2009-09-09, 19:06
Medlem
haha fan de här tänkte ja inte på ja fick ju vad ja frågade efter, bokstavligen såklart

men jo hur man uttalar det var jag mer inne på
Citera
2009-09-09, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Mâmân'et uttalas det.

Från wikipedia:

det uttalas ungefär såhär då?

mamanjet eller maman et
Citera
2009-09-09, 19:32
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joro83
det uttalas ungefär såhär då?

mamanjet eller maman et
Mamanet! 'et är själva ändelsen.
Citera
2009-09-13, 20:48
Medlem
Batool med persiska bokstäver. hjälp!

shooo!!! det är så att jag har tänkt tatuera in min farmors namn på persiska och undrar hur man skriver detta namn med persiska bokstäver? hon hette Batool. vill gärna veta vad det betyder och kanske lite annan info oxå. men det absolut viktigaste är hur man skriver det med persiska bokstäver. googlade på det och fick lite info men lyckades inte hitta namnet skrivet med persiska bokstäver. någon som vet?
Citera
2009-09-13, 21:10
Medlem
jag har hört att khomeinis fru hette Batool

seriöst alltså.

betydelse:

بتول (batool) Noun A 1. A virgin or a nun. 2. A feminine, proper name

det betyder alltså "oskuld" eller "nunna", bara för att förtydliga eftersom du verkar vara shoo-homie-aktig

men om du tatuerar det ska du använda nastaligh eller vafan det heter, det är den skrivstil som är "snygg", man kan ladda ner det som font till Word, om du är snäll kanske jag hjälper dig att hitta fonten
Citera
2009-09-14, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinyo
jag har hört att khomeinis fru hette Batool

seriöst alltså.

betydelse:

بتول (batool) Noun A 1. A virgin or a nun. 2. A feminine, proper name

det betyder alltså "oskuld" eller "nunna", bara för att förtydliga eftersom du verkar vara shoo-homie-aktig

men om du tatuerar det ska du använda nastaligh eller vafan det heter, det är den skrivstil som är "snygg", man kan ladda ner det som font till Word, om du är snäll kanske jag hjälper dig att hitta fonten

tackar så mkt för svaret. hur hittade du hur man skriver det? jag har för närvarande inte word installerat, men tror du att man kan ha den fonten till open office? det jag vet e iaf att man kan öppna word dokument med Open office. skulle va riktigt schysst om du hjälpte mig med fonten.
Citera
2009-09-14, 16:02
Medlem
ja, jag kollade upp det och tydligen hette inte khomeinis fru Batool, var fan hade jag fått det ifrån?

jag vet, du bryr dig inte

jag pluggar persiska

här är fonten:
http://www.4shared.com/file/37993951/27d9d813/IRANnastaliq.html

extrahera skiten och lägg den i en mapp som heter "fonts" i windowsmappen, iaf för word är det så, borde vara samma för open mögis, men annars får du ju fråga google hur man gör.

Batool blev rätt snyggt i nastaligh, "vaav" och "laam", alltså de två sista bokstäverna är snygga, speciellt laam gillar jag (persiskt L). Hoppas du blir nöjd med din tatuering även om jag generellt tycker tatueringar är dumt.
Citera
2009-09-14, 19:54
Medlem
jag har "installerat" fonten nu. men när jag skriver namnet blir det med vanligt alfabete och inte med persiska bokstäver. hur ska jag göra för att få det på persiska?

va kul att du pluggar persiska. jag kan tala det men inte skriva alls (förutom mitt eget namn .
Citera
2009-09-14, 20:03
Medlem
jag har gått in på språkisntällningar och ser ingen farsi eller persiska
Citera
2009-09-14, 21:16
Medlem
tja
är detta ditt namn?
جعفر (ja'far) Noun A 1. A small river, a stream. 2. A masculine, proper name, spec, Imam Ja'far Sadegh

och sen med ett i

ja'fari betyder persilja så det lär det ju inte vara utan menas en som kommer från floden

är du från floden?
förlåt, jag skojar

att skriva med persiska bokstäver är en hel vetenskap som du får fråga google om, men tro inte att du bara kan trycka på bokstaven p på ditt tangentbord så får du "pe" (persiskt P) på skärmen om du byter font.
Enklast för dig är att kopiera بتول
såhär بتول بتول بتول بتول بتول بتول بتول بتول بتول بتول بتول بتول بتول بتول بتول بتول

markera med musen bara
sen klistra in i ditt open office
sen markera texten och välja fonten du installerade
så gjorde jag med word,
googla annars "persian online editor" om du vill skriva själv, men det behövs ju inte.
Citera
2009-09-14, 21:41
Medlem
ok det har jag gjort nu. så nu vet jag hur man skriver batool. men jag kollade på bilden på tatueringen jag ska göra och insåg att det blev för kort eftersom banderollen var längre än så. det jag undrar nu är hur man skriver efternamnet Madadi. vet du det? ber om ursäkt om jag är lite jobbig .
Citera
2009-09-14, 21:50
Medlem
stämmer detta: (Batool Madadi)

بتول ءشیشیه
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in