Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag delar din åsikt i frågan, för att kunna föra en givande dialog så gäller det att försöka hitta en gemensam nämnare och en grund att stå på.
Det är också mitt intryck.
Citat:
Problemet i det här fallet är att det är högst tvivelaktigt om det föreligger ett genuint intresse för en dialog och inte en strävan att förringa och förlöjliga religion i allmänhet eller dess utövare. En diskurs på en basis av dylika premisser ter sig tämligen fruktlös och är ett slöseri på energi.
Nja; jag vet inte om det är så exklusivt polariserat. Det kan också finnas en vilja till dialog från ateist-hållet om vi inte blir konfronterade med dom samma ... ständigt upprepade .... argumentations-fel, såsom det redan nämnde ID-postulat.
Hurvida sånt som ID-postulatet smygar sig med in av rutinmässig slentrian eller inte, eller om det är en sorts apologetiker-baserat "kanske det går DENNA gång" vet jag inte. Men för min del vet jag, att om jag mötar en dialog som inte försökar snärja mig i semantik och demagogi, då tar jag själv en mera försonlig attityd.
Det är klart att det kanske upplevs som teist att det 'kostar' att erkänna att tro är tro och fakta är fakta (för tron har fått en sorts lillebror position i ateististiska/sekulära kulturer) .... och anpassa dialogen till det ... men på sikt anser jag det vara vägen fram.