Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-06, 23:59
  #13
Medlem
ratboness avatar
jag målar ofast höger vänster och har aldrig problem

flügger är inte sämsta färgen, alcro, beckers & nordsjö snäppet vassare dock.

var taket målat innan? så du inte gett dig på ett grängat (sandspackel sprutat) tak? det kan va jävligt o få bra om man inte dyngar på ordentligt.
Citera
2007-07-07, 00:50
  #14
Medlem
TattarJävels avatar
Då lyser antagligen inte solen rakt in i det fönstret.

Av de "riktiga" färgerna är Flügger skräp, färger från ÖB, Netto, Coop osv räknas inte som färg.
Citera
2007-07-08, 02:36
  #15
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Så är det inte. Om man man täckmålar någonting, så att ytan under inte lyser genom, så är kulören densamma hur många lager du än målar.
även om man målar extra 3.5år efteråt.
målade över lite spacklade hål idag samt ett par märken på ett par väggar i vardagsrummet och nyanskillnaden är såpass liten så det syns inte om man inte lyser med lampa och letar.
nordsjö bindoplast väl omrörd innan målning.
Citera
2010-10-17, 15:34
  #16
Medlem
jnilssons avatar
Lyfter.

Kämpar med detta problem, men funderar på om jag är för kräsen.

Går det att få till målningen så bra att man inte ens ser ränder när man har en naken glödlampa i taket och står en bit bort i linje med målningen?
Citera
2010-10-20, 20:02
  #17
Medlem
jnilssons avatar
Svarar mig själv efter praktiska erfarenheter. Det gäller att (1) ha ordentligt med färg i rollern och (2) tempo i målningen så blir resultatet utmärkt, även i skenet av nakna glödlampor nära taket. Inget av 1 och 2 kan utelämnas då vattenbaserade färgen torkar snabbt.

Om man märker att man missat för några minuter sedan så kan man lika gärna avbryta målningen. Att gå tillbaka till torra partier och försöka rätta till fungerar inte.
Citera
2010-10-22, 04:19
  #18
Medlem
Gör såhär.

1. Måla i fönstrets riktning, inte höger vänster som någon tomte skrev.

2. Se till att ha en bygglampa riktad mot taket så du ser var och vart du målar/målat, finns billiga på biltema som fungerar bra.

3. Nu är det bara att måla taket. I mindre rum brukar jag ta ca en halvmeter åt gången, alltså jag går från höger till vänster, eller vänster till höger och målar en halvmeter åt gången, givetvis målar jag i fönstrets riktning. Sedan är tricket mycket färg på rollern och att arbeta snabbt. Som sagt, gå från hörn till hörn och måla en liten bit åt gången i fönstrets riktning med mycket färg på rollern och med tempo.

4. Skitfärger brukar fungera bra, skillnaden är bara att du kan behöva stryka taket 5 gånger istället för 2 för att få det bra. Resultatet är att färgen inte alltid blir så billig plus att man ger mycket jobb till sig själv med en billig färg.
Citera
2017-08-08, 17:57
  #19
Medlem
utan.att.stannas avatar
Samma problem helvete. Vit nordsjö prof takfärg 1. Först höger vänster. Nu frpn fönster mot vägg. Ser flrjävligt ut. En burk kostar 1000 kr som räcker en gång, finns endast 10 L. Använt 1.3 typ. Har jag för lite färg och är för långsam eller vad är det frågan om?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback