Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-17, 15:10
  #49
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karkon99
Ångermanland Västerbotten Norrbotten lappland. Inga kommuner men ändå.


Intressant att dom reglerna ännu inte finns i trafikförordningen och inte heller i några lokala föreskrifter. Berätta gärna var vi hittar lagstödet för bestämmelserna.

Starkt att du kan skilja på landskap och kommuner.
Citera
2016-08-17, 16:47
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Intressant att dom reglerna ännu inte finns i trafikförordningen och inte heller i några lokala föreskrifter. Berätta gärna var vi hittar lagstödet för bestämmelserna.

Starkt att du kan skilja på landskap och kommuner.

Bor i en av de landskapen och har inte fått några uppgifter om att det skulle gälla jag heller....
Citera
2016-08-17, 17:47
  #51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kingcab85
Bor i en av de landskapen och har inte fått några uppgifter om att det skulle gälla jag heller....


Det står heller inte att det är lag på att vara på höger sida. Gör som ni vill men skyll er själv om ni blir påkörd bakifrån och inte kunde göra ett slit åt det innan
Citera
2016-08-17, 18:33
  #52
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karkon99
Det står heller inte att det är lag på att vara på höger sida. Gör som ni vill men skyll er själv om ni blir påkörd bakifrån och inte kunde göra ett slit åt det innan

Jo, det gör det. Vi har högertrafik i det här landet. Även i Ångermanland Västerbotten Norrbotten lappland.

Från TrF

3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är
längst till höger i färdriktningen och som är avsett för
fordonet.

Går du fortfarande i skolan eller är du bara lite sen?
Citera
2016-08-17, 19:24
  #53
Medlem
Strychnos avatar
Cykel --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2016-08-17, 22:27
  #54
Medlem
Herregud, höger sida för fan! Cykel klassas som ett fordon. Även lag på ljus runt om på cykeln om du är ute efter vägen i mörker, då kan man ju för fan inte ha vitt ljus framåt o cykla på vänster sida.

Hoppas ni som cyklar på vänster sida på vägen får möte med en fullastad timmerbil i 90 som inte väjer!
Citera
2016-08-18, 04:26
  #55
Medlem
Håller ju helt med andra här att man ska köra på höger sida. Ifall man kör bil och kommer ikapp en cyklist och samtidigt får möte (så man inte kan köra om på en gång) - då kan man ju sakta ner och lägga sig bakom, sen köra om när det blir fritt. Om man istället möter cyklisten i motsatt riktning går det ju inte lika bra - då måste man ju typ stanna och hoppas på cyklisten gör samma sak och sen eventuellt krånglar sig mellan bilen och vägkanten. Därmed hindras trafiken onödigt mycket. På ställen med bred vägren är väl problemet mindre - men där har man ju god marginal även om man cyklar på höger sida.

Sen blir det ju som någon skrev en högre relativ fart. Ofta planerar man ju sin körning på landsvägar så att man ska hinna stanna för stillastående hinder som kan dyka upp exempelvis bakom kurvor och krön. Men rör sig då "hindret" mot en med t ex 30 km/h, så går det ju helt plötsligt fortare än man planerat för.
20-30 km/h extra, gör rätt stor skillnad på ett ställe där sikten är skymd (och man kan ju inte bara väja ut i mötandes körfält på dom ställena heller - då riskerar man ju en ännu värre olycka).
Citera
2017-03-04, 15:27
  #56
Medlem
Jag har en relaterad fråga. Det finns en tillfällig skylt som lyder "Gående och cyklister hänvisas till andra sidan" (svart text på brandgul botten). Vad innebär det om den sitter på höger sida av vägen? Ska man cykla på vänster sida då? Eller betyder skylten helt enkelt att det är förbjudet att cykla?
Citera
2017-03-04, 15:44
  #57
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag har en relaterad fråga. Det finns en tillfällig skylt som lyder "Gående och cyklister hänvisas till andra sidan" (svart text på brandgul botten). Vad innebär det om den sitter på höger sida av vägen? Ska man cykla på vänster sida då? Eller betyder skylten helt enkelt att det är förbjudet att cykla?
Det betyder att det är en trafikomledning. Dom sätts upp i samband med vägarbeten så att folk inte ska bli överraskade när de helt plötsligt inte kommer fram längre.
Citera
2017-03-04, 16:05
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Det betyder att det är en trafikomledning. Dom sätts upp i samband med vägarbeten så att folk inte ska bli överraskade när de helt plötsligt inte kommer fram längre.

Fast för gående och cyklister brukar skylten sitta precis där den gäller. Är skylten alltså likvärdig med en förbudsskylt? Eller får man brytat mot en del trafikregler om man är extra uppmärksam, som att cykla på trotoar eller på vänster sida av vägen?
Citera
2017-03-04, 17:01
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Fast för gående och cyklister brukar skylten sitta precis där den gäller. Är skylten alltså likvärdig med en förbudsskylt? Eller får man brytat mot en del trafikregler om man är extra uppmärksam, som att cykla på trotoar eller på vänster sida av vägen?

Om den skylten sitter någonstans där det inte finns motsvarande cykelbana på vänster sida av vägen så sitter den fel.
Syftet är att oskyddade trafikanter som redan har separerad g/c-bana inte ska gå bland motortrafiken utan hänvisas till g/c-bana på andra sidan motortrafiken.

Förstås finns ju ingen straffpåföljd att promenera eller cykla på motortrafikens väg, såvida inte specifikt skyltat, fast gång- eller cykelbana finns tillgänglig. Det är hittills bara sunt förnuft att undvika onödiga risker.
Citera
2020-07-23, 00:12
  #60
Medlem
Jag har begrundat frågan, och kommit till slutsatsen att denna bestämmelse måste vara en kvarleva från den epok då allmänna vägar huvudsakligen trafikerades av gående och hästskjutsar, med cyklister som ett mer sporadiskt inslag, men ytterst få bilister!

Numera verkar det mer som en obekväm relikt från en avlägsen forntid... och jag kungör härmed min avsikt att framdeles som cyklist städse hålla mig på vänster sida av vägen! Jag hatar verkligen dessa timmerbilar som kör om mig med typ en decimeters marginal, i uppåt 90 km/h!

Polisen må bötfälla mig om de vill, men jag är mer rädd om min kropp än mina usla slantar!

Over and out.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback