2007-07-08, 15:23
Medlem
weirdbeatss avatar
Jag har problem med grafikkortet tror jag men är inte säker. När jag startar datorn ser allt okej ut men efter några minuter blir liksom allt "scramblat" och ser ut som om det vore uppdelat i block och streck på skärmen. I början är det inte så farligt, men efter ett tag ser man inte alls vad man håller på med, då allt bara är en enda röra. Sen slocknar skärmen. Startar man datorn direkt efter detta är grafiken störd redan i dos. Samma när man öppnar bios.

Hade det inte varit fler grejer vore jag säker på att det var grafikkortet. Datorn blir nämligen seg, förutom ovan nämnda saker. Verkar ibland som om den slutar läsa från hårddisken m.m. nånting verkar bli överhettat, så jag öppnade chassiet och kollade så att alla fläktar gick. Sen blåste jag ur en massa damm som satt i fläktarna på grafikkortet och processorn.

Tänkte testa med ett annat grafikkort men har inget. Känner ingen som har ett tillräckligt gammalt, det som sitter i är ett geforce 3 kort på 64mb(!) och jag vet inte hur mycket moderkortet stöder. Har inga pengar så kan inte köpa ny dator eller datordelar överhuvudtaget.

Nån som vet vad feler är eller nåt tips eller?
Citera
2007-07-08, 15:34
Medlem
Resurrecteds avatar
Låter helt klart som överhettning av GPU'n som ställer till med alla artifacts på bilden. Att datorn din blir slö och slutar läsa från HDD'n har jag däremot ingen aning om vad det kan bero på. Vad har du för CPU? Nyare CPU's stryper sig själv när dom blir för varm för att inte överhettas och skadas.

Hjälpte det att rensa bort allt damm från kylflänsarna på CPU'n och GPU'n eller kvarstår problemet?
Citera
2007-07-08, 15:50
Medlem
weirdbeatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resurrected
Låter helt klart som överhettning av GPU'n som ställer till med alla artifacts på bilden. Att datorn din blir slö och slutar läsa från HDD'n har jag däremot ingen aning om vad det kan bero på. Vad har du för CPU? Nyare CPU's stryper sig själv när dom blir för varm för att inte överhettas och skadas.

Hjälpte det att rensa bort allt damm från kylflänsarna på CPU'n och GPU'n eller kvarstår problemet?

Processorn är en AMD Athlon på 1,7 ghz har jag för mig, och det är nog inte den som överhettas som du säger. Prövade att rensa grafikkortet på damm. Ingen skillnad. Blir inte klok på det här. Funderar på att plocka ut varenda del i datorn och göra rent allting men har inget antistat-band. Vill inte pajja saker, och det är ojordat överallt så man blir lätt full av statisk elektricitet.

Verkar det som att grafikkortet är helt paj? Det funkar ju så länge det inte överhettas, om det nu är det som är problemet. Låter man datorn vila ett tag är grafiken ok iaf en minut eller så.

Kan det vara nåt annat fel?
Citera
2007-07-08, 16:34
Medlem
Resurrecteds avatar
Är du säker på att fläkten till GPU'n snurrar? Funkar datorn som den ska när du bara arbetar i 2D-miljö som exempelvis windows? Uppstår problemen när du drar igång 3D-program/spel?

Processorn kan vi nog utesluta. Det här är till 99.9% säkerhet grafikkortsrelaterat.
Citera
2007-07-08, 18:07
Medlem
weirdbeatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resurrected
Är du säker på att fläkten till GPU'n snurrar? Funkar datorn som den ska när du bara arbetar i 2D-miljö som exempelvis windows? Uppstår problemen när du drar igång 3D-program/spel?

Processorn kan vi nog utesluta. Det här är till 99.9% säkerhet grafikkortsrelaterat.

Som jag skrev är bilden, ibland, pajj redan vid uppstarten. Man behöver inte ens vara i windows för att det ska vara som det är.

Tog loss hela kortet nyss och rengjorde det helt och hållet från damm. Ingen skillnad. Kan det blivit för överhettat tidigare p.g.a. damm och pajjat? Fläkten går som den ska.

Problemet är att jag måste ha ett grafikkort i stil med Geforce 3. Ingen aning om vad moderkortet stöder, eftersom jag inte vet vad det är för moderkort.
Citera
2007-07-08, 20:28
Medlem
the_ninjas avatar
har du vart inne i bios å ändrat?.. för när jag skulle försöka överklocka en gång i tiden så ändrade jag volten.. på ALLT! och då vart det såna dära artifakts..
// tobbe
Citera
2007-07-09, 03:37
Medlem
weirdbeatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_ninja
har du vart inne i bios å ändrat?.. för när jag skulle försöka överklocka en gång i tiden så ändrade jag volten.. på ALLT! och då vart det såna dära artifakts..
// tobbe

Inte ändrat i bios...
Citera
2007-07-09, 07:00
Medlem
Flärps avatar
Låter exakt som ett exakt likadant dilemma som jag hade på mitt gamla Radeon-kort.

Det dammade igen och gick sönder av överhettning, trots att jag gjorde rent och monterade om kylningen så hjälpte det inte. Bara till att köpa nytt.
Citera
2007-07-09, 11:03
Medlem
Trinnits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weirdbeats
Som jag skrev är bilden, ibland, pajj redan vid uppstarten. Man behöver inte ens vara i windows för att det ska vara som det är.

Tog loss hela kortet nyss och rengjorde det helt och hållet från damm. Ingen skillnad. Kan det blivit för överhettat tidigare p.g.a. damm och pajjat? Fläkten går som den ska.

Problemet är att jag måste ha ett grafikkort i stil med Geforce 3. Ingen aning om vad moderkortet stöder, eftersom jag inte vet vad det är för moderkort.

Det låter som överhettning, men ett nytt kort är hursomhelst inte så dyrt, nöjer du dig med ett GeForce 3 eller liknande så kan du säkert få ett för under hundralappen på tradera. Om du vill så kan du ju såklart köpa ett bättre.

Skulle tro att det är AGP du ska ha, titta på grafikkortsslotten (är den brun eller rödbrun så är det AGP).
Jag har för mig att det går bra att köra ett AGP 8x i ett AGP 4x slot, och rimligtvis borde det gå att köra ett AGP 4x i ett 8x-slot, så det borde inte vara något problem.
Citera
2007-07-17, 19:43
Medlem
weirdbeatss avatar
kirrat. Tack för hjälpen...
Citera
2007-08-02, 12:16
Medlem
jag har typ exakt samma problem. tog av chassit och kollade om fläkten funkade, om det var för mycket damm och om grafikkortet var varmt. fläkten snurrade på som vanligt, dammet gick och ta bort lätt och jag brände mig på grafikkortet.

bästa lösningen ? köpa nytt kort, bättre fläkt, kylpasta ? har ett nvidia geforce fx5500..

tack på förhand !
Citera
2007-08-02, 12:17
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hateffoo
jag har typ exakt samma problem. tog av chassit och kollade om fläkten funkade, om det var för mycket damm och om grafikkortet var varmt. fläkten snurrade på som vanligt, dammet gick och ta bort lätt och jag brände mig på grafikkortet.

bästa lösningen ? köpa nytt kort, bättre fläkt, kylpasta ? har ett nvidia geforce fx5500..

tack på förhand !

Om du bränner dig när du tar på det så är det nog kört, tyvärr. Dessutom är ju inte kortet särskilt modernt. Lika bra att köpa nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in