Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-24, 09:18
  #7609
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
Jodå, jag förstår hur du menar.
Men som Memok skrev så kan man absolut veta om en kniv är lämplig för ett visst jobb eller inte, om man har tillräckligt med information, och dePaul sitter på vääääldigt mycket information om just knivar.
Jag gör det dock iinte men jag kan tex tillräckligt för att veta att denna är usel som filekniv, även om det skulle finnas en yrkesfiskare som använder den till det och är skitnöjd.: http://outdoorhill.com/wp-content/up...of-810x517.jpg

Det där är helt sant.
Jag roar mig understundom med att titta på folk som är duktiga på att filéa fisk och man kan se att det finns olika skolor på vilken typ av kniv som används (vissa använder flera) även om de flesta använder en tunn relativt smal kniv ofta lätt böjlig finns de som använder betydligt kraftigare blad (ofta japaner) med gott resultat. Naturligtvis är personlig preferens och teknik viktigt och även fisktypen.

Samma sak med knivar för att passa vilt.

Det jag vänder mig mot i den aktuella diskussionen är att om man har kraftiga brister i kunskapen kring applikationen och t.ex som i detta fall hävdar att en flat grind har en stor fördel mot deep hollow grind för en flåkniv vet man faktiskt inte mycket om hur man flår ett byte. Detta är ett av de snitt där det inte har någon som helst avgörande betydelse. Helt riktigt är en full flat grind rent teoretiskt oftast den bästa, av många skäl, men för de snitt man lägger då man flår ett byte kan man mycket väl använda en high hollow grind, många hävdar t.o.m. att i denna applikation är bättre liksom vid andra grunda snitt.Till skillnad vid de krav man har för en matlagningskniv eller en fiskékniv.
Detta ger att många knivar i mer accesibel prisklass kan bli aktuella. Alltså är detta råd viktigt för den genomsnittliga användaren.
Om man saknar praktiska kunskaper om hur arbetet går till spelar det inte någon roll hur väl man känner till knivar och då blir råden ofta inte klockrena.
Har man varken kunskap om en kniv i fråga eller detaljkunskap kring applikationen är ett gott råd att backa innan man bränner sig.
__________________
Senast redigerad av Mextreme 2017-03-24 kl. 09:29.
Citera
2017-03-24, 09:54
  #7610
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
De som har ont i stjärten är ju ni.
Det dePaul har invänt mot är ett ord och mindre detaljer på knivjäveln.
Och nej, Mextreme kan inte heller jämföra eftersom han då åker på att modda kniven efter dePauls instruktioner och sedan jämföra.
Mextreme är dock nöjd med kniven som den är (nu iaf eftersom han själv moddat den..)men måste ändå försvara den.
Han kunde lika väl nöjt sig med att bara sagt att han inte höll med och var nöjd som det var, eller hur?

Jag har också klyvt vedklabbar, använde en slö kongsberg för ca 30 kr. Grym kniv för de pengarna och till det jobbet.. Det säger inget, absolut inget, om kniven i sig eftersom detta hade jag lika gärna kunnat använda en lätt vässad plåtbit, ev med lite tejp runt att hålla i.

Ska man diskutera knivar (eller något annat för den delen) i en tråd om handlar om knivar så kan det ju vara roligt att man får mer input än bra, dålig eller ok om kniven.
Vill du inte ha input eller bara bra sådan kan du ju klargöra det från början.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...6cb5e58c02.jpg


Klart jag kunde nöjt mig med att svassa tillbaka med svansen mellan benen som de som han hånar men den här gången är han helt enkelt ute på tunn is men vägrar inse det. (inte för att han försökte det med mig)

Han har uppenbarligen ytterst ytliga kunskaper i att ta hand om ett byte och i synnerhet hur man flår. Han går på om en flatslipad knivs all fördelar som köksknivar och fiskéknivar vilket äger sin riktighet men inte alls återspeglar de snitt man lägger då man flår ett byte.
Här fungerar en hollow grind alldeles utmärkt vilket är ett viktigt råd.
Kniven han lade upp har t.ex. flera brister bl.a. ser bladet alldeles för kraftigt ut för att vara optimalt men då jag bara sett den på bild avhöll jag mig från att sabla ner den.
Sanningen är att jag troligen kunde flå ett byte bättre med ett slipat konservbrurkslock snabbare än med den kniven och det är faktiskt inget skämt och de som kan flå förstår precis vad jag menar.
Citera
2017-03-24, 20:48
  #7611
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Klart jag kunde nöjt mig med att svassa tillbaka med svansen mellan benen som de som han hånar men den här gången är han helt enkelt ute på tunn is men vägrar inse det. (inte för att han försökte det med mig)

Han har uppenbarligen ytterst ytliga kunskaper i att ta hand om ett byte och i synnerhet hur man flår. Han går på om en flatslipad knivs all fördelar som köksknivar och fiskéknivar vilket äger sin riktighet men inte alls återspeglar de snitt man lägger då man flår ett byte.
Här fungerar en hollow grind alldeles utmärkt vilket är ett viktigt råd.
Kniven han lade upp har t.ex. flera brister bl.a. ser bladet alldeles för kraftigt ut för att vara optimalt men då jag bara sett den på bild avhöll jag mig från att sabla ner den.
Sanningen är att jag troligen kunde flå ett byte bättre med ett slipat konservbrurkslock snabbare än med den kniven och det ät faktiskt inget skämt och de som kan flå förstår precis vad jag menar.
Kan väl säga att jag aldrig flått ett djur, bara hanterat fisk.
Fast om flatslipat har mer fördelar generellt och hollow inte är bättre på uppgiften i sig blir ju kniven bättre överlag med flatslipningen, eller hur? Han har ju inte sagt att hollow i det här fallet var särskilt dåligt. Du lägger väldigt stor vikt på den delen.. Då får du gärna säga hur mycket priset på kniven skulle skilja sig mot om den vore flatslipad, kan du inte det kan vi nog släppa den frågan och gå vidare till de andra sakerna isf.
Själv fattar jag inte varför hollow skulle vara billigare att framställa, även väldigt billiga knivar är ju flatslipade? Den som vet får gärna utveckla.
Och ändringarna han skulle velat göra är inga direkt stora.
Du läser lite vad du vill att det ska stå. DePauls kniv är ingen dedikerad flåkniv, det är allroundkniv för jakt, han nämner ingen specifik uppgift. Sen motsäger du dig själv då du inte vill kommentera den men minsann tycker den är sämre än en bit plåt.
Citera
2017-03-25, 21:20
  #7612
Medlem
Cyberphoto har kampanj på EKAs produkter.

https://www.cyberphoto.se/search?q=eka+kniv
Citera
2017-03-25, 22:33
  #7613
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonko
Cyberphoto har kampanj på EKAs produkter.

https://www.cyberphoto.se/search?q=eka+kniv
Tack för det!

Beställde genast en EKA Classic 5 för 248:- inklusive frakt.

~Paul~
Citera
2017-03-26, 08:10
  #7614
Medlem
JerryCottons avatar
Fick en fällkniv i present av en vän igår. Inte en aning vad det är. Står "Commando" på slidan och på ena sidan av bladet.

Ev. en "skräpkniv"? Fattar inte varför man inte kan ha skäret ända till handtaget? Tror att det handlar om en tysk kniv. Mässing, träslaget har jag inte en aning om. Någon som vet? Vass som fanken är den i.a.f.
Riktigt "tight", inget glapp åt något håll.

Bladet är blankare i verkligheten än på bilden.

http://i.imgur.com/sQVVujc.jpg
__________________
Senast redigerad av JerryCotton 2017-03-26 kl. 09:08.
Citera
2017-03-26, 10:26
  #7615
Medlem
Peter77s avatar
Den där kniven har funnits i ett antal varianter genom åren. Hade en själv som jag köpte när jag var liten. Den var billig, lite glappig och bladet var lite snett. Den försvann dessvärre för ett tag sen, oklart hur men jag hittar den inte iaf.

Din är kanske av lite bättre kvalitet då om den inte glappar. Ingen aning om det är en "bra" kniv eller inte. Personligen tycker jag de är fina men lite små för min smak (gillar ett rejält handtag som fyller ut handen). Men glappar den inte och låser som den ska så är det ju en bra mekanism i den iaf att skäret inte går ända in till handtaget kallas ricasso och det finns en tanke bakom det. Att man skall kunna ha pekfingret där och därigenom bredda sitt grepp = bättre kraft.
Citera
2017-03-26, 11:43
  #7616
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Fick en fällkniv i present av en vän igår. Inte en aning vad det är. Står "Commando" på slidan och på ena sidan av bladet.

Ev. en "skräpkniv"? Fattar inte varför man inte kan ha skäret ända till handtaget? Tror att det handlar om en tysk kniv. Mässing, träslaget har jag inte en aning om. Någon som vet? Vass som fanken är den i.a.f.
Riktigt "tight", inget glapp åt något håll.

Bladet är blankare i verkligheten än på bilden.

http://i.imgur.com/sQVVujc.jpg

Förebilden för den här kniven/knivmodellen är väl en fällkniv från firma Buck - minns inte modellnamnet - men den kom för många decennier sedan - kanske redan på 1960-70-talen om jag minns rätt.

Det blev en stor framgång och ganska snart började det komma billiga kopior från bl a Pakistan, nu gissar jag att de kommer från Kina. Jag kan tänka mig att försäljningen av en så pass gammal konstruktion börjar gå lite trögt - vid sidan om alla nyare "cooola" modeller som väller ut - inte minst från Kina. För att hålla liv i marknaden - som ofta består av 16-åriga amerikanska pojkar från mellanvästern - måste man skriva: "Commando" eller i värsta fall "Combat-recon-ninja-tanto" på dem. Allt for att skapa fluff på marknaden.
Citera
2017-03-26, 12:05
  #7617
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Fick en fällkniv i present av en vän igår. Inte en aning vad det är. Står "Commando" på slidan och på ena sidan av bladet.

Ev. en "skräpkniv"? Fattar inte varför man inte kan ha skäret ända till handtaget? Tror att det handlar om en tysk kniv. Mässing, träslaget har jag inte en aning om. Någon som vet? Vass som fanken är den i.a.f.
Riktigt "tight", inget glapp åt något håll.

Bladet är blankare i verkligheten än på bilden.

http://i.imgur.com/sQVVujc.jpg
Din kniv är inte tillverkad i Tyskland utan i Pakistan. Dock har på senare tid liknande modeller börjat tillverkas också i Kina och andra fjärran-östern länder.

Den är en av de många kopiorna på Bucks legendariska modell 110: https://i.ytimg.com/vi/Rrmfj_0GOVU/maxresdefault.jpg

Överst originalet, under den kopian. En del kopior är riktigt bra (som den svenska varianten tillverkad av Sandvik), andra mindre bra.

Tyvärr har din kopia ett blad i kinesiskt 420-stål (en del i 440A). Greppet är i jakaranda och backarna i mässing.

Använd kniven till max och när den är slut så fixar du antingen en ny eller satsar på en äkta Buck 110 Folding Hunter .

Att låta eggen gå ända in i handtaget är svårare att ernå än att låta kniven äga en substantiell snägg och tillhörande ansats. En konstruktionsdetalj m a o. Det är således avsevärt knepigare att utrusta kniven med ett blad som det som sitter på den svenska EKA Swede 82/92 än denna pakistanska kniv.

~Paul~

PS HgF och jag skrev samtidigt, därav det liknande svaret
Citera
2017-03-26, 12:28
  #7618
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
den kom för många decennier sedan - kanske redan på 1960-70-talen om jag minns rätt.
Kniven kom ut på den amerikanska marknaden 1964. Faktum är dock att jag läst (mins inte var) att de första knivarna kom ut redan till jul 1963!

Kniven har funnits med många olika stålsorter, många i begränsad upplaga. 2010 slutade den diskutabelt mest kände ingenjören på värmebehandling av 420HC - Paul Bos - att jobba för Buck men stafettpinnen övertog av en av lärlingarna (Paul Farner). Värmebehandlingen idag anses vara lika bra som den alltid varit.

~Paul~
Citera
2017-03-26, 13:40
  #7619
Medlem
Peter77s avatar
Enlan M015 är en mycket snygg fällkniv. Dock något kort blad. Annars gillar jag det trubbiga utseendet. Vill ha något längre blad. Kikat lite på Gerber freeman folder, bladlängd 9.2cm. Finns det någon längre? 10-11cm med liknande utseende? Annars, nån som har något att säga om gerber freeman? Egentligen gillade jag handtaget på enlan m015 bättre. Har de några fällknivar i större format med liknande utseende, nån som har några erfarenheter av dem isåfall? Tyckte bara de var så jäkla snygga. Egentligen har jag inget behov, men de är snygga. Vill ha en stor fällkniv Andra märken också intressant. Men bladlängd runt 11cm. Liknande utseende. Gärna ståldetaljer i svart handtag. Prisklass 2-400kr (mest ögonporr)
Citera
2017-03-26, 14:42
  #7620
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Enlan M015 är en mycket snygg fällkniv. Dock något kort blad. Annars gillar jag det trubbiga utseendet. Vill ha något längre blad. Kikat lite på Gerber freeman folder, bladlängd 9.2cm. Finns det någon längre? 10-11cm med liknande utseende? Annars, nån som har något att säga om gerber freeman? Egentligen gillade jag handtaget på enlan m015 bättre. Har de några fällknivar i större format med liknande utseende, nån som har några erfarenheter av dem isåfall? Tyckte bara de var så jäkla snygga. Egentligen har jag inget behov, men de är snygga. Vill ha en stor fällkniv Andra märken också intressant. Men bladlängd runt 11cm. Liknande utseende. Gärna ståldetaljer i svart handtag. Prisklass 2-400kr (mest ögonporr)

Ahh. Enlan! Kinesiska "billiga men bra"-knivar som är riktigt prisvärda! Märken du också kan titta efter är Sanrenmu och Ganzo - de spelar i samma liga. Du får inte de lyxigaste stålen och materialen, men bra bruksgrejor som håller i många år. Dessa firmor brukar ofta tillverka budgetmodellerna åt de mer kända märkena - exempelvis "Byrd"-serien som tillverkas åt Spyderco.

Mycket kniv för pengarna alltså, men inga vitrinskåpsdrottningar. Ett tips på en bra, större fällkniv är den jag själv bär i fickan just nu, en Enlan EL-02. Jag har inte haft problem med varken glapphet i pivotskruvar eller att knappen för axislåset varit för styvt eller vasst vilket reviewern nämner i klippet.

Den har inte det tjocka handtaget som din Enlan M015, men passar just därför mycket lättare i fickan
__________________
Senast redigerad av Kuivakangas 2017-03-26 kl. 14:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback