2009-03-12, 16:06
Medlem
Nedo801s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Om nu DAoC/UO vore bra (läs bättre än wow, mindre dåligt än WoW), borde inte dessa då ha en större skara spelare?

Sen är väl frågan om PvP verkligen kallas "utmaning". Det är ju på samma sätt där som med PvE, dock inte skriptat, men 9/10 fall gör motståndarna i stort sett samma grej.

När Daoc kom ut satt många med rätt kassa uppkopplingar och MMOs va helt enkelt mindre. Man lyckades rätt bra med dom måtten. Den daoc server jag började lira på är fortfarande den överlägset bästa community jag sett i MMOs.

Sen går det inte att jämföra spelenrakt av, det är som att jämföra en jeep med en formel ett bil, dom är bra på olika saker.
Citera
2009-03-12, 16:20
Medlem
nolifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nedo801
När Daoc kom ut satt många med rätt kassa uppkopplingar och MMOs va helt enkelt mindre. Man lyckades rätt bra med dom måtten. Den daoc server jag började lira på är fortfarande den överlägset bästa community jag sett i MMOs.

Sen går det inte att jämföra spelenrakt av, det är som att jämföra en jeep med en formel ett bil, dom är bra på olika saker.

Japp, Excalibur
Lagom mycket med folk, lagom utspritt och en grym feeling....
När man testade wow så fick man inte alls samma feeling, därför blev jag bara lvl59/60 innan jag hade ruttnat
Fast ska jag vara helt ärlig så la jag ner pga tidsbrist, mmo´s måste liras helhjärtat!!
Citera
2009-03-12, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Kan du säga vad endgame är då, kan du förklara vad som gör att WoW har ett fantastisk endgame? För det är inte PvEn iaf, det när inte battlegrounds eller arena.

Det känns värdelöst att lägga detta på något plan där man enbart slänger subjektiva åsikter fram och tillbaka, därför ser vi till teknisk fakta, gameplay mechanics och scripting.

Sett till vad Blizzard gjort hitills så har man more or less revolutionerat scripting och mechanics inom MMO-genren, från rätt enkel scripting till sådant vi ser idag i WotLK där vissa encounters l ika gärna skulle kunna varit tagna ur valfritt action-spel när det kommer till komplexitet och moment, detta är också anledningen till att more or less alla oldschool raiders som varit med sedan genren gick i kortbyxor fortfarande är aktiva, raiders spelar det som ger dom störst utmaning, först var det EQ , sen kom DAoC och SOE vägrade lyssna på sin spelarbas så man övergav helt enkelt EQ för DAoC sen klantade Mythic till det och SOE fixade sina problem varpå man återgick till EQ och sedermera från EQ till WoW.

Citat:
när det gäller PvE så finns det ingen "bra" PvE. Du spelar mot en förinställd dator som är gjord för att kunna slås, hur man kan tycka att det är så svårt eller liknande är ju bara ett prov på hur bra man är som spelare.

Mao så finns det inga bra spel punkt slut, svåra bossfighter existerar inte, eftersom enligt din egen utsago slåss man bara mot en förinställd AI som är gjord för att kunna slås?

OK! kompiss då vet vi, och tack så hjärtligt för TKO'n av dig själv som du bjöd på här ovan, signatur material så det sjunger om det.
Senast redigerad av dip 2009-03-12 kl. 16:36.
Citera
2009-03-12, 17:18
Medlem
WoW var det först MMO jag spelade, och det enda jag spelat under längre tid.

Det var otroligt kul i början, när världen var stor och jag glatt kunde utforska, hitta saker, upptäcka. Det var det som var roligt, äventyr. Men efter ett tag så började det känns som om jag visste allt. Den mystiska grottan i skogen någonstans var bara där för ett quest, den lilla byn med monster fanns bara där för tre-fyra andra quests. Instanserna kanske kändes kanske imponerande eller intressanta i början, men när man redan varit där en en eller några gånger började det känns meningslöst. Man följde ju bara den redan utstakade vägen, för att komma till det mål som redan Blizzard satt ut.

Och det är någonstans där som jag börjar se vad jag tycker WoW (hur det är i andra MMORPGn vet jag inte) gör fel. Det mål som finns är det som Blizzard gett oss: Att skaffa bättre saker. Är man inte intresserad av det finns det itne mycket att göra, och även om man är det så känns inte variationen särskillt stor för mig. Man kan ge sig ut på de äventyr Blizzard har bestämt att man ska kunna ge sig ut på för att skaffa de vapen som de bestämt att man ska kunna skaffa, eller så kan man tillverka de saker som de bestämt att man ska kunna tillverka, för att bygga om sin karaktär kan man välja mellan tre redan bestämda inriktningar, och så vidare.

Jag vet inte riktigt exakt vad jag ska säga, för jag vet inte riktigt exakt vad det är jag saknar. Det var i alla fall inte "Spring omkring i grottor med 25 andra och få häftiga svärd" som lockade mig att prova att MMO, det var "Sprin omkring på äventyr med tusentals andra i en jättevärld", på något sätt känns det som om det är det de har missat.
Citera
2009-03-12, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Det känns värdelöst att lägga detta på något plan där man enbart slänger subjektiva åsikter fram och tillbaka, därför ser vi till teknisk fakta, gameplay mechanics och scripting.

Sett till vad Blizzard gjort hitills så har man more or less revolutionerat scripting och mechanics inom MMO-genren, från rätt enkel scripting till sådant vi ser idag i WotLK där vissa encounters l ika gärna skulle kunna varit tagna ur valfritt action-spel när det kommer till komplexitet och moment, detta är också anledningen till att more or less alla oldschool raiders som varit med sedan genren gick i kortbyxor fortfarande är aktiva, raiders spelar det som ger dom störst utmaning, först var det EQ , sen kom DAoC och SOE vägrade lyssna på sin spelarbas så man övergav helt enkelt EQ för DAoC sen klantade Mythic till det och SOE fixade sina problem varpå man återgick till EQ och sedermera från EQ till WoW.

Mao så finns det inga bra spel punkt slut, svåra bossfighter existerar inte, eftersom enligt din egen utsago slåss man bara mot en förinställd AI som är gjord för att kunna slås?

OK! kompiss då vet vi, och tack så hjärtligt för TKO'n av dig själv som du bjöd på här ovan, signatur material så det sjunger om det.

Du har uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om, fanb0is är alltid lika intressanta i sina åsikter. Dessutom är raiders som du säger det icke gångbara i DAoC, 90% av content kunde man göra med 2 människor. Hur fan är det raiding, jag var ändå bland dom som var bäst på att skaffa gear i DAoC men det var ändå bara 20% av själva speltiden. Raiding betyder inget alls när det gäller skill, tid betyder allt och rätt klasser ofc.

WoW är ett jävla skitspel, det är lätt att börja med och för att få någon sorts endgame ska man spendera 5x6h i veckan. Sedan en månad efter att man har kämpat så nerfas allt och vem som helst kan gå in och göra skiten afk, Blizzard är horor. Dom skiter i om spelet är bra eller om dom är stolta över sin produkt, allt handlar om majoritetens önskemål.
Citera
2009-03-12, 17:42
Medlem
Citat:
Du har uppenbarligen ingen aning om vad du pratar om, fanb0is är alltid lika intressanta i sina åsikter. Dessutom är raiders som du säger det icke gångbara i DAoC, 90% av content kunde man göra med 2 människor. Hur fan är det raiding, jag var ändå bland dom som var bäst på att skaffa gear i DAoC men det var ändå bara 20% av själva speltiden. Raiding betyder inget alls när det gäller skill, tid betyder allt och rätt klasser ofc.

WoW är ett jävla skitspel, det är lätt att börja med och för att få någon sorts endgame ska man spendera 5x6h i veckan. Sedan en månad efter att man har kämpat så nerfas allt och vem som helst kan gå in och göra skiten afk, Blizzard är horor. Dom skiter i om spelet är bra eller om dom är stolta över sin produkt, allt handlar om majoritetens önskemål.

Du kallar mig "fanb0i" och drar direkt på dig en nedlåtande ton, isåfall är det väl inte mer än rätt att jag kallar dig bakåtsträvande 2-knapps-looser, hur är du själv ej en "fanb0i" när du vurmar så enormt för DaOC?

I den aspekten så var EQ likadant när det kom till tiden som krävdes för att få ut endgame, PvE har alltid fungerat så, du verkar heller inte kunna särskilja på bra, utmanande, eller roligt, samt utgår helt och hållet från din egen ubermensh approach när du fördömmer PvE rätt och slätt.

Att sedan påstå att PvE aldrig kan vara "bra" är nog bland det dummaste jag läst på länge och jag tycker verkligen du skall ta och begrunda innebörden över vad du har skrivit där, PvE = Player vs Enviroment dvs grundstommen i spelmediumet och vad alla spel som ej är multiplayer anpassade _HELT_ bygger på.
Citera
2009-03-12, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Du kallar mig "fanb0i" och drar direkt på dig en nedlåtande ton, isåfall är det väl inte mer än rätt att jag kallar dig bakåtsträvande 2-knapps-looser, hur är du själv ej en "fanb0i" när du vurmar så enormt för DaOC?

I den aspekten så var EQ likadant när det kom till tiden som krävdes för att få ut endgame, PvE har alltid fungerat så, du verkar heller inte kunna särskilja på bra, utmanande, eller roligt, samt utgår helt och hållet från din egen ubermensh approach när du fördömmer PvE rätt och slätt.

Att sedan påstå att PvE aldrig kan vara "bra" är nog bland det dummaste jag läst på länge och jag tycker verkligen du skall ta och begrunda innebörden över vad du har skrivit där, PvE = Player vs Enviroment dvs grundstommen i spelmediumet och vad alla spel som ej är multiplayer anpassade _HELT_ bygger på.

Ja, singeplayerspel är totalt värdelösa numera, det kan finnas en viss nivå av underhållning som gör det värt att spela. Men inte fan är det svårt att klara ett spel, när man har spelat spel i 22 år så är det inte speciellt utmanande längre. PvE är och kommer nog aldrig vara svårt, jag har insett att en del människor tycker att det kan vara stressigt men svårt är det aldrig.

När man spelar MMORPG vill man kämpa för något, man vill kunna känna någon sorts stolthet och gemenskap med människorna på sin server.

WoW är för carebears, en lightprodukt...

Om, nu WoW hade något sorts straff för att man misslyckas skulle det vara 10 gånger roligare, som det är nu är hela spelet utan risk.

Som att spela poker utan pengar, hur jävla kul är det?
Citera
2009-03-12, 17:58
Medlem
Sereenas avatar
Enda nackdelen med wow imo är att dom flörtat lite för mycke med casuals och inte gett nog med "utmaningar" åt dom lite mer hardcore spelarna...

Skulle dock vilja se fler "endless" mmo utan maxlevel och helt utan klasser...

Citat:
Som att spela poker utan pengar, hur jävla kul är det?

Misr like kul som arr spela med pengar..

Man vinner ju likförbannat, vem brur sig om man vinner nån "vinst" ?

Du låter som en klassiskt loothora som whinar arselet över att du inte är ensam om att ha det sensaste vapnet du ninjade från guilden...
Senast redigerad av Sereena 2009-03-12 kl. 18:03.
Citera
2009-03-12, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Enda nackdelen med wow imo är att dom flörtat för mycke med casuals...

Vad som behövs är ett spel som baserar sig på världen, ett spel som är väldigt fritt i vad som görs. Man kan göra i stort sett vad fan man vill, ett spel med ordentliga konsekvenser. Begår du brott och åker fast så får du nån dags fängelse eller kanske några dar, begår du brott i ett land där dom har dödstraff så kan din karaktär avrättas. Människor kan röstas fram till politiska ämbeten och liknande.

Det är framtidens spel.
Citera
2009-03-12, 18:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Vad som behövs är ett spel som baserar sig på världen, ett spel som är väldigt fritt i vad som görs. Man kan göra i stort sett vad fan man vill, ett spel med ordentliga konsekvenser. Begår du brott och åker fast så får du nån dags fängelse eller kanske några dar, begår du brott i ett land där dom har dödstraff så kan din karaktär avrättas. Människor kan röstas fram till politiska ämbeten och liknande.

Det är framtidens spel.

Varför ens spela det då?
Då är det ju ingen skillnad från den gamla tråliga verkligheten.
Citera
2009-03-12, 18:04
Bannlyst
Citat:
Enda nackdelen med wow imo är att dom flörtat för mycke med casuals...

Misr like kul som arr spela med pengar..

Man vinner ju likförbannat, vem brur sig om man vinner nån "vinst" ?

Du låter som en klassiskt loothora som whinar arselet över att du inte är ensam om att ha det sensaste vapnet du ninjade från guilden...

Du menar att det är roligare att spela något utan priser eller pengar. Alla som faktiskt har spelat poker om pengar vet att det är betydligt mycket roligare än att spela om luft.

Risk ger spänning, nöje och mer koncentration.
Citera
2009-03-12, 18:06
Bannlyst
Citat:
Varför ens spela det då?
Då är det ju ingen skillnad från den gamla tråliga verkligheten.

Verkligheten är långt ifrån tråkig, den tar bara lång tid. Ett spel ökar på nöjet och minskar tradigheten av att det tar lång tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in