Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-28, 13:08
  #8437
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Vilket stål är lämpligt?
Det finns formligen hundratals ståltyper som är hyfsat lämpliga till köksknivar.

Personligen är ja något av en stålsnobb och därför speciellt förtjust i moderna pulvermetallurgiska rostfria ståltyper.

Att ge specifika råd är svårt och hänger på vilka typer av arbeten i köket kniven kommer att utsättas för allra oftast.

-Paul-
Citera
2018-10-28, 13:10
  #8438
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det finns formligen hundratals ståltyper som är hyfsat lämpliga till köksknivar.

Personligen är ja något av en stålsnobb och därför speciellt förtjust i moderna pulvermetallurgiska rostfria ståltyper.

Att ge specifika råd är svårt och hänger på vilka typer av arbeten i köket kniven kommer att utsättas för allra oftast.

-Paul-
Då tackar jag och bockar för grundliga svar.
Citera
2018-12-05, 10:55
  #8439
Medlem
BadBadGirls avatar
En fet bajonett.
Citera
2018-12-07, 09:00
  #8440
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadBadGirl
En fet bajonett.
Kan ju funka, framför allt i samband med avfångning.

Är det EJ AB Bajonett modell 1896 (m/96) du syftar på?

~Paul~
Citera
2018-12-07, 10:36
  #8441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadBadGirl
En fet bajonett.

Som sagt - en bajonettklinga är endast användbar för avfångning. Men i detta avseende hellre en svensk m/1914 (karbinbajonetten) än m/1896.
Innan man börjar tilldela de någorlunda äldre bajonetterna knivegenskaper får man tänka på att bajonettstålets legering (oftast ett ordinärt kolstål) och härdning, anlöpning, slipning mm endast är tänkt att ge klingan goda bajonettegenskaper. Klingan får inte böja sig eller plötsligt gå av, medan skärande knivegenskaper inte har prioriterats.

Om man vill skapa en bra knivklinga av en bajonett, då måste man ge stålet en ny härdning och anlöpning - samt en ändamålsenlig knivslipning.

Jag försökte vässa en blyertspenna med några olika knivar i originakskick från krigsmakten (före 1975), därefter försvarsmakten.

1/ En U-stämplad 96-baj - tillverkad (EJ-AB) och såld civilt som jaktkniv i början av 1900-talet. Sannolikt med en originalhärdad do slipad bajonettklinga. Helt misslyckat - blyertspennan mosades mer eller mindre till oanvändbarhet.

2/ En fältkniv av E A Berg E-tuna från försöksserien: 1952-1964. Detta var en 1964 i nyskick. Blyertspennan lät sig tillfredsställande väl vässas till bra funktion - men det riktiga Moraknivsbettet fanns inte riktigt inom räckhåll hos den originalslipade klingan - som uttalat ska fungera både som en "vanlig kniv och som vapen".

3/ Jag har några M-numrerade fällknivar EKA Swede 60, varav en i nyskick testades på blyertspennan. Detta är en kniv som är perfekt för att få blyertspennan i toppskick utan komplikationer. Som jag ser saken: en bra allroundslipning med mycket bra bett i eggen.

(Att vässa en blyertspenna och att skära upp fikabrödet, var två av de vanligaste uppgifter som militära knivar (inte bajonetter) användes till i tjänsten - enligt en ovetenskaplig undersökning jag gjorde på internet för ca 15 år sedan).
Citera
2018-12-07, 13:14
  #8442
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
1. avfångning... Men i detta avseende hellre en svensk m/1914 (karbinbajonetten) än m/1896.

2. Innan man börjar tilldela de någorlunda äldre bajonetterna knivegenskaper får man tänka på att bajonettstålets legering

3. Jag försökte vässa en blyertspenna med några olika knivar i originakskick från krigsmakten (före 1975), därefter försvarsmakten... En U-stämplad 96-baj - tillverkad (EJ-AB) och såld civilt som jaktkniv i början av 1900-talet. Sannolikt med en originalhärdad do slipad bajonettklinga. Helt misslyckat - blyertspennan mosades mer eller mindre till oanvändbarhet.

4. EKA Swede 60, varav en i nyskick testades på blyertspennan. Detta är en kniv som är perfekt för att få blyertspennan i toppskick utan komplikationer. Som jag ser saken: en bra allroundslipning med mycket bra bett i eggen.

5. Att vässa en blyertspenna och att skära upp fikabrödet, var två av de vanligaste uppgifter som militära knivar (inte bajonetter) användes till i tjänsten - enligt en ovetenskaplig undersökning jag gjorde på internet för ca 15 år sedan).
1. När jag skrev "EJ AB Bajonett modell 1896 (m/96)" så menade jag inte det som ett förslag på en bra allround-friluftskniv, utan snarare en gissning på vilken typ av bajonett alias "BadBadGirl" kan tänkas syfta på .

2. Fast vi vet inte till vilka arbetsuppgifter "BadBadGirl" använder sin kniv. Han skriver ju helt lakoniskt: "En fet bajonett." . Mao, det kan mycket väl handla om just avfångning.

3. Hm, gjorde för en stund exakt samma test, dock inte på en blyertspenna utan en 6 mm blompinne. Kan inte klaga på resultatet. Bajonetten formligen gled utan motstånd och formade till en kanonfin spets på första försöket. Kan hända att en blyertspenna är hårdare och att själva stiftet kan ställa till vissa problem.

https://beta-static.photobucket.com/...080&fit=bounds

https://beta-static.photobucket.com/...080&fit=bounds

https://beta-static.photobucket.com/...080&fit=bounds

4. Fast det är kanske inte så konstigt. Den här modellen är ju i princip idealisk till den här typen av arbeten men sin skandinaviska slipfas och en diminutiv arbetsegg.

5. Kan förstå att matprepp är en grundläggande uppgift för en militärkniv men blyertsvässning var en överraskning .

~Paul~
Citera
2018-12-07, 21:32
  #8443
Medlem
Tack för svar Paul. Min kommentar var förstås triggad av "En fet bajonett", vilket inspirerade mig att berätta lite om bajonetter - kanske i synnerhet vår egen m/96.

Jag testade den motspänstiga blyertspennan på ytterligare en rolig m/96 variant som jag har här. Den har dubbel parerstång - alltså ingen pipring - och anordning för portepe på fästets knapp. Den är helt förnicklad med namnad dekoretsning på baljan och samma namn etsat på klingan - m a o ett riktigt spöke. Men Per Holmbäck (hemsida om Scandinaviska bajonetter) har in situ i Eskilstuna forskat fram att dessa egendomliga varianter av baj m/96 är tillverkade och sålda som civila jaktknivar eller jaktdolkar. Tiden för detta var sannolikt 1900- och 1910-talen. Den är helt omärkt förutom EJ-AB på klingans ansats.
Hur som helst - detta exemplar hade en orörd och perfekt slipad klinga som enkelt fixade blyertspennan.
Citera
2018-12-08, 08:52
  #8444
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
1. "En fet bajonett", vilket inspirerade mig att berätta lite om bajonetter - kanske i synnerhet vår egen m/96.

2. Jag testade den motspänstiga blyertspennan på ytterligare en rolig m/96 variant ... detta exemplar hade en orörd och perfekt slipad klinga som enkelt fixade blyertspennan.
1. Förstår. Uppskattas!

2. Där ser man .

~Paul~
Citera
2018-12-09, 23:50
  #8445
Medlem
DigglerNicks avatar
Bushcraft: Helle viking
Jakt: EKA-Swingblade + Mora original
EDC: opinel NO: 9
Citera
2018-12-10, 18:00
  #8446
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigglerNick
Bushcraft: Helle viking
Jakt: EKA-Swingblade + Mora original
EDC: opinel NO: 9
Bra val!

-Paul-
Citera
2018-12-25, 12:35
  #8447
Medlem
Pankreatits avatar
Fiske o frilufsande:
Mora C223P för huggande och matprepp
Mora 106 med rött plasthandtag för täljning och pill.
Rapala file 20 cm för fisk
EDC Vic compact (tror jag)
+ en del andra som hänger med till och från.
Citera
2018-12-25, 13:23
  #8448
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Fiske o frilufsande:
Mora C223P för huggande och matprepp
Mora 106 med rött plasthandtag för täljning och pill.
Rapala file 20 cm för fisk
EDC Vic compact (tror jag)
+ en del andra som hänger med till och från.
Kul att se dig här igen! God Jul!

Fina knivval!!

~Paul~
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback