• 1
  • 2
2007-06-30, 03:15
Medlem
ManicFreedoms avatar
Hejsan,

Jag har tankarna om att köpa en ny el-gitarr. Och jag vill då ha en Les Paul och den ska vara hyfsat billig. Och Epiphone är väl ett ganska okej märke och så.
Jag har iaf spanat in denna gura.

http://img412.imageshack.us/my.php?i...2233172gq8.jpg

(Finns på www.musikborsen.se)

Jag är inte så insatt direkt i gitarrvärlden med märken och vilka mikrofonmärken som är bra på gitarren osv. Så därför frågar jag här för att få lite tips och råd från de erfarna.

(Ja jag har läst de två andra trådarna med liknande frågor)

Tack för svar
/ManicFreedom
Citera
2007-06-30, 05:16
Medlem
Det där är väl billighetsvarianten? Epiphone gör grymt bra gitarrer, men kliver du upp ett snäpp till och köper en Epiphone Les Paul Standard eller Epiphone Les Paul Studio så kommer du inte att ångra dig. De brukar kosta 4.995 resp 3.995, och de låter enligt mig nästan lika bra som en "riktig" Les Paul. Skulle du vilja ha ännu bättre ljud så kan du sen bara byta ut mickarna.

Annars kan du ju hålla utkik efter annonser och köpa en begagnad. Kolla bara så att det inte är några sprickor i halsen, mahogny kan vara lite besvärligt.
Citera
2007-06-30, 05:26
Medlem
Tanners avatar
Jag har en äldre Epiphone Les Paul Standard....iaf är det vad jag fått berättat för mig. Köpte den beggad för nått år sen för ett par tusen.

Låter riktigt jävla bra faktiskt...har höjt upp mickarna en hel del...blir lätt rundgång om man sitter fel....men annars är det en jävulsk attack i ljudet....grymt för priset tycker jag nog.

Men så kör jag den i en 120W topp med en 4x12 låda i ett ganska litet rum också.
Citera
2007-06-30, 12:49
Medlem
ManicFreedoms avatar
okej.
Då är det nog värt en Les Paul Standard. Då är väl denna gitarren bra att satsa på?: http://img519.imageshack.us/my.php?image=namnlsnb6.jpg

Föressten det är blues jag spelar mest på guran, men den gitarren är väl bra för det?

Mvh, ManicFreedom
Citera
2007-06-30, 12:53
Medlem
tältpinnes avatar
Om du är inne på Epiphone och mest skall köra blues, varför inte något i stil med en DOT 335. Jag körde själv med en sån under min musikaliska period, mycket behagligt varmt runt ljud, Les Paulen känns mer som krossade ölflaskor och billiga fnask.
Citera
2007-06-30, 12:56
Medlem
ManicFreedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Om du är inne på Epiphone och mest skall köra blues, varför inte något i stil med en DOT 335. Jag körde själv med en sån under min musikaliska period, mycket behagligt varmt runt ljud, Les Paulen känns mer som krossade ölflaskor och billiga fnask.

Haha, nja det är för mkt bluesgitarr. Jag kör annat också, mycket rock n' roll. Jag gillar din beskrivning om Les Paulens ljud. hehe. Men jag har förstått att les paulen ska funka bra till blues också.

/ManicFreedom
Citera
2007-06-30, 12:59
Medlem
krijgenics avatar
Det finns två sorters Epiphone. Bra, och VÄRDELÖSA. Se till att du provspelar den innan, för det är skillnad från gitarr till gitarr. Hittar du en bra Epi, så knip den! Det du ska kolla är intonering, skorrande strängar och så vidare.
Citera
2007-06-30, 13:01
Medlem
ManicFreedoms avatar
Bestället jag ifrån www.musikborsen.se så kan jag ju inte provspela. Men det finns väl ingen risk att den senaste gitarren jag länkade har skorrande strängar osv? Den kostar ju ändå 5k.
Citera
2007-06-30, 13:04
Medlem
krijgenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicFreedom
Bestället jag ifrån www.musikborsen.se så kan jag ju inte provspela. Men det finns väl ingen risk att den senaste gitarren jag länkade har skorrande strängar osv? Den kostar ju ändå 5k.

Jo, det kan den mycket väl ha. Epiphone har inte samma kvalitékontroll som Gibson t.ex. (som även de kan vara dåliga ibland.)

Jag skulle rekommendera att du snackar med Musikbörsen först, och får dem att välja ut en vettig åt dig.
Citera
2007-06-30, 13:18
Medlem
ManicFreedoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krijgenic
Jo, det kan den mycket väl ha. Epiphone har inte samma kvalitékontroll som Gibson t.ex. (som även de kan vara dåliga ibland.)

Jag skulle rekommendera att du snackar med Musikbörsen först, och får dem att välja ut en vettig åt dig.

Jag har mailat och frågat dom om det var något dåligt med gitarren som t.ex. skorrande strängar. Man får ju bara hoppas att de är ärliga också.

/ManicFreedom
Citera
2007-06-30, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicFreedom
Jag har mailat och frågat dom om det var något dåligt med gitarren som t.ex. skorrande strängar. Man får ju bara hoppas att de är ärliga också.

/ManicFreedom
Bättre gitarr får du inte för 5000 spänn om du inte köper begagnat.
Citera
2007-06-30, 16:16
Medlem
Sebaots avatar
jag vet inte hur epiphone-guror är idag... min första gitarr var en epiphone SG som jag köpte för omkring 4500kr, och den har mikrofoner från helvetet... de brummar och låter och har sig. men det ska tydligen ha att göra med sladdarna och potentiometrarna...så med lite meckande skulle det säkert gå att få bort... men vad jag hört är de bättre idag...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in