Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-07-02, 12:14
  #1
Medlem
gubbslemmets avatar
Hej
Som förälder till en 10-åring grubblar man ibland på det här med gymnasiet.
Det skrivs en jävla massa om obehöriga lärare på gymnasienivå, och att de skulle vara helt kass.
Själv var det längesen jag gick gymnasiet, och då reflekterade jag inte över detta fenomen.
Någon som kan bidra med egna erfarenheter?
Mitt eget resonemang är väl ungefär:

Om man ska läsa matte och fysik vill jag ha en behörig lärare.

Ska jag läsa fordonsteknik får det gärna vara en person som arbetat i 20 år inom fordonsteknik, och som gillar lära ut ämnet. Inget krav på behörighet där alltså.

Tankar, funderingar, förslag?
Citera
2007-07-02, 12:25
  #2
Medlem
ojz0rs avatar
Att man måste ha läst pedagogik på lärarhögskolan för att få lära ut är patetiskt.
Jag litar lika mycket på en obehörig lärare som jag gör på en behörig, det viktiga är att de kan lära ut sedan har inte behörigheten något med saken att göra.
Det är ungefär som med körkort, man behöver det inte för att köra bil bra vilket bevisas ofta på att även personer med körkort kör dåligt.

Det skall dock vara upp till skolan att se till att en lärare är kompetent nog att lära ut det ämnet läraren är där för att lära ut, behörighet eller inte.
Citera
2007-07-02, 12:30
  #3
Medlem
gubbslemmets avatar
Aha

Då har vi samma synsätt:-) Skönt o veta att man inte är ensam om detta.
Fler kommentarer någon?
Citera
2007-07-02, 12:46
  #4
Medlem
Deannas avatar
I synnerhet i de praktiska gymnasieämnena så tycker jag att det borde ställas krav på yrkeserfarenhet.. Som skrivs ovan så har jag hellre en lärare som jobbat i yrket i flera år än en som bara gått och läst till lärare.
Fast å andra sidan har jag mött katastrofala lärare som både har lärarutbildning, yrkeserfarenhet och undervisningserfarenhet, så det är ju ingen direkt garanti för bra och kunniga lärare.

Bästa fysikläraren jag har haft var obehörig, han var utbildad pilot. Han hade däremot kunskapen att engagera eleverna på ett sånt sätt att man såg fram emot fysiklektionerna. Hade en mattelärare som undervisade på högskolenivå (jag läste dock på gymansienivå för henne), hon tog ner allt på mellanstadienivå och förklarade allt med blommor och solar.. Och då förstod även de som hade svårt för just det avsnittet. Jag tror att personligt engagemang och en förståelse för elevernas svårigheter är en lika viktig egenskap som kunskap om man är lärare, i synnerhet i de svåra ämnena. Personligen tror jag att många obehöriga lärare har den egenskapen.. Är man ung och nyexad som lärarare tror jag inte att man har sånt.
Citera
2007-07-02, 13:49
  #5
Medlem
wises avatar
Efter att ha studerat ett tag på universitetet och hört talas om lärararutbildningen där grupparbeten i många fall ersätter prov, träffat färdiga lärare i samhällskunskap som blandat ihop Sverigedemokraterna med Centerpartiet/Kristdemokraterna och sett många andra konstigheter så saknar begreppet "behörig lärare" nästan all trovärdighet i mina ögon.
Citera
2007-07-02, 14:23
  #6
Medlem
Dan-Banans avatar
Jag som precis tagit studenten från gymnasiet kan intyga på att det finns både bra och dåliga lärare utan behörighet, och det gäller även behöriga lärare. Värst av alla är dessa halvt utbildade lärare som kommer och ska ha praktik på skolorna. De saknar allt vad självförtroende heter och därmed så är det svårt att lita på att vad de säger stämmer. Vissa praktikanter har även haft rent ut sagt bedrövliga kunskaper inom det ämne det är meningen att de skulle bli lärare inom.
Alla människor är inte ämnade att bli lärare helt enkelt. Vissa saknar social kompetens, andra saknar tillräcklig kunskap inom ämnet, och lärare som är bra på båda de punkterna är enligt mig en stor bristvara.
Citera
2007-07-02, 14:30
  #7
Medlem
Höjas avatar
Personligen ser jag hellre en kunnig bra lärare än en behörig.

Och lärarutbildningen i sverige är ett stort skämt, dom tar in för många elever, den är för lätt, bara att glida igenom. Går själv lärarhögskolan, ska utbilda mig till lärare, och har träffat många som är direkt olämpliga lärare. Problemet är att det ställs inga krav på att man ska kunna lära ut, bara man klarar tentan så är du lärare, hur urusel man än är. Medan det finns personer som är riktigt grymma på att lära ut, får alla att fatta, men inte klarar tentan, så dessa får jobba som obehöriga lärare.
Citera
2007-07-02, 14:38
  #8
Medlem
GomerPyles avatar
Men om det nu finns någon helt fantastisk obehörig lärare borde denna kunna läsa in de där 60 pedagogikpoängen, så slipper man alla diskussioner. Självklart ska målet vara att alla lärare ska vara behöriga. Det handlar om integritet för en yrkeskår, det är även en rättvisefråga. Varför ska jag studera i fem och ett halvt år och dra på mig studielån när andra kan komma direkt från gatan och arbeta som lärare? Sedan beror det också på vilka ämnen vi pratar om. De vanliga skolämnena som matematik, svenska, samhällskunskap etc ska ha behöriga lärare, men gäller det mer annorlunda ämnen som karaktärsämnen på gymnasieprogram måste man nog kunna gå utanför behörighetskrav.
Citera
2007-07-02, 14:45
  #9
Medlem
I min hemkommun var gymnasiet löjligt mycket bättre än grundskolan. Lärarna var riktigt lärare som var smarta, lärarna på grundskolan är ju inkompetenta dagisfröknar hela bunten, i alla fall där jag är uppvuxen.
Citera
2007-07-02, 14:47
  #10
Medlem
gubbslemmets avatar
Många kloka svar. Man blir glad när man läser att de flesta anser att personens lämplighet verkar gå före den svenska lärarutbildningen. Om jag tolkar svaren rätt vill säja. Till saken hör att den vuxmattelärare jag hade förstörde mitt matematikintresse för tid och evighet. Välutbildad, men ack så trist.
Den outbildade träslöjdsläraren däremot var fenomenal.
Det kanske finns hopp för 10-åringens gymnasiestudier då, får väl leta reda på rätt skola bara.
Ser fram emot fler intressanta svar
Citera
2007-07-02, 17:46
  #11
Medlem
Dan-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GomerPyle
Det handlar om integritet för en yrkeskår, det är även en rättvisefråga.
Håller med. Det krävs att vi i Sverige höjer kraven på de som ska bli lärare, men problemet är väl kanske att om det blir svårare att bli lärare så står vi inom ett par år med en lärarbrist utan dess like, och då är vi ju mer eller mindre tvungna att anställa fler och fler obehöriga lärare. Den enda vettiga lösningen skulle väl egentligen vara att höja lärarnas löner så att det blir ett riktigt statusyrke som sig bör, men pengar till statliga instutitioner är vi svenskar inte så himla bra på att få fram verkar det som (sjukvård, äldreomsorg osv).
Svår fråga det här med undervisning egentligen. Hur man än lägger fram det så låter det som valfläsk.
Citera
2007-07-02, 18:33
  #12
Medlem
GomerPyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan-Banan
Håller med. Det krävs att vi i Sverige höjer kraven på de som ska bli lärare, men problemet är väl kanske att om det blir svårare att bli lärare så står vi inom ett par år med en lärarbrist utan dess like, och då är vi ju mer eller mindre tvungna att anställa fler och fler obehöriga lärare. Den enda vettiga lösningen skulle väl egentligen vara att höja lärarnas löner så att det blir ett riktigt statusyrke som sig bör, men pengar till statliga instutitioner är vi svenskar inte så himla bra på att få fram verkar det som (sjukvård, äldreomsorg osv).
Svår fråga det här med undervisning egentligen. Hur man än lägger fram det så låter det som valfläsk.

Jo, alltså det rådde ju en brist på lärare för kanske tio år sedan. Idag finns det dock vanliga ämneslärare i överflöd (med visst undantag för matematik/NO) så att anställa obehöriga lärare anser jag är direkt taskigt. Vilken annan yrkesgrupp skulle acceptera att nya kollegor med formell utbildning och behörighet blir utkonkurerade av obehöriga personer för att dessa har mer "erfarenhet"? Hur ska nyexaminerade lärare kunna få erfarenhet om de inte får arbeten? Vad kommer här näst?

Obehöriga poliser?

"Nä Göran här han har jobbat som väktare i 25 år sörru så han vet hur man tas med folk, till skillnad från de där unga killarna som har gått på polishögskolan"

Som sagt, finns det någon obehörig lärare som nu är fantastisk kan han sätta sig bakom bänken i 18 månader och läsa upp sin behörighet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback