Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-09, 19:09
  #7909
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Ja den såg väldigt mycket nättare ut än min Tenacious, vilken modell är det?
Det är en Baby Jess Horn.

~Paul~
Citera
2017-10-09, 19:16
  #7910
Medlem
knullklassons avatar
Tips på någon smidig kniv för vildmarken? Jag kommer nog skära några mindre kvistar, sprätta upp korvförpackningen och kanske även en fisk och i värsta fall döda något attackerande djur, typ vildsvin.
Budget: absolut inte över en tusing.
Citera
2017-10-09, 20:01
  #7911
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Tips på någon smidig kniv för vildmarken? Jag kommer nog skära några mindre kvistar, sprätta upp korvförpackningen och kanske även en fisk och i värsta fall döda något attackerande djur, typ vildsvin.
Budget: absolut inte över en tusing.
Dina kriterier går inte att kombinera i en enda kniv, tyvärr.

~Paul~
Citera
2017-10-09, 20:17
  #7912
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Tips på någon smidig kniv för vildmarken? Jag kommer nog skära några mindre kvistar, sprätta upp korvförpackningen och kanske även en fisk och i värsta fall döda något attackerande djur, typ vildsvin.
Budget: absolut inte över en tusing.

Machete?
Citera
2017-10-09, 23:41
  #7913
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Tips på någon smidig kniv för vildmarken? Jag kommer nog skära några mindre kvistar, sprätta upp korvförpackningen och kanske även en fisk och i värsta fall döda något attackerande djur, typ vildsvin.
Budget: absolut inte över en tusing.

Det är det där med att döda attackerande vildsvin med samma kniv som liksom ställer till det hela.

För mindre kvistar, korvpaket och att rensa fisk skulle jag rekommendera en liten puukko i stil med denna kanske.

För griseriet gäller avfångningsknivar i stil med den här. En knivtyp som är ganska värdelös på precis allt utom att sticka ihjäl levande varelser med.

För allmänt campingbruk/woodcraft (vilket kanske är vad du egentligen behöver) har du däremot knivar som:

Peltonen Sissipuukko M95 och M07, eller någon av de lite större puukko-modellerna, exempelvis den här.

Föredrar du istället oömmare material och blad som inte rostar, så är Terävä Jääkärinpuukko troligen ett helt förträffligt val.

Så, fundera på vad du egentligen behöver. Jag har inte tipsat om några fällknivar eftersom du ville rensa fisk. En fällkniv med vinklar och vrår där slem och blod mojar in sig kommer inte att lukta hallonbåt, såvida den inte rengörs. Blir det mycket fiske och bladet förväntas möta mycket väta, så satsa på rostfritt stål. Tänker du dig istället att jobba lite tuffare med kniven, kanske klyva lite vedklabbar med den - satsa på kolstål, men då behöver du hålla bladet torrt eftersom det lätt rostar.

Ju mer du vet om knivens användningsområde, desto mer kan väga in för att den skall passa så bra som möjligt avseende material, slipfas, storlek etc.
__________________
Senast redigerad av Kuivakangas 2017-10-09 kl. 23:46.
Citera
2017-10-09, 23:44
  #7914
Medlem
Gerber!
Citera
2017-10-09, 23:50
  #7915
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lequrwen
Gerber!

Ungefär som att ropa "Ford!" när någon ber om ett tips om lämplig bil..
Citera
2017-11-19, 15:05
  #7916
Medlem
AltKnights avatar
Dags för mig att inhandla en ny kniv. Vill ha en bra, smidig, allroundkniv att ha med mig vid jakt, fiske, vandring, camping osv. Ett krav är att det ska vara full tang.

Har kollat på denna men ställer mig tveksam till priset: https://www.knifestore.se/artikel/buck-vanguard-wood

Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas
För allmänt campingbruk/woodcraft (vilket kanske är vad du egentligen behöver) har du däremot knivar som:

Peltonen Sissipuukko M95 och M07, eller någon av de lite större puukko-modellerna, exempelvis den här.

Den sista var fin, saknar dock halkskydd. Oklart också om det är full tang? Står inget om det på hemsidan.
Citera
2017-11-19, 18:24
  #7917
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AltKnight
Dags för mig att inhandla en ny kniv. Vill ha en bra, smidig, allroundkniv att ha med mig vid jakt, fiske, vandring, camping osv. Ett krav är att det ska vara full tang.
Har kollat på denna men ställer mig tveksam till priset: https://www.knifestore.se/artikel/buck-vanguard-wood

Det är 420HC-stål i den kniven, ett hyfsat mellanklasstål enligt min googling. Inget som motiverar priset med andra ord.

I övrigt så är väl designen vettig, jag gillar inte ricasson - eggen närmast handtaget är ju sweetspot för täljarbete. På Vanguarden är inte denna del av bladet slipad alls.

På bilden du länkar så är fotot så överexponerat att man inte kan se slipfasen. Här är dock en annan bild av Buck Vanguard . Det är alltså frågan om en skålslipning (hollow grind), not good.

Du kommenterade inte Peltonen Sissipuukko som jag länkade till i förra inlägget. Jag kan också tipsa om Teräväknivarna från finska Varusteleka. Den jag länkade är i kolstål (perfekt stål för ändamålet bortsett från rostkänsligheten), men jag tror den finns i rostfritt också.
Citera
2017-11-20, 10:31
  #7918
Medlem
angelfuck666s avatar
Hej! Måste berätta om denna trevliga bekantskap; https://www.roselli.fi/epages/rosell...Products/RW231

Den första Rosellikniven jag provat, stålet är helt underbart (hrc 66-68) och den korta bladlängden gör den mycket bra för precisionsarbeten vid lägerelden. Man kan nästan tälja nya rövhål åt myggorna med den Ett kvalitetsdiamantbryne i ryggsäcken så är utrustningen fulländad.

Nästa "normalstora" kniv blir med säkerhet en annan Roselli med samma UHC-stål, trots det onödigt höga priset är dom enligt mej prisvärda.
Citera
2017-11-20, 10:33
  #7919
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelfuck666
Hej! Måste berätta om denna trevliga bekantskap; https://www.roselli.fi/epages/rosell...Products/RW231

Den första Rosellikniven jag provat, stålet är helt underbart (hrc 66-68) och den korta bladlängden gör den mycket bra för precisionsarbeten vid lägerelden. Man kan nästan tälja nya rövhål åt myggorna med den Ett kvalitetsdiamantbryne i ryggsäcken så är utrustningen fulländad.

Nästa "normalstora" kniv blir med säkerhet en annan Roselli med samma UHC-stål, trots det onödigt höga priset är dom enligt mej prisvärda.
Ser ut lite som en slöjdkniv, jättefin men saknar du inte ett längre blad ibland?
Citera
2017-11-20, 11:12
  #7920
Medlem
angelfuck666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Ser ut lite som en slöjdkniv, jättefin men saknar du inte ett längre blad ibland?

Jadå, det är snart dags att köpa en fullstor, köpte denna mest för att testa stålet och det överträffade mina förväntningar. Det lilla bladet har tvärtemot vad man skulle tro visat sej vara mycket praktiskt och kniven har redan klarat två fiskesemestrar i nordnorge utan att behöva skämmas inför polarnas macheten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback