2010-09-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Förträffligt det att du ljuger. Ditt jävla OT-troll.

Använd du så fula ord du vill, men svaren vill du ändå inte ha!

Dina gena ord:
"Och ja bibeln är sannerligen överdriven och inte bara det, den är osann också. "
Citera
2010-09-08, 20:20
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Använd du så fula ord du vill, men svaren vill du ändå inte ha!

Dina gena ord:
"Och ja bibeln är sannerligen överdriven och inte bara det, den är osann också. "

För att efterblivna fundamentalister hävdar att orden i bibeln är sanna utan att bevisa det. Jag kan motbevisa dem med en mening; "Min sked säger att jag har rätt."

Inte bara är det mer troligt för att det är en sked som säger det till mig, utan för att skedar faktiskt finns. Huruvida den berättade det för mig är helt irrelevant. Jag har rätt.

Nu har jag argumenterat som dig, usch.
Citera
2010-09-08, 20:27
Medlem
Citat:
För att efterblivna fundamentalister hävdar att orden i bibeln är sanna utan att bevisa det. Jag kan motbevisa dem med en mening; "Min sked säger att jag har rätt."

Inte bara är det mer troligt för att det är en sked som säger det till mig, utan för att skedar faktiskt finns. Huruvida den berättade det för mig är helt irrelevant. Jag har rätt.

Där ser man, jag hade ju rätt, "du ville inte veta."
Citera
2010-09-08, 20:30
Medlem
ceterus avatar
Citat:

Där ser man, du hade ju fel. Jag vill verkligen veta, jag accepterar bara inte ogenomtänkta lögner som svar. Du kan inte svara för du har inga svar, du har din tro och inget mer.

Sen känner jag att det ligger i ditt bästa intresse att läsa en kurs lik denna
Citera
2010-09-08, 20:32
Bannlyst
Citat:

JV är Sveriges avskräde! De har inte tillfört någonting positivt till samhället de senaste 100 åren! Jag tror jag ogillar dem till och med mer än Scientologer och Muslimer. Hjkärndöda hela bunten!
Citera
2010-09-08, 20:36
Bannlyst
Citat:
Där ser man, du hade ju fel. Jag vill verkligen veta, jag accepterar bara inte ogenomtänkta lögner som svar. Du kan inte svara för du har inga svar, du har din tro och inget mer.

Sen känner jag att det ligger i ditt bästa intresse att läsa en kurs lik denna

Fråga Flexbärt om detta, han har blockerat mig så han ser inte längre vad jag skriver!

https://www.flashback.org/sp25161600
Citera
2010-09-08, 20:58
Medlem
Det Ontologiska Guds Argumentet:
Om Gud är allsmäktig(vilket inkluderar att man kan allt och för att kunna allt måste man finnas). Då finns han.

Om man förnekar Gud's existens då förnekar man inte en allsmäktig Gud. Utan man förnekar sin egna bild av Gud som inte är allsmäktig.
För för att vara allsmäktig måste man finnas.

Om man förnekar att en t.e.x ö finns; Man kan lägga till och ta bort saker från ön (till skillnad från att vara allsmäktig så man inte kan ta bort något eller lägga till något). Alltså är ö:n inte allsmäktig eller behöver finnas.

Alltså går det inte att förneka Gud? Man kan bara förneka sin egna version av Gud.

Då är Gud allsmäktig för vissa personer och för andra personer är han inte det.
Citera
2010-09-08, 22:11
Bannlyst
Citat:
Det är din syn.

Ok, skiljer sig din syn från min beträffande det jag skrev?
Citera
2010-09-08, 22:23
Bannlyst
Citat:

Att du väljer att tro att du vet bevisar egentligen bara att du har slutat tänka och kritiskt granska. Du har lockats och av frälsningens narkotiska effekt och genom självbedrägeri gjort det bekvämt och enkelt för dig. Men för all del, du är inte den första narkomanen som bevistar Flashback.
Citera
2010-09-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LookNoSkywater
Att du väljer att tro att du vet bevisar egentligen bara att du har slutat tänka och kritiskt granska. Du har lockats och av frälsningens narkotiska effekt och genom självbedrägeri gjort det bekvämt och enkelt för dig. Men för all del, du är inte den första narkomanen som bevistar Flashback.

Det som är enklast är att välja bort Gud och inte ha krav, viket det stora ntalet gör, perecis som du.

Nu får du tala om vad det är som du tänker som är så fantastiskt.
Citera
2010-09-08, 22:53
Bannlyst
Citat:
Det som är enklast är att välja bort Gud och inte ha krav, viket det stora ntalet gör, perecis som du.

Nej, den överväldigande majoriteten i världen väljer den enkla vägen, religionen.

Citat:
Nu får du tala om vad det är som du tänker som är så fantastiskt.

Jag söker inte efter det fantastiska.
Senast redigerad av LookNoSkywater 2010-09-08 kl. 23:09.
Citera
2010-09-08, 23:12
Medlem
Darkvaders avatar
Hallå!

Blir en del text nu.

Läste nyligen detta: http://bardcan.wordpress.com/. En man som heter Bard Canning har skrivit. Inte en aning om vem det är. Hittar inget kring honom och det första som kommer upp på google känns inte som det är han.

Måste säga att jag är ganska förvirrad just nu.. Tar upp mycket kring det jag funderar kring. Vad säger ni? Är han helt ute och cyklar?

Jag kunde följa detta resonemang väldigt bra och kan på sätt och vis.. tro på detta - vad säger ni ateister och agnostiker? Ni som är övertygade får väl vatten på er kvarn kanske.

Taget från artikel ovan.

Citat:

The Death Delusion

.........[text].........

Boy: “When you take apart a Lego house and mix the pieces into the bin, where does the house go?”

Girl: “It’s in the bin.”

Boy: “No, those are just the pieces. They could become spaceships or trains. The house was an arrangement. The arrangement doesn’t stay with the pieces and it doesn’t go anywhere else. It’s just gone.”

A popular scientific observation is that all of the atoms in our bodies are in constant transition. It is claimed that they are shed from our bodies at a constant rate, with new atoms taking their place. The atoms that form your brain are replaced about every twelve months and almost your entire body is replaced about every seven years.

Therefore, how can you say you are the same person that you were a year ago? You can, of course, because your subjective consciousness is not a physical entity, it is an intangible system that is supported, but not reliant on, a physical substrate.

As with any system, it is maintained by a physical substrate, in this case your biological brain. The components of the system may change, but the system itself remains consistent.

.........[text].........

The truth is that it doesn’t matter what form your mind takes, as long as its structure is maintained. This leads us to the inevitable conclusion that our minds may one day be copied onto a computer and that this copy would itself be an individual sentient mind.

As uncomfortable as it may make some of us feel, there is no evidence to support the notion that human consciousness is somehow inextricably linked with the biological package of meat, bone and grey matter that houses it.

.........[text].........

Many terms have been used to define our “spirit”, “soul”, “mind” or “qualia”. When the supernatural elements are removed, I believe that these terms fundamentally refer to the same concept. Since our conciousness exists in the dimension of pure thought it could be said that we are living in a “spiritual plane” every day of our lives.

.........[text].........

What separates your mind from the outside world? Why is it that your mind exists only within your brain, and not within the liquid that surrounds it? Or in the bone that encases it? Or in the air outside? Or in the people around you?

If the atoms in your brain are constantly being replaced and passing through this liquid and bone and air then is not your mind intrinsically linked with the outside world?

Your mind can never die since death is an event restricted to the physical world and does not exist in the dimension of pure thought.

.........[text].........

If our consciousness is a chain of connected thoughts, like a string of musical notes, then the concept of death describes a chain of thought that is no longer continuing.

No pain can be felt, no disappointment, nothing.

“Nothing” is nothing, so it cannot exist, and so therefore neither can “death”.

Something can only be said to have ended when it will never continue.

In regards to our consciousness, death is more like a very long pause rather than The End.

.........[text].........

In an infinite universe anything is possible and everything is inevitable. There is every chance that your chain of thought may be continued again somewhere, sometime, in the infinite possibilities of time and space.

.........[text].........

The atoms that form us may change, so may their position, size, and time that they exist in, but these things have changed constantly throughout your life, yet you have remained alive and maintained the same identity...

Sammanfattningsvis så lyder nog hans tes såhär:

Citat:
My answer is that the mind is a meme.

A meme is the conceptual equivalent of a gene. It is a concept that can be shared between conscious minds without losing its fundamental integrity; like complex religious beliefs, or the simple custom of shaking hands.

Memes tend to compete with each other for survival and are subject to the same laws of evolution as other forms of life. Memes have been shown to develop self-defensive adaptations with varying levels of internal intelligence. In fact, I assert that since memes are complex intelligent systems they are as valid a form of life as our own protein-based genes or the humans which they construct.

.........[text].........

The example that Dawkins gives is that when a carpenter teaches the technique for building a chair to an apprentice he describes a single step as “nail this leg here”, not “swing the hammer at thirty degrees and hammer five times.” This is because, ultimately, those smaller details are not important in achieving the goal of nailing the leg onto the chair; a goal which can be achieved despite various small changes and still produce a faithful recreation of a chair.

Our minds are the same in that they are memes kept alive by neurons that transfer their memetic information from generation to generation without losing fidelity. Even though the cellular and atomic structures of our brains is constantly changing, our meme-mind stays intact. Small details may change as the physical vehicles die and are replaced but the core integrity survives.

Your mind is a substrate-independent system. It is a consistent meme on an ever-changing ocean of cells and neurons.

.........[text].........

Your mind was never intrinsically linked to a particular set of atoms or a particular location in space. Because it is a meme it can be recreated at a later date, out of different materials and in a different place.

Handlar lite om oändlighet. Därom tvista de lärde så att säga. Om det finns så kommer jesus dö ett oändligt antal gånger. Jag kommer skriva denna text ett oändligt antal gånger och det jag kan hoppas på är att jag får leva ett långt liv. Ett lyckligt liv. Ensamheten nu känns dock än värre.

Vore rätt trist att dö när man är 30 ett oändligt antal gånger - aldrig få uppleva 50-60. Men vad spelar det för roll - jag kommer ändå inte minnas något om en framtid som aldrig har varit.

Vart finns denna "meme", personlighet eller medvetande i så fall. Hur ser den ut? Vad är jag?

Är jag ständigt det oskrivna bladet? För mina minnen kommer jag aldrig kunna ta med mig.

Tycker det var mycket bra skrivet hursom och ska läsa det några gånger till tror jag.

Läs gärna hela http://bardcan.wordpress.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in