Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-07-05, 21:05
  #13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
kniven jag använder mest är en Roselli, därefter en cold steel master tanto..som jag har slipat bort tantobladet på, så den liknar en outdoorsman..

(för att tantobladet i sin utformning helt enkelt inte var bra nog)
Fina knivar det också. Och jag håller med. Tanto är egentligen inte speciellt praktiskt med tanke på vanlig användning. Tantospetsar är designade med tanke på motstånd mot deformation i tuffa material. Det är också därför som de flesta tantospetsar inte är slipade/brynta.

~Paul~
Citera
2007-07-05, 21:10
  #14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tritonus
kniven som alltid sitter i jaktbyxorna är en vanlig morakniv med orange slida. det jag gillar med den är att den har ett grymt skönt gummihandtag och är lagomt stort blad. kanske lite i överkant för hare och rådjur, men oftast har jag även en liten noname fällkniv med 7 cm blad i ryggsäcken. det är perfekt upp till rådjur. dock lite klent när man ska fixa eld å grillpinnar!

jag har även en riktigt fin kniv som jag köpte av nån lapp för massa år sedan.
jag vågar dock inte ta med en svindyr kniv ut i skogen. skulle kännas förjävligt att tappa bort den! så nu ligger den hemma å sammlar damm istället
OK, känner igen det här tankesättet. Mitt råd är att använda finkniven. Om du inte är samlare som jag själv och kan välja på flera hundra andra knivar så är det ingen mening med att "ruva" på din finkniv.

Morakniven är (förmodar jag) en Mora Clipper. Konstigt dock med orange slida. De brukar vara svarta. Din kniv är kanske av ett äldre datum?

~Paul~
Citera
2007-07-05, 21:18
  #15
Medlem
scoremaxs avatar
ja en tantospets är jävligt kass om man skall öppna upp buken på vilt t,ex. eller sticka/finarbeta i största allmänhet..

bär nästan alltid en leatherman till vardags, och när jag skall gå bort, och har tunna finbyxor/tunn skjorta så brukar jag ha en spyderco delica..
Citera
2007-07-05, 21:21
  #16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
när jag skall gå bort, och har tunna finbyxor/tunn skjorta så brukar jag ha en spyderco delica..
Vilken version? Den nya med sabelslipning eller den gamla med skålslipning?

~Paul~
Citera
2007-07-05, 21:22
  #17
Medlem
Tritonuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, känner igen det här tankesättet. Mitt råd är att använda finkniven. Om du inte är samlare som jag själv och kan välja på flera hundra andra knivar så är det ingen mening med att "ruva" på din finkniv.

Morakniven är (förmodar jag) en Mora Clipper. Konstigt dock med orange slida. De brukar vara svarta. Din kniv är kanske av ett äldre datum?

~Paul~

det stämmer bra det!

googlade precis clippern å det är en sådan jag har fast med knallorange slida som sagt! den lägger man inte bort iaf!

fast det där med att använda finkniven vet jag inte om jag håller med om. visst skulle det vara kul att5 använda den, men det är även kul att ha den som samlingsobjekt. jag kommer nog aldrig mer köpa en "finkniv" utan blir det en till blir det en ordentlig brukskniv. så den gör sig allt bra hemma i lugnt


har ni krav på parerskydd o.d?
jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha en kniv utan ordentligt skydd mot mina fingrar. är jag lite feg eller är det bara en vanesak?
Citera
2007-07-05, 21:25
  #18
Medlem
The Masters avatar
Är det inte i denna tråden som Tenstapojkar skall svara? Well för att vara allvarlig, jag använder morakniv då den är lagom lätt att hantera.
Citera
2007-07-05, 21:37
  #19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tritonus
har ni krav på parerskydd o.d?
jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha en kniv utan ordentligt skydd mot mina fingrar. är jag lite feg eller är det bara en vanesak?
Det beror på vad man ämnar använda kniven till. I vissa fall är parerstång på sin plats, som i samband med scoutknivar, huggare, en del jaktknivar och de s k överlevnadsknivar. I andra fall är parerstången mest i vägen som t ex hos tälj/snickarknivar filéknivar och vissa köksknivar.

~Paul~
Citera
2007-07-05, 21:37
  #20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Master
Är det inte i denna tråden som Tenstapojkar skall svara? Well för att vara allvarlig, jag använder morakniv då den är lagom lätt att hantera.
Precis.

~Paul~
Citera
2007-07-05, 21:45
  #21
Medlem
InkoPinkos avatar
Jag använder en Fällkniven F1 som jaktkniv/allroundkniv. Jag gillar att bladet är så grovt och robust... fungerar perfekt att t.ex. skära upp bröstkorgen på rådjur med.
Citera
2007-07-05, 21:54
  #22
Medlem
En fällkniv man fick med jaktmarker & fiskevatten för kanske 10 år sen. Tjockt och tåligt blad.
Citera
2007-07-05, 21:56
  #23
Medlem
eldstals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Hm, ja. Tycker nog att du skall börja att vara rädd om den eftersom den inte tillverkas längre. Jag kan nästan lova dig att den i framtiden kommer vara ett riktigt samlarobjekt .

2. Generellt har du rätt. Men det finns fällknivar som är så pass stadiga att de klarar av extrem påfrestning och i många fall håller bättre än fastbladare med sämre konstruktion.

~Paul~

1 Hmm det visste jag inte ska kankse köpa på mig ett par då och spara oanvända..

2 Men då kostar det där efter. Du får aldrig en bra fällkniv för 200 kr som en mora 2000 kostar. Det är ju i såfall om man är villig att lägga lite pengar på den isåfall tror jag säkert att det finns riktigt fina saker..
Citera
2007-07-05, 21:58
  #24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Jag använder en Fällkniven F1 som jaktkniv/allroundkniv. Jag gillar att bladet är så grovt och robust... fungerar perfekt att t.ex. skära upp bröstkorgen på rådjur med.
Ja, det är en fin och robust kniv. Vilken version har du?

~Paul~
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback