Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-06, 21:12
  #1
Medlem
GomerPyles avatar
Hej!

Visst är det väl så att om man tjänar under 16900 under ett år så behöver man inte betala skatt?

Men räknas CSN-pengar (studiebidrag och studielån) som inkomst?

Tidigare år då jag har sommarjobbat har jag betalat skatt då jag hade barnpension vilket klassades som inkomst. Men barnpensionen försvann då jag gick ut gymnasiet förra året.

Från juni förra året har min inkomst bestått av studiemedel.

Men jag betalar ändå skatt i år, eller ja min arbetsgivare har betalat in skatt på junilönen. Detta trots att jag inte haft några inkomster över 16900 (om CSN-pengarna inte räknas som inkomst). Kommer jag att få tillbaks pengar nästa år om det är så att jag betalat skatt fast jag inte behövt det?
Citera
2007-07-06, 21:24
  #2
Medlem
Zoots avatar
ja du får tillbaka det nästa år, skatten drogs för att du inte lämnade in en jämkningsblankett.

csn lånet är ingen inkomst, förutom när man söker bostadsbidrag tror jag. då räknas ett antal procent som inkomst.
Citera
2007-07-06, 21:58
  #3
Medlem
Om jag inte minns fel så är studiebidraget inkomst, medan lånedelen inte är det. Det kan ha ändrats sedan jag pluggade, förstås.
Citera
2007-07-06, 22:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Om jag inte minns fel så är studiebidraget inkomst, medan lånedelen inte är det. Det kan ha ändrats sedan jag pluggade, förstås.



så har jag förstått det också.
men annars maila csn.
Citera
2007-07-06, 23:32
  #5
Medlem
Studiemedel skall ej tas upp som inkomst (11 kap. 34 § 2 st. inkomstskattelagen). Studielån utgör inte någon inkomst eftersom du är återbetalningsskyldig, dvs. din förmögenhet påverkas över huvud taget inte.
Citera
2007-07-07, 00:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chthonic
Studiemedel skall ej tas upp som inkomst (11 kap. 34 § 2 st. inkomstskattelagen). Studielån utgör inte någon inkomst eftersom du är återbetalningsskyldig, dvs. din förmögenhet påverkas över huvud taget inte.

Men bidraget behöver man ju inte betala tillbaka.
Citera
2007-07-07, 00:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baralillajag
Men bidraget behöver man ju inte betala tillbaka.

Och därför hänvisade jag också till bestämmelsen i inkomstskattelagen som säger att studiemedel inte skall tas upp.
Citera
2007-07-07, 00:49
  #8
Medlem
Lord Loves avatar
Biraget räknas som inkomst.
Citera
2007-07-07, 01:14
  #9
Medlem
GomerPyles avatar
Okej, jag har kollat upp en del nu och på Försäkringskassan klassar man studiebidraget som inkomst, söker man olika sorters bidrag och ska uppge inkomst ska man uppge 80 % av studiebidraget.
Citera
2007-07-07, 01:18
  #10
Medlem
Om ni läser trådens första inlägg ser ni att frågan rör inkomst i skattehänseende. Fortsätter ni sedan läsa märker ni att jag besvarade frågan i femte inlägget, och sedan poängterade mitt svar i sjunde inlägget, och detta blir förhoppningsvis sista inlägget.
Citera
2007-07-07, 01:28
  #11
Medlem
GomerPyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chthonic
Om ni läser trådens första inlägg ser ni att frågan rör inkomst i skattehänseende. Fortsätter ni sedan läsa märker ni att jag besvarade frågan i femte inlägget, och sedan poängterade mitt svar i sjunde inlägget, och detta blir förhoppningsvis sista inlägget.

Det är inte lätt alla gånger

Jag kollade upp lagen du skrev om på Notisum och det verkar absolut som om att du har rätt

Men det är ju ändå lite konstigt, för bidraget är pengar man får.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback