Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2008-12-28, 21:47
  #37
Medlem
när jag köpte ett spinnspö åt farfar av gao xingjang innehåller flera lite sorgliga noveller med elegant text. titelnovellen suger dock
konstigt att pappersväggar av ajvide lindqvist inte nämnts ännu, skräck i svensk varadagsrealism. tycker också att le guins tales from earthsea (vet ej om den finns på svenska) ska nämnas, fantastisk stundom arkaisk fantasy.
Citera
2017-08-10, 19:40
  #38
Medlem
NoTruces avatar
Läste nyligen ut Härjat och bränt av amerikanen Wells Tower. Jävligt fina noveller som påminner såväl om Bukowski som Carver, den förstnämnde dock bara i glimtar. Titelnovellen, trots att den är ganska rolig, är den sämsta texten. Ett gäng vikingar som lever rövare, skrivet på ett modernt språk. Men det är i de övriga novellerna Tower glänser. Vanliga människor, somliga med skraltig ekonomi, andra med psykologiskt bagage av varierande tyngd. Det är inte enbart den medelålders mannen som skildras; Tower berättar lika gärna om tonårstjejer och pensionärer som försöker hitta rätt i tillvaron på ålderns höst.
Citera
2017-08-11, 23:35
  #39
Medlem
Germanofils avatar
Finns en del bra tips i den här tråden (ev. kan MOD sammanfoga med denna tråd, intresset är ju i vilket fall begränsat.):
(FB) Tråden om amerikanska noveller (short stories)

Bl.a. George Saunders böcker som är riktigt bra men inte verkar vara översatta till svenska. Finns nog knappast någon som bättre kan beskriva samtidens USA än vad Saunders gör.
Citera
2017-08-19, 12:08
  #40
Medlem
Jag vet inte om någon har nämnt Roald Dahl? Numera är han kanske mest känd för Kalle och chokladfabriken och andra barnböcker, men han har skrivit några underbara novellsamlingar: Någon som du, Puss puss, Hustrubytet. Finns tydligen några till.

De var mina favoritnoveller i min ungdom. Dahl har helt missuppfattat det där med happy ending: huvudpersonen råkar alltid illa ut på slutet eller gör bort sig på det gruvligaste.

Kan med fördel läsas på originalspråket: Someone like you, Kiss kiss, Switch bitch.
Citera
2017-08-30, 16:11
  #41
Medlem
Foerklaedeshaexans avatar
Mitt tips är Alice Munro. Vilken som helst av hennes novellsamlingar är en glädje och en ren njutning att läsa. Det är bara att grotta ner sig.
Citera
2017-08-30, 19:04
  #42
Medlem
Flannery O' Connor. Läste ut Allt som stiger måste stråla samman för ett tag sedan. Första jag läst av henne, trots att jag gillar southern gotic sedan tidigare.

Vår egen Lars Ahlin var en mästare i det korta formatet. Handlar om oftast helt vardagliga händelser där den mänskliga existensen sätts på sin spets.
__________________
Senast redigerad av Magmunnen 2017-08-30 kl. 19:09.
Citera
2017-09-08, 06:43
  #43
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten

The Treasury of American Short Stories. Selected by Nancy Sullivan.

Jag har denna bok hemma och brukar läsa någon novell på måfå då och då. Den innnehåller en del guldkort som t.ex. The Lottery som nämndes i tråden.

Som kvällsläsning igår blev det John Cheevers Torch Song. Det är historien om en man och en kvinna som träffas och "dansar en sommar" för att sedan skiljas åt. De bor båda i New York och deras vägar korsas återkommande i olika sammanhang under 30- och 40-talen. Självklart har de båda nya partners som hela tiden byts ut. Att slutet på historien blir olyckligt behöver jag väl inte ens sätta i en spoiler-tag.

Som ett sidospår till relationsdramat får man som läsare även en inblick i hur situationen var för de tyskar som bodde i USA under kriget. Intressant tycker jag.
Citera
2017-09-08, 10:46
  #44
Medlem
Några favoriter:

Eyvind Johnson, Än en gång, Kapten! (mest historier om Norrland i början av 1900.talet. Briljant, väldigt rolig och djupt mänsklig)
-//- : Natten är här (utspelas till stor del på kontintenten under 20-talet, ett väderbitet mellankrigs-Europa där Eyvind hade bott som utflyttad ung författare. Likheterna med dagens Europa är påfallande. Dessutom några berättelser som utspelar sig i det antika Grekland)
Ivar Lo-Johansson: Martyrerna (levande, grym, erotisk, ibland häpnadsväckande frispråkig. Ivar Lo är är en av de mest underskattade novellförfattarna på vårt språk)
Jayne Anne Phillips, Ytterfil (om vinddrivna existenser i USA:s 70-80-tal, mycket bra)
Honoré de Balzac, Lastbara historier (Contes Drolatiques, finns i en utmärkt litet äldre översättning av Sven Stolpe, som inte alls väjer för njutningar, laster, ironi och humor. Utspelar sig till stor del under medeltiden och 1500-talet)
Klas Östergren, Med stövlarna på (boken som fick mig att upptäcka Östergren på allvar; lysande, skenbart avspänt berättade historier om människor som upplever udda möten)
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2017-09-08 kl. 10:52.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback