2007-08-24, 11:11
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LifeIsALoop
fattar inte(?)
Vet du skillnaden mellan när barn och vuxna leker? Vuxna leker väldigt ironiskt och distanserat. Men när barn leker så följer alla premisserna för leken så långt det går. Om leken utspelar sig i en förindustriell värld, oavsett om den är IRL eller över nätet, så kan det omöjligen finnas diskussioner kring teveserier. De som håller på med liverollspel har ofta speciella zoner där folk kan gå ur rollerna. Att betala dyra pengar för expansioner bara för att kasta bort masst tid på att folk leker "World of Chatcraft" är inte min grej. Hellre ett välskrivet singleplayerspel som Fallout, Baldur's Gate, Planescape: Torment, System Shock eller Arcanum.
Citera
2007-08-24, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Helmet
Jag har gjort inte mindre än tre olika försök att spela detta spel, med något halvårs mellanrum. Min senaste karaktär är en hunter, som börjar närma sig level 40...

World of Warcraft är verkligen genuint roligt upp till level 30-35. Därefter händer någonting. Att gå upp en level känns betungande. Mounten hägrar över en, men samtidigt måste man på något sätt få ihop 90 guld. Instancerna tar längre tid och ligger längre bort. Bara att ta sig till Scarlet Monastery tar en halvtimme, och Gnomeregan är utdraget och tråkigt. Efter att ha dödat murlocs i åtminstone fyra olika zoner är man dödsstrött på dem. Den spännande handlingen mellan level 10-20 med defias-questen känns som bortblåst. Den stora majoriteten av alla quests över level 20 bygger på dödande. Döda 20 raptorer där, tio murlocs där, någon lat jävel ska sex krokodilhudar, en annan sju vargskallar.

World of Warcraft är pinsamt repetativt. Vid ungefär vart femte level kan man gå till en ny nivå, där man får nya quests av typen "Deliver this message to the Thomas the guard" och "I need murloc fens for my soup, can you gather ten of them and come back here?".

Ingenting förändras egentligen när man går upp en level. Alla stats ökar med 1, jättehäftigt. Man man också köpa lite bättre, men rätt mycket dyrare saker, vilket kräver ännu mer tråkigt grindande för pengar. Ibland får man lite nya skills, men oftast rör det sig bara om högre ranks.

Det enda som händer i World of Warcraft är att siffrorna ändras. Istället för att stå "inflicts 12-18 damage" står det nu "inflicts 18-24 damage". Det är inte innovativt, det är inte roligt och det är inte häftigt på något sätt.

Varför kunde inte Blizzard gjort fler animationer till attackerna? Tänk vad häftigt om till exempel hunters arcane shot eller mages eldbollar hade blivit lite större och maffigare för varje rank. Varför kan inte ens karaktärs utseende förändras under spelets gång? Det sker inget åldrande alls och inga tecken på strid framträder. Det är slappt.

I stort sett kan man inte påverka sin karaktär på något sätt. Man väljer en färdig klass. Basattackerna har man redan, och sedan tillkommer en del extragrejer. Spelvärlden är helt fixerad. Ingenting förändras. De där snickarna i Westfall håller fortfarande på och återuppbygger huset, är de inte klara snart? Van Cleef måste ha dött tiotusentals gånger, men fortfarande är Defias ett hot. Kan inte Blizzard, för någon gångs skull, göra lite förändringar i det gamla Azeroth, istället för att släppa expansionspaket? Varför kan man inte ha krig inne i själva Azeroth, istället för i särskilda battlegrounds? Tänk vad häftigt om Horde-spelare kunde ta över Stormwind. Det skulle bli speldynamik, och spelet skulle vara engagerande.

De gånger som någonting häftigt händer, som när en massa hordespelare stormar Ironforge, ja då laggar servern ihop. Trots att miljontals spelare betalat för spelet och betalar månadsavgifter får man alltså dras med lagg. Pinsamt dåligt. Eller den gången då horde-spelare drog upp Lord Kazzak till Stormwind. Då stängde Blizzard ned servern, och plockade bort Kazzak! Varför? Om Alliance-sidan är så inkompetenta att de låter horde-sidan dra upp ett monster till deras huvudstad får de fan skylla sig själva. Blev P12-olvorna ledsna?

World of Warcraft är alltså ett stelt spel, ett fruktansvärt stelt spel. Varken din karaktär, dina attacker eller spelvärlden förändras under spelets gång. Trots detta kallar man WoW för ett MMORPG. Titeln "rollspel" är en titel som förpliktigar. WoW lever inte upp till den titeln. WoW är "massivt", det är online och det är ett spel, men det är inget rollspel. WoW är ett MMOG.

Många personer spelar WoW. Detta beror på att om de slutar så har tusentals speltimmar varit helt förgäves. Om de tog bort sina level 70 karaktärer med maxade set skulle de senaste årens uppoffringar för det där korkade spelets skull bli smärtsamt uppenbara. Därför fortsätter man spela. Blizzard matar ju också den trognaste kretsen spelare med nytt material med jämna mellanrum. Happ, nu måste jag grinda mig upp till level 70 och få ett nytt epicset, ungefär.

World of Warcraft kan inte vara roligt. Jag har aldrig sett någon som skrattat när de spelat WoW. Istället verkar spelet mest föda aggression, fixering och frustration.

Har slutat spela nu men innan TBC så första gången jag gjorde Molten Core med en ny guild och vi tog ner ragnaros. kan du tänka dig 40 överlyckliga människor som sitter o skriker i ett ventrilo rum? Det är jävligt maffigt o exalterande. lvl 1-59 e skittråkigt, det är på 60 (70 nu) som det roliga börjar...
Citera
2007-08-24, 12:30
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Säg ett MMORPG-spel som gör detta
Ultima Online gjorde detta och så tidigt som för 10 år sedan, jag tror nog att multimiljardärerna bakom WoW kan fixa det.
Citera
2007-08-24, 14:22
Medlem
exerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Ultima Online gjorde detta och så tidigt som för 10 år sedan, jag tror nog att multimiljardärerna bakom WoW kan fixa det.

Frågan är bara: Varför ändra när man har 9 000 000+ och ständigt ökande spelare? Vågar man ta denna risken?
Citera
2007-08-24, 14:34
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exerd
Frågan är bara: Varför ändra när man har 9 000 000+ och ständigt ökande spelare? Vågar man ta denna risken?
Ja, varför inte? Fler och fler hardcorespelare lämnar ju WoW medans det fylls på av fjortisar och småbarn.
Bevisligen saknas det något och Ultima Online är fortfarande väldigt populärt idag, 10 år sedan det släpptes. Tror du WoW kommer kunna leva så länge med en statisk värld?
Citera
2007-08-24, 15:43
Medlem
exerds avatar
Citat:
Ja, varför inte? Fler och fler hardcorespelare lämnar ju WoW medans det fylls på av fjortisar och småbarn.
Bevisligen saknas det något och Ultima Online är fortfarande väldigt populärt idag, 10 år sedan det släpptes. Tror du WoW kommer kunna leva så länge med en statisk värld?

Absolut, det tror jag verkligen. Så länge "fjortisarna" och "småbarnen" som du kallar dem betalar så spelar det inte så stor roll. De betalar lika mycket som de vuxna.
Citera
2007-08-24, 15:45
Medlem
Ferross avatar
Citat:

Håller inte riktigt med, tycker att det är färre småbarn och "fjortisar" i WoW nu än när jag spelade sist, för 14-15 månader sen. Det är faktiskt betydligt färre enligt mig, inte för att det är få men ändå färre än förrut.
Citera
2007-08-24, 15:51
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exerd
Absolut, det tror jag verkligen. Så länge "fjortisarna" och "småbarnen" som du kallar dem betalar så spelar det inte så stor roll. De betalar lika mycket som de vuxna.
Ja, vi får väl återkomma om 8 år eller vad det nu är.
Jag har svårt att tro att ett WoW som knappt utvecklas alls skulle vara kvar 10 år efter lansering.
Citera
2007-08-24, 15:54
Medlem
Hirvis avatar
Wow var ett otroligt roligt och engagerande spel.
1-60 var otroligt roligt även om det blev långtråkigt, även 60 var kul tills man dödat Ragnaros 2ggr och tröttnade på att som Paladin behöva farma massa jävla instancer för att ha råd att LAGA sin rustning när man försökte sig på Bwl.

Jag älskade verkligen Wow för mycket när jag var lvl 20-50, jag spelade hela tiden, jag powerlevlade inte utan jag njöt verkligen av spelet.
När man som lvl 25 sprang runt i Wetlands och questade och lärda känna nya personer i spelet, det var underbart.

När man som lvl 35 fick en Rare sak i SM och man aldrig mer ville gå ifrån datorn.
WoW hade verkligen det där speciella som spel.
Citera
2007-08-24, 22:39
Medlem
Emptypocketss avatar
Om ni tycker wow är ett dåligt spel ge fan i spela den och låt oss som gillar den spela den onödigt med såna här "xxxx är ett dåligt spel" trådar.
Citera
2007-08-24, 22:43
Medlem
Ny Kulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emptypockets
Om ni tycker wow är ett dåligt spel ge fan i spela den och låt oss som gillar den spela den onödigt med såna här "xxxx är ett dåligt spel" trådar.

1) Låt dom ha sina trådar.

2) Bryr vi oss vad folk tycker? Njuter man så gör man!

3) Lyssna på läraren, man vet aldrig vad han har att säga, ibland säger han saker som du önskar att du hade kunnat när du skriver här.
Citera
2007-08-24, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emptypockets

Den här tråden är inte till för er som gillar wow! Och dom som sitter här inne och säger att Wow är ett dåligt spel, spelar nog inte heller det

Om DU tycker att wow är roligt, varför berörs du av denna tråd?

Jag säger varken att wow är bra eller dåligt då jag aldrig har testat spelet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in