2012-02-29, 12:50
Medlem
2. Vad menar du med "i evolutionen"? Självmord leder till att generna inte förs vidare men jag tror inte det påverkar arterna speciellt mycket.
3. Djur har ätit varandra i årmiljoner, vad är fel med det? Igen, vad menar du med "i evolutionen"? Det låter som att du tror att evolutionen skulle vara ett tankesätt medans det bara är en förklaring på hur arter utvecklas.
4. Wow, helt otroligt att människor visste detta redan på den tiden bibeln skrevs av människor, det MÅSTE ha varit magi. Obs. Jag viftar med sarkasmflaggan.[/quote]

1. Är självmord ett tecken i evolutionen att man inte vill att sina gener ska föras vidare?
2. Kan människor äta varandra? Om jag förstår dig rätt så skulle detta inte vara fel. Eftersom vad jag fattar är vi, enligt evolutionsteorin, människor djur. Även om evolutionen är en förklaringsmodell, enligt dig, hur arter har uppkommit tillkomer andra saker. Exemelvis: hur ska man se detta? Kan detta stämma? Man ställer olika frågor.
3. Läs gärna bibeln och se vilken vishet där finns.
Citera
2012-02-29, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vad baserar du detta på?

Jag baserar mycket från bibeln och människor som vittnat på olika sätt (vad de har sett, eller hört eller upplevt)
Citera
2012-02-29, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Ja, mänsklig subjektiv moral existerar enligt mig, och mänskligheten kommer inte från en slump, men genom evolution. Det naturliga urvalet är inte slump. Ja, allt liv du ser och allt detta liv gör är en produkt av evolution. Även religion.

1. Det finns bara två sätt hur allt har kommit till, antingen genom en Skapare/Gud eller genom en slump. Då menar jag från början, inget kan komma från intet. Det är Skaparen/Gud som har satt igång allt.
2. Menar du att allt började med evolutionen? Den förklarar väl bara hur olika arter har uppkommit, inte hur allt började.
3. Utan en Skapare/Gud få du svårigheter att besvara de stora frågorna: 1. Var kommer jag ifrån, 2. Vem är jag/identitet, 3. Meningen med livet, 4. Rätt och fel eller gott och ont, 5. Är jag älskad,
6. Var är jag på väg?
7. Moral finns eftersom Gud finns.
Citera
2012-02-29, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Ingen tror på en forskare och ingen forskares resultat räknas som fakta.
FÖRRÄN
denne forskares resultat har granskats av många andra forskare med samma resultat. Det är därför alla resultat måste publiceras inom forskarvärlden för att utsättas för andras granskning innan de godtas som fakta.

Undersöker du själv att detta stämmer?
Citera
2012-02-29, 14:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan.338089
1. Ska man lita på dessa forskare? Kan inte forskare ha fel? Har du undersökt själv vad de säger?

Om en forskare bevisas medvetet ljuga så blir han utmobbad direkt. Seriösa forskare publicerar sina fynd och slutsatser i form av akademiska publikationer som läses av alla kollegor som sedan utsätter dessa publikationer för intensiv kritik. Om publikationen står kvar anses den vara välgrundad, därefter kan man utgå ifrån den som den bästa uppfattningen av sanningen vi kan ha.

Jag brukar följa en del ämnen med intresse, men då mestadels andras recensioner av debatten/kritiken. Jag märker att du har problem med att inse skillnaden mellan seriös forskning och "min präst säger att..", så jag vet inte om det är någon vits att fortsätta.
Citera
2012-02-29, 14:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
1. Är självmord ett tecken i evolutionen att man inte vill att sina gener ska föras vidare?
2. Kan människor äta varandra? Om jag förstår dig rätt så skulle detta inte vara fel. Eftersom vad jag fattar är vi, enligt evolutionsteorin, människor djur. Även om evolutionen är en förklaringsmodell, enligt dig, hur arter har uppkommit tillkomer andra saker. Exemelvis: hur ska man se detta? Kan detta stämma? Man ställer olika frågor.
3. Läs gärna bibeln och se vilken vishet där finns.

Jösses.

Självmord är ett tecken på att någon mår så dåligt att de inte tycker det är värt att leva med smärtan de bär på. Det har inget med evolutionen att göra.

Visst kan människor äta varandra, om de vill. Evolutionen har inget med det att göra, det är snarare en smaksak.
http://science.howstuffworks.com/environmental/life/evolution/natural-selection1.htm
Läs på lite kanske? Det finns hur mycket information som helst på nätet.

Jag har läst delar av bibeln, fruktansvärt tråkig bok för övrigt, men visheten som finns där är inget som kräver varken gud eller bibel och har funnits innan den skrevs.
Citera
2012-02-29, 15:24
Medlem
Puffarns avatar
Citat:
Undersöker du själv att detta stämmer?

Ja det kan du också göra. Enkelt. Varje slutsats forskare stöts och blöts i debatter osv. Varje kontroversiell slutsats diskuteras och testas av andra. Dessa publikationer är öppna för vem som helst att köpa. Det döljs inte för någon utan alla som vill kan motbevisa vad som helst om de vill och kan. Lyckas en enda i världen motbevisa en upptäckt så godtas den inte av någon.
Detta är forskarvärldens skyddsnät. En person eller grupp gör upptäckten, alla i världen försöker fälla den som tror att de kan. Om ingen lyckas först DÅ räknas det som fakta.
Citera
2012-02-29, 16:38
Medlem
Citat:
Om en forskare bevisas medvetet ljuga så blir han utmobbad direkt. Seriösa forskare publicerar sina fynd och slutsatser i form av akademiska publikationer som läses av alla kollegor som sedan utsätter dessa publikationer för intensiv kritik. Om publikationen står kvar anses den vara välgrundad, därefter kan man utgå ifrån den som den bästa uppfattningen av sanningen vi kan ha.

Jag brukar följa en del ämnen med intresse, men då mestadels andras recensioner av debatten/kritiken. Jag märker att du har problem med att inse skillnaden mellan seriös forskning och "min präst säger att..", så jag vet inte om det är någon vits att fortsätta.

1. Forskare är människor som söker förhoppningsvis sanningen och försöker beskriva den. Sedan får människor göra en "sorts" bedömning.
2. Jag har inte sagt att ...min präst säger att... när har jag gjort det så fall?
3. Beror på du lägger in i själva ordet forsking. En människa som är troende kan forska, om nu forskning betyder fördjupning i ett visst ämne. Alla människor är forskare, man börjar redan som liten och förstå världen omkring. Eller, menar du att bara en del är forskare? I så fall, vilka?
4. Du bestämmer själv när du vill lägga av. Jag kan fortsätta.
Citera
2012-02-29, 16:43
Medlem
Citat:
Jösses.

Självmord är ett tecken på att någon mår så dåligt att de inte tycker det är värt att leva med smärtan de bär på. Det har inget med evolutionen att göra.
1. Varför mår man dåligt, tror du?

Jag har läst delar av bibeln, fruktansvärt tråkig bok för övrigt, men visheten som finns där är inget som kräver varken gud eller bibel och har funnits innan den skrevs.

1. Tråkig eller rolig. Är det roligt att läsa om evolutionsteorin? Det som står i bibeln är nyttigt om man förstår det. Gud måste uppenbara för dig vad som står i bibeln.
2. Angående vishet, står det att det är vishet att söka Gud. Jag håller med.
3. Oavsett hur mycket kunskap du har om olika saker, så kommer du någon gång dö, detta gäller mig också. Jag har ett evigt liv i Jesus Kristus.
Citera
2012-02-29, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffarn
Ja det kan du också göra. Enkelt. Varje slutsats forskare stöts och blöts i debatter osv. Varje kontroversiell slutsats diskuteras och testas av andra. Dessa publikationer är öppna för vem som helst att köpa. Det döljs inte för någon utan alla som vill kan motbevisa vad som helst om de vill och kan. Lyckas en enda i världen motbevisa en upptäckt så godtas den inte av någon.
Detta är forskarvärldens skyddsnät. En person eller grupp gör upptäckten, alla i världen försöker fälla den som tror att de kan. Om ingen lyckas först DÅ räknas det som fakta.

1. Nämn fem saker som är bevisade och att ingen har motbevisat dessa?
2. Alla människor är forskare som söker sanningen.
Citera
2012-02-29, 17:20
Medlem
Mortiss avatar
Gud är bortom språket och kyrkans försök att beskriva Gud med tecken, symboler, bilder, metaforer, sakrament och mysterier är en omöjlighet, då Gud inte låter sig beskrivas. Människans verklighet och existens utgår dock från Gud som är livets källa och ursprung, men vi som skapade kan aldrig göra en rättvis beskrivning av Gud, utan vi är hänvisade till att tala om våra egna gudsbilder. Detta får som följd att kyrkornas verbala budskap inte kan rymma Gud. Hur kan man finna ett bärande språk för GUD är en grundfråga. Jesus är Guds ”verb” (Gud i handling). Det viktiga är inte i första hand ”filosofiska distinktioner” utan efterföljelse. Hammar formulerar följande fem påståenden: Gud är mer slutet än början. Gud är mer vilja än vara. Gud är mer verb än substantiv. Gud är mer fråga än svar. Gud är mer subjekt än objekt.
Citera
2012-02-29, 17:25
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilow10
Jag fattar inte vem Gud är?
Jag vill inte se Gud som någon mänsklig person. Eller en person över huvudtaget.
Är han hoppet? tron? mina goda tankar?...
På varenda ställa i hela världen, i alla kulturer i alla tider har mänskligheten trott på olika sorters gudar...
Varför är det så?

Vet inte om frågan redan ställs men: Vad är en gud (gudar)?
Jag har ingen aning om vem denna Gud är, jag känner ingen som heter så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in