Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-14, 08:10
  #2425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Nåja, som jag sa förut så Sanrenmu 710, beställd, betald, postad (22/10) och idag kom den i brevlådan.

Kostade 55 kr, och tittar man på brevet så är det stämplat för 34 kr i Kina. Så hela 21 kr kniv.

Massiv liten best iaf... Fin låsmekanism.

But now for the stabbin'...

Vart köpte du den ifrån? riktigt bra pris
Citera
2010-11-14, 09:11
  #2426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Nåja, som jag sa förut så Sanrenmu 710, beställd, betald, postad (22/10) och idag kom den i brevlådan.

Kostade 55 kr, och tittar man på brevet så är det stämplat för 34 kr i Kina. Så hela 21 kr kniv.

Massiv liten best iaf... Fin låsmekanism.

But now for the stabbin'...

Var köpte du den? bra pris iaf
Citera
2010-11-14, 13:26
  #2427
Medlem
cpskadans avatar
Lånar tråden lite.

Är på jakt efter en allround-kniv som ska hänga med ut i skogen, på fisketurer och dylikt.

Söker ingen filé eller special-kniv, utan kniven ska vara robust och simpel som en morakniv, men gärna av lite finare kvalité och mer personlig.

Har kollat lite på F1-kniven, men så högt i pris vill jag ej gå. Runt 500SEK borde man få en hyfsad för?


Denna tråd är väl ingen request-tråd precis, men ni verkar erfarna och tips uppskattas!
Citera
2010-11-14, 13:39
  #2428
Medlem
cpskadans avatar
Lånar tråden lite.

Är på jakt efter en allround-kniv som ska hänga med ut i skogen, på fisketurer och dylikt.

Söker ingen filé eller special-kniv, utan kniven ska vara robust och simpel som en morakniv, men gärna av lite finare kvalité och mer personlig.

Har kollat lite på F1-kniven, men så högt i pris vill jag ej gå. Runt 500SEK borde man få en hyfsad för?


Denna tråd är väl ingen request-tråd precis, men ni verkar erfarna och tips uppskattas!
Citera
2010-11-14, 16:52
  #2429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kuivakangas
[i]
http://www.moraofsweden.se/get.php?file_id=1092

Har en sådan nu, den är kanon, har även ägt ett par till, en gammal 50-talare den hade läder skaft, samt en med "skinner" typ av blad med läderskaft.

Tror det var Husqvarna som tog fram samma kniv men med handtag i trä och skinnerblad till sitt X00 års jubileum, men med samma klassiska slida.
Citera
2010-11-14, 17:52
  #2430
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cpskadan
Lånar tråden lite.

Är på jakt efter en allround-kniv som ska hänga med ut i skogen, på fisketurer och dylikt.

Söker ingen filé eller special-kniv, utan kniven ska vara robust och simpel som en morakniv, men gärna av lite finare kvalité och mer personlig.

Har kollat lite på F1-kniven, men så högt i pris vill jag ej gå. Runt 500SEK borde man få en hyfsad för?


Denna tråd är väl ingen request-tråd precis, men ni verkar erfarna och tips uppskattas!
Skall fundera lite på det. Återkommer.

~Paul~
Citera
2010-11-14, 17:54
  #2431
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerblatt67
Har en sådan nu, den är kanon, har även ägt ett par till, en gammal 50-talare den hade läder skaft, samt en med "skinner" typ av blad med läderskaft.

Tror det var Husqvarna som tog fram samma kniv men med handtag i trä och skinnerblad till sitt X00 års jubileum, men med samma klassiska slida.
Intressant. Har du ingen bild på kniven?

Jag misstänker att det snarare ligger till så att Husqvarna hade gett Frosts till uppgift att komma fram med en av dem designad kniv. Dvs, det är inte Husqvarna själva som har tillverkat den.

~Paul~
Citera
2010-11-14, 19:57
  #2432
Medlem
Edit:

Citat:
Ursprungligen postat av zippoo
om du inte har någonting emot att beställa från USA så kan jag rekommendera http://newgraham.com/store/. $65, och med den låga dollarn så är det ju inte så farligt . Frakten borde inte bli så dyr heller. Jag sa att jag ville ha den billigaste frakten när jag beställde ett par knivar och några brynen (alltså ganska tungt) och jag betalade $17 om jag inte minns helt fel.

Jag behövde inte betala tull/moms (och har aldrig behövt göra det när jag beställer saker ifrån USA). Om man vill slippa det så kan man ju be dem att skriva på paketet att det är en gåva. Om det inte står på paketet vad det är värt så är det ju svårt att ta moms på det :P

EDIT: När jag beställde så kom det på under en vecka

Tack för tipset, verkar ju vara prisvärt att köpa härifrån!
Hittade kniven på direkten, en Becker BK2 Companion http://newgraham.com/store/product/1...Campanion-BK2/
men det var dock ett litet problem, jag kan inte se någonting om att man får med en slida, är det min engelska som fallerar eller har jag rätt? Ni får gärna kolla om ni har tid, jag kan ju ha missförstått..
Och tack igen för förslaget zippoo!

Edit: Betyder sheath slida?!
__________________
Senast redigerad av imwithnerd 2010-11-14 kl. 20:06. Anledning: Edit:
Citera
2010-11-14, 20:28
  #2433
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imwithnerd
Edit: Betyder sheath slida?!
Ja.

~Paul~

PS Tänk på att det tillkommer en del avgifter. Denna kniv kommer därmed att vara dyrare än om du beställer den från t ex TheBestknives.eu. Ett påslag på ca 34% ovanpå leveransavgiften tillkommer.
Citera
2010-11-14, 20:35
  #2434
Medlem
dePauls avatar
En liten kommentar till alla köp från USA.

Idag får man i princip alltid betala tull, moms och exp. avgifter. Sedan några månader tillbaka så har tullverket nya direktiv gällande import från icke-EU länder. Framför allt har man blivit extremt nitiska i fråga om knivar. Alla paket gås igenom och kontrolleras. Det är i princip omöjligt att slippa undan tull och moms, oavsett hur mycket säljaren än skriver ner priset.

De gångerna som man har sluppit att betala fullt pris så har man "fuskat" genom att säljaren har skrivit ned priset med en tämligen blygsam summa.

Men visst - dollarn är så pass låg att det i många fall trots allt kan löna sig.

~Paul~
Citera
2010-11-14, 20:47
  #2435
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja.

~Paul~

PS Tänk på att det tillkommer en del avgifter. Denna kniv kommer därmed att vara dyrare än om du beställer den från t ex TheBestknives.eu. Ett påslag på ca 34% ovanpå leveransavgiften tillkommer.

Okej, betyder det att priset kommer hamna på runt säg 65 dollar för kniven, plus 17 för leveransen och på de 17 ytterligare 5,78 dollar?
Citera
2010-11-14, 21:14
  #2436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Denna kniv kommer därmed att vara dyrare än om du beställer den från t ex TheBestknives.eu.

Kan ärligt talat inte hitta den på hemsidan, gjorde det sist du nämnde hemsidan men inte nu :S
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback