Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-22, 19:27
  #6193
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tabascopanda
1. kniven som du föreslog är förmodligen en av dom vettigaste knivarna för mitt användningsområde. Men för mig faller den absolut inte under kategorin "fin att titta på kniv"

2. Denna typ utav kniv faller dock totalt i min smak

3. Då jag inte är så insatt så vet jag ytterst lite om knivar, men vad är de man ska tänka på när man letar sig en kniv.

4. handtag och design antar jag är nästan bara personligt

5. men stål slipning storlek tjocklek osv? där är jag helt lost..

6. TOPS/Buck Nighthawk Där är en kniv som faller mig extremt mycket i smaken! Dock lite saftig prislapp här i Sverige och som jag redan sagt har ingen aning om den ens skulle funka till de ändamålen jag kommer använda kniven till.
1. Personligen tycker jag att den är avsevärt snyggare än de knivar som du listar som dina drömknivar .

2. Hm. Inte mycket till användarkniv.

3. Det handlar om en kombination av lämplighet, material, ergonomi/balans och pris. Dessutom får slidan gärna vara praktisk.

4. Ja, men det finns vissa generella regler. T ex får greppet inte innehålla alltför många ojämnheter, vara halt, för litet och ha fel form.

5. När det gäller den här punkten så är det omöjligt att svara i generella regler. Ämnet är helt enkelt för stort. Jag föreslår att du läser så mycket som möjligt och att du testar själv olika knivtyper.

6. Jag har en Buck Nighthawk som en del av min samling. Skulle aldrig få för mig att ta med den ut i syfte att använda den i samband med uteliv. Den är tämligen värdelös på alla de arbetsuppgifter som du har listat.

~Paul~

PS Om du trots allt envisas med ett mer comba-aktig kniv så ta en titt på M95 Sissipuukko eller M07 Sissipuukko. Dessa knivar är avsevärt mycket bättre på alla sätt än de som du har hittat.
Citera
2014-04-22, 19:45
  #6194
Medlem
Smaken är ju som baken som tur är Vad är det som gör Buck Nighthawk till en dålig kniv till dom användningsområdena? Förlåt om jag är jobbig men försöker lära mig lite om detta område!
Citera
2014-04-24, 00:18
  #6195
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tabascopanda
Smaken är ju som baken som tur är Vad är det som gör Buck Nighthawk till en dålig kniv till dom användningsområdena? Förlåt om jag är jobbig men försöker lära mig lite om detta område!
Glock L81 och även en Cold Steel Recon tanto(eller den andra,scout,eller vad den heter..),är iaf imho bra mycket bättre/trevligare.
(en polare hade en night hawk,så jag har faktiskt hållt i alla..)
Citera
2014-04-25, 09:29
  #6196
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tabascopanda
Smaken är ju som baken som tur är Vad är det som gör Buck Nighthawk till en dålig kniv till dom användningsområdena? Förlåt om jag är jobbig men försöker lära mig lite om detta område!
Nighthawk har ett alltför tjockt blad, olämplig eggvinkel, olämplig bladgeometri, samt är för tung och otymplig till de arbeten du har listat i ett tidigare inlägg. En vanlig mora eller t o m Opinel skulle klara dessa arbeten avsevärt mer effektivt.

~Paul~
Citera
2014-04-26, 19:44
  #6197
Medlem
Vad tycker ni jag ska ha för material på en sådan kniv här nedan?
Kan nog välja det mesta, utom Zirc och alla sådana exotiska material.

Min ide är Damascusbolsters och Lightningstrikecarbonfiber som handtag.
Men vill höra era åsikter oxå.


http://174.143.186.141/u/daveskilz3/p/llXB61pUOL/
Citera
2014-04-26, 20:20
  #6198
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TouchOfRed
Vad tycker ni jag ska ha för material på en sådan kniv här nedan?
Kan nog välja det mesta, utom Zirc och alla sådana exotiska material.

Min ide är Damascusbolsters och Lightningstrikecarbonfiber som handtag.
Men vill höra era åsikter oxå.


http://174.143.186.141/u/daveskilz3/p/llXB61pUOL/
Omöjligt att svara på. Det är ju din kniv och som en sådan så bör du bestämma dess utseende och material helt enligt din smak.

Hade det varit min kniv så hade jag satsat på ett grepp i intartia-skuret Lignum Vitae. Det vill säga, om pengarna inte är något problem .

http://www.woodfinder.com/woods/scans/lignum.jpg

~Paul~
Citera
2014-04-27, 12:54
  #6199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Omöjligt att svara på. Det är ju din kniv och som en sådan så bör du bestämma dess utseende och material helt enligt din smak.

Hade det varit min kniv så hade jag satsat på ett grepp i intartia-skuret Lignum Vitae. Det vill säga, om pengarna inte är något problem .

http://www.woodfinder.com/woods/scans/lignum.jpg

~Paul~

Hehe, tänkte bara om nån av er kunde öppna mina ögon för något nytt material.
För nu är jag väldigt inne på Kolfiber och såna material, men något annat än kolfiber kan ju vara kul tänkte jag.

Hmm, trä är inte riktigt min grej dock. Vet inte varför men faller inte mig i smaken även om det är riktigt fint.
Citera
2014-05-02, 01:50
  #6200
Medlem
Depaul , har du aning om brusletto trollkniven säljs ännu? såg den för 12-14 år sedan i en sportaffär i nordnorge när vi bodde där med familjen , så var å dregglade på den flera ggr, sen flyttade vi hem och morsan tyckte jag inte skulle ha en sån dyr kniv när jag var i åttaårsåldern så jag fick nöja mig med en speiderkniv- scoutkniv istället :/
Brusletto trollkniven , går det att köpa en sån nuförtiden? Eller är det kört/nöta tradera för har velat ha en enda sen dess och numer mest bara till samlingen.
Har förövrigt kollat upp Hellen som jag hade frågor om och det är ett helleblad iallafall , parerskyddet var helt olikt på iisakkin så det tror jag går bort, måste helt enkelt vara nån gammal modell av helle som har glömts i nånns låda i massa år eller hemmasnickrat men det tvivlar jag på

Och för övrigt så är den nya skogskniven en lappkniv- Iisakki Järvenpää Poronmiehen Leuku så med samiskt påbrå och finska släkten från samma områden kring byn som fabriken ligger i så knyter man ihop säcken !
Citera
2014-05-02, 08:10
  #6201
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flatheadpower
Depaul , har du aning om brusletto trollkniven säljs ännu? såg den för 12-14 år sedan i en sportaffär i nordnorge när vi bodde där med familjen , så var å dregglade på den flera ggr, sen flyttade vi hem och morsan tyckte jag inte skulle ha en sån dyr kniv när jag var i åttaårsåldern så jag fick nöja mig med en speiderkniv- scoutkniv istället :/
Brusletto trollkniven , går det att köpa en sån nuförtiden? Eller är det kört/nöta tradera för har velat ha en enda sen dess och numer mest bara till samlingen.
Har förövrigt kollat upp Hellen som jag hade frågor om och det är ett helleblad iallafall , parerskyddet var helt olikt på iisakkin så det tror jag går bort, måste helt enkelt vara nån gammal modell av helle som har glömts i nånns låda i massa år eller hemmasnickrat men det tvivlar jag på

Och för övrigt så är den nya skogskniven en lappkniv- Iisakki Järvenpää Poronmiehen Leuku så med samiskt påbrå och finska släkten från samma områden kring byn som fabriken ligger i så knyter man ihop säcken !
Kul läsning .

Hur som helst. Trollkniven tillverkas inte längre men går att få tag i på diverse utländska webbutiker.

Den är dock inte billig!

Googla på Brusletto Troll.

~Paul~
Citera
2014-05-03, 11:57
  #6202
Medlem
KnockeSmockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kul läsning .

Hur som helst. Trollkniven tillverkas inte längre men går att få tag i på diverse utländska webbutiker.

Den är dock inte billig!

Googla på Brusletto Troll.

~Paul~
Här verkar vara en svensk butik som säljer den för 870 kr, vet inte om det räknas som dyrt:
www.knife-heaven-shop.com/brusletto-troll.html
Citera
2014-05-03, 12:01
  #6203
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnockeSmocke
Här verkar vara en svensk butik som säljer den för 870 kr, vet inte om det räknas som dyrt:
www.knife-heaven-shop.com/brusletto-troll.html
Detta är en av de utländska firmorna jag syftade på. Den är fysiskt stationerad till Nederländerna.

870:- tycker jag är lite dyrt.

~Paul~
Citera
2014-05-04, 16:37
  #6204
Medlem
rautans avatar
Ni här verkar ju vara rätt insatta i detta ämne. Så jag har en fråga, vilken är den "ultimata" finsnides kniven eller slöjd kniven?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback