Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-07, 17:23
  #1
Medlem
jonas_d_s avatar
Jag driver en enskild firma och har en stor kund som jag fakturerar varje mån samt lite andra småkunder gör lite som investeringar av saker som jag använder till företaget. Samt tar ut en månadslön för att jag ska klara mig dvs jag lever på mitt företag. Men ingen stor verksamhet inga anställda, inga stora fasta utgifter efter som jag driver det hemifrån eller hyr när jag behöver (sällan).

Jag har själva inte superbra koll på bokföringen. Vilket ibland lett till att jag har strunta i att dra av för vissa saker som jag säkert kunnat för att det varit för jobbigt att kolla upp allt tex resor,mat osv.
Jag drar in ca 220tk + plus moms per år till företaget så det mesta går till lön.

Nu har jag börjar fundera på att anlita någon som hjälpler mig med bokföringen/årsbokslut (årsbokslutet är väl det som jag känner att jag har minst koll på) Är det någon som har nån uppfattning när/om det lönar sig.
Jag tycker jag själv klarar det "ok" i dagens läge. Men känner ändå att det skulle vara skönt samt om man kan tjäna en del på alla avdrag man missar pga man har dåliga kunskaper.

Om jag nu ska anlita någon var hittar jag dom som är avsedda för små verksamheter. Ernst and young känns inte direkt min målgrupp


Tacksam för idéer och tips.
Citera
2007-07-07, 18:16
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Fråga dig själv hur mycket tid lägger du ner på bokföring m.m. och hur tråkigt tycker du det är? Kan du lägga den tiden på produktivt arbete istället? Om du känner att det är en börda och svaret på andra frågan är ja så tycker jag du skall ta kontakt med någon mindre redovistningstjänst/konsult på din ort. Liten och lokal brukar vara bäst då det är enklast att sköta kontakter och ställa frågor och få hjälp...

Var hittar man då en redovisningstjänst som är bra? Först fråga andra småföretagare i din omgivning vilka dom använder rekommendationer är alltid bästa sättet... Fråga på banken... Kolla på SRF hemsida http://www.srfkonsult.se/ och kolla dom som finns nära dig...

Ha alltid ordning och reda på dina papper och verifikationer så underlättar det och du kommer billigare undan...
Citera
2007-07-07, 23:31
  #3
Medlem
Företagarsvinets avatar
Min erfarenhet är att kunniga bokföringsmänniskor/revisorer spar in sin egen kostnad med råge, pga av att dom känner till alla regler och avdrag som man själv inte har en aning om. Men är omsättningen mindre och du har få kunder, så är det kanske hugget som stucket.
Citera
2007-07-08, 20:33
  #4
Medlem
Bedrichs avatar
Ta någon lokal bokföringsbyrå som ligger i närheten. Som folk redan har sagt brukar dom spara in sin egen kostnad i slutänden.

Om du bara har en så pass liten enskild firma blir inte kostnaden för bokslutet särskilt hög samtidigt som du sparar din egen tid och du slipper sitta och slita dig i håret.
Citera
2007-07-09, 02:02
  #5
Medlem
NorrMoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonas_d_
Jag driver en enskild firma och har en stor kund som jag fakturerar varje mån samt lite andra småkunder gör lite som investeringar av saker som jag använder till företaget. Samt tar ut en månadslön för att jag ska klara mig dvs jag lever på mitt företag. Men ingen stor verksamhet inga anställda, inga stora fasta utgifter efter som jag driver det hemifrån eller hyr när jag behöver (sällan).

Jag har själva inte superbra koll på bokföringen. Vilket ibland lett till att jag har strunta i att dra av för vissa saker som jag säkert kunnat för att det varit för jobbigt att kolla upp allt tex resor,mat osv.
Jag drar in ca 220tk + plus moms per år till företaget så det mesta går till lön.

Nu har jag börjar fundera på att anlita någon som hjälpler mig med bokföringen/årsbokslut (årsbokslutet är väl det som jag känner att jag har minst koll på) Är det någon som har nån uppfattning när/om det lönar sig.
Jag tycker jag själv klarar det "ok" i dagens läge. Men känner ändå att det skulle vara skönt samt om man kan tjäna en del på alla avdrag man missar pga man har dåliga kunskaper.

Om jag nu ska anlita någon var hittar jag dom som är avsedda för små verksamheter. Ernst and young känns inte direkt min målgrupp
Tacksam för idéer och tips.
Det är nog värt att göra det, speciellt om du
1. ägnar för mycket tid på bokföringen/bokslut/deklaration
2. är dålig på skattereglerna
3. tycker 1. och 2. är tråkigt och svårbegripligt

Säg att du ägnar 4 timmar per månad för bokföring och ytterligare 16 timmar på bokslut och deklaration vid årets slut. Det blir 48 + 16 = 64 timmar/år. Säg att du kan leja bort ungefär 50 timmar till någon annan och att du istället kan använda dessa timmar till att dra in pengar. Säg att du lågt räknat istället kan fakturera 250 kr/tim så får du en utökad intäkt på 12 500 kr/år. Hjälp med bokslut och deklaration kanske kostar omkring 4 000-8 000 kr/år. Redan då har du ju en vinst på 4 500-8 000 kr. Sedan är det ju så att du garanterat kommer att få skatteråd som minskar din skatt och detta kommer att ge dig mer pengar.

Dessutom så har du full koll på ekonomiadministrationen och kan då sova mycket bättre, speciellt veckorna före deklarationsinlämningen den 2 maj.

Jag tror nog du har stor fördel av att lämna över bokföring och deklaration till någon annan. Har du dessutom stort överskott av verksamheten tror jag att det är till fördel för dig även om om du inte kan räkna hem detta ekonomiskt.

När det sedan gäller vem du ska anlita så är mitt råd att hitta någon som redan har många enskilda firmor. Även om alla revisionsfirmor kan (ska kunna) alla regler för dom så är det dock så att dom större firmorna har sitt främsta fokus på aktiebolag. Och även om reglerna inte skiljer sig så mycket så är det en fördel om dom jobbat mycket med enskilda firmor eftersom förutsättningarna skiljer sig något åt jämfört med aktiebolag. Det är en fördel att din revisionsfirma "kan" enskilda firmor.

En annan sak att tänka på är att i den "lilla" revisionsfirman blir du en viktigare kund än i den stora. Vad gäller expertkunskaper så är det ju så att i den stora finns en bredd och ett djup i kunskaper om diverse skattesituationer men det är inte säkert att du med din lilla företag behöver dom kunskaperna. Men räkna med att du får betala för den servicen iallafall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback