblandning, utan en enda ört. Eller är det nån helt annan salvia du tänker på än Salvia Divinorum?
Citera
2007-07-16, 18:02
  #7
Medlem
Snyltarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Salvia trodde jag inte var en örtblandning, utan en enda ört. Eller är det nån helt annan salvia du tänker på än Salvia Divinorum?

Saliva*
Citera
2007-07-27, 06:03
  #8
Avstängd
phears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyltaren
Saliva*
Salvia heter det faktiskt.
Citera
2007-07-27, 06:04
  #9
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phear
Salvia heter det faktiskt.

Inte vad som talas om här. Kolla igen ser du plagiatet.
Citera
2007-07-27, 06:08
  #10
Avstängd
phears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaiN
Inte vad som talas om här. Kolla igen ser du plagiatet.
Aha okej ledsen
Citera
2007-07-28, 02:40
  #11
Medlem
rum_pisens avatar
Q: vad är det för skillnad på spice och spice gold?

mvh Rum_pisen
Citera
2007-07-28, 02:44
  #12
Medlem
Resistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rum_pisen
Q: vad är det för skillnad på spice och spice gold?

mvh Rum_pisen
Det står högst upp i första inlägget:

"Vad är Spice?
Spice är en örtblandning och ger ett rus likt det man får från Cannabis.
Det finns i två olika versioner, Spice och Spice Gold där Spice Gold ger en något starkare ruseffekt. Ruset håller i sig en längre tid än det från Cannabis. Jag skall inte gå in så mycket på skillnaderna mellan Spice och Cannabis då det blir för mycket att skriva om men lägg till era erfarenheter i tråden så bifogas dem i FAQ’en."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback