Flashback bygger pepparkakshus!
2009-11-21, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkish
Håller med men han skrev "länderna de flydde ifrån" inte "länderna de flyttade ifrån". Kan förstå att man flyttar till ett annat land för att jobba med högre lön, få mer pengar osv. Men att fly, det är för mig när man inte har något annat val på grund av krig, stor naturkatastrof eller liknande. Sen att vissa inte kan anpassa sig till sitt eget hemland och "flyr" för att få bidrag och jobba svart för att sedan åka tillbaka 1 gång om året och festa med släkten tycker jag inte är okej.

Men vafan. De flyttar inte flyr och de åker dit för att utöva sitt yrke inte åka dit för att leva på bidrag.

Nej nej nej! Ts skrev nyss om invandrarna som kommit hit för att jobba! De har inte flytt deras länder.

här
Citat:
Ursprungligen postat av UbYe
Om de är arbetskraftinvandrare typ syrianer som kom hit på 70-talet?

Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Ja det är illa när man har blivit normaliserad vid att leva på bidrag. För du menade väl ändå inte att svenskarna gör detta??

I sådana fall måste det till en förklaring, du får inte se svenskarna som en grå homogen massa utan som enskilda individer vilka där de flesta får lära sig att kritiskt granska och ifrågasätta. Till exempel, varför betalar jag så hög skatt bara för att den där ska runt och tugga khat, drälla på kafe, ägna sig åt kriminalitet, skaffa 8 ungar som alla ska bli försörjda av mig och liknande som resor tillbaks till det land de flydde från året efter de fick PUT.
Jag kan berätta för dig att svensken är varken blind eller dum bara för att vi inte vrålar halvnakna och dansar runt med en ak-47:a när vi ser något vi stör oss på.

Jag menar inte att det är jag som ser er på det sättet utan de invandrarna som jag har pratat med under alla mina år i det här landet. Nu till frågan, Ts frågade varför ni gnällde om arbetskraftsinvandrarna som kom från Syria. Om de är arbetskraftsinvandrare så betalar dem också lika mycket skatt som du gör.
Senast redigerad av Freshbacken 2009-11-21 kl. 03:20.
Citera
2009-11-21, 03:18
Bannlyst
Är ni efterblivna? Jag skrev inom citattecken, för att förtydliga att det var ironi. Det är ju det folk som tråden syftar på säger.

De kan inte diskriminera mellan en svensk börshaj som flyttar till Wall Street och en familj som flyr ett krig.
Citera
2009-11-21, 03:24
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freshbacken
Nej nej nej! Ts skrev nyss om invandrarna som kommit hit för att jobba! De har inte flytt deras länder

Jag menar inte att det är jag som ser er på det sättet utan de invandrarna som jag har pratat med under alla mina år i det här landet. Nu till frågan, Ts frågade varför ni gnällde om arbetskraftsinvandrarna som kom från Serbien. Om de är arbetskraftsinvandrare så betalar dem också lika mycket skatt som du gör.

Nja det är väl onödigt att starta en ny tråd bara för att TS inte kunde formulera frågan rätt, eller om det var svaren som gjorde att TS måste ändra frågan till något annat.

Nåja men vem har då sagt att vi har något emot att arbetskraftsinvandrarna åker tillbaks på semester till tex serbien? Har de jobbat och tjänat sina pengar på ett ärligt sätt är de fria att göra vad de vill med dem.
Oväntat eller hur...
Citera
2009-11-21, 03:29
Medlem
Citat:
Nja det är väl onödigt att starta en ny tråd bara för att TS inte kunde formulera frågan rätt, eller om det var svaren som gjorde att TS måste ändra frågan till något annat.

Nåja men vem har då sagt att vi har något emot att arbetskraftsinvandrarna åker tillbaks på semester till tex serbien? Har de jobbat och tjänat sina pengar på ett ärligt sätt är de fria att göra vad de vill med dem.
Oväntat eller hur...

Enligt Ts så spelar det ingen roll vare sig man jobbar eller inte, ni kritiserar alla som semestrar i deras hemländer (oftast MENA-folket) oavsett om de har jobb och skattas eller om de är bidragstagare.
Citera
2009-11-21, 03:32
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freshbacken
Enligt Ts så spelar det ingen roll vare sig man jobbar eller inte, ni kritiserar alla som semestrar i deras hemländer (oftast MENA-folket) oavsett om de har jobb och skattas eller om de är bidragstagare.

Du menar att det är folkligt förankrat att svenskarna kritiserar dem eller att det sker här på kk? Är det det förstnämnda så vill jag nog gärna se en hållbar källa på det.
Citera
2009-11-21, 03:41
Medlem
Citat:
Du menar att det är folkligt förankrat att svenskarna kritiserar dem eller att det sker här på kk? Är det det förstnämnda så vill jag nog gärna se en hållbar källa på det.

Det kan jag inte svara på för att det ju är inte jag som påstår detta, jag försökte bara ge en begriplig förklaring till Ts fråga och jag tror inte heller att han har någon bra källa på det här.
Citera
2009-11-21, 03:50
Bannlyst
Märkligt att det överhuvudtaget dyker upp en sån här tråd. Förstår inte vad problemet är?
Citera
2009-11-21, 04:13
Medlem
Metafors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Märkligt att det överhuvudtaget dyker upp en sån här tråd. Förstår inte vad problemet är?

Svar = Ignorans.
Citera
2009-11-21, 17:16
Medlem
Aakes avatar
Frågan är också hur fasen asylsnyltarna har råd att frekvent och länge tillbringa sin rikliga fritid i de länder de påstår sig ha flytt ifrån.
Citera
2009-11-21, 17:27
Bannlyst
Men för i helvete! Kan ni läsa eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Frågan är också hur fasen asylsnyltarna har råd att frekvent och länge tillbringa sin rikliga fritid i de länder de påstår sig ha flytt ifrån.

Jag snackar inte om asylsnyltarna, eller flyktingar. Jag snackar om arbetande invandrare som inte flytt utan sökt sig utomlands för ett bättre liv!
Citera
2009-11-21, 17:30
Medlem
Voltecs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake

Ditt efterblivna as lär dig räkna, har följt dina trådar ett tag nu och du kommer bara med massa idiotiska synpunkter utan något tänkande innan.

Vi åker varannat år ungefär då kostar semestern sammanlagt i nöje 20 - 30k

Hur mycket kostar dina luder i Thailand?

2 som jobbar snålar extremt kan man sparat 200-250k om året.
Räkna sj!!
De flesta flyr fattigdom, ja flyktingstatistiken är manipulerad.

- Voltec
Citera
2009-11-21, 17:40
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UbYe
Men för i helvete! Kan ni läsa eller?

Jag snackar inte om asylsnyltarna, eller flyktingar. Jag snackar om arbetande invandrare som inte flytt utan sökt sig utomlands för ett bättre liv!

Ja de får naturligtvis fira sina semestrar var de vill. Men samtidigt ÄR det ju så att MASSOR av semestrande asylsnyltare måste fraktas hem på Statens bekostnad så fort det blir lite kalabalik i tex Libanon, Somalia osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in