Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Blizzard gjorde inte speciellt massiv marknadsföring i Sverige innan release av WoW. De ökade givetvis innan expansions men då hade de redan sin bas. Jag läste precis det du skrev, marknadsbudget. Omsättning har jag inte pratat om alls.
Du försöker påskina att WoW får sina spelare genom marknadsföring och inte kvalitet. De har en gratis månad för alla och stannar de kvar sedan gillade de alltså spelet.
Det brister här i din fakta, om du tex åkte tunnelbana i Stockholm innan WoW release så VET du att det skiljer sig från något annat spel som släppts före och efter. Det va helsidor i dagstidningar och tv reklam osv...sett något sådant för något annat MMO? WAR hade/har som sagt en del reklam men det som skiljer är att det inte är tillverkaren som gör den i första hand.
Marknadsföring funkar ju så generellt, locka en kund som upplever en produkt den gillar (notera att jag aldrig sagt att inte WoW är ett "ok" spel) så kommer kunden att stanna kvar där tills den hittar en motsvarande produkt som den tycker är bättre / mer prisvärd.
Jag anser inte att jag förolämpar dig men jag blir lite trött när du citerar min post utan att egentligen skriva något som direkt relaterar till den. Jag förstår fullt ut om du gillar WoW och om du går i försvarsläge när någon angriper "ditt" spel. Men från det till att inte vara saklig längre behöver det inte gå?