• 1
  • 2
2007-06-29, 23:48
Medlem
slrslrs avatar
Kan någon förklara skillnaderna på dessa yrken, jag vet la vad den stora skillnaden mellan manusförfattare och regissör är självklart men kan man vara en manusförfattare och få en regissör att göra en film baserad på ens manus.

Behöver man en utbildning för att lyckas med att slå igenom med ett manus eller räcker det med att man har världens grymmaste ide och har någorlunda erfarenhet av att skriva manus.

Asså jag vet att det här är jävlgit luddigt typ, men jag tror jag vill skriva ett manus eller iaf en bok. låter jävligt löjligt kanske men jag har bra fantasi och folk har faktiskt uppmuntrat mig till att göra det.

Undrar hur man ska gå till väga samt att jag har massa frågor typ :P
Citera
2007-06-29, 23:54
Medlem
knakelibangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Kan någon förklara skillnaderna på dessa yrken, jag vet la vad den stora skillnaden mellan manusförfattare och regissör är självklart men kan man vara en manusförfattare och få en regissör att göra en film baserad på ens manus.

Behöver man en utbildning för att lyckas med att slå igenom med ett manus eller räcker det med att man har världens grymmaste ide och har någorlunda erfarenhet av att skriva manus.

Asså jag vet att det här är jävlgit luddigt typ, men jag tror jag vill skriva ett manus eller iaf en bok. låter jävligt löjligt kanske men jag har bra fantasi och folk har faktiskt uppmuntrat mig till att göra det.

Undrar hur man ska gå till väga samt att jag har massa frågor typ :P

Det är ju bara att skriva på och sen skicka runt det när det är klart, är det intressant så får du det kanske sålt men sen om det finns några tips eller andra smartheter att tänka på får du nog vänta på mer kvalificerade svar. Men i praktiken är det bara att skicka massa brev med ditt manus och hoppas på svar, eller åka till usa och stalka kändisar
Citera
2007-06-30, 11:03
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knakelibang
Det är ju bara att skriva på och sen skicka runt det när det är klart, är det intressant så får du det kanske sålt men sen om det finns några tips eller andra smartheter att tänka på får du nog vänta på mer kvalificerade svar. Men i praktiken är det bara att skicka massa brev med ditt manus och hoppas på svar, eller åka till usa och stalka kändisar

Det är väl ändå i USA man har stört chans at lyckas. Jag menar det finns ju så mycket värdelösa filmer och ändå så görs dom.
Citera
2007-06-30, 11:45
Medlem
Citat:
Det är väl ändå i USA man har stört chans at lyckas. Jag menar det finns ju så mycket värdelösa filmer och ändå så görs dom.
Och det gäller inte i Sverige då menar du?
Citera
2007-06-30, 11:59
Medlem
knakelibangs avatar
Citat:

Här har du ju dock http://www.sfi.se/ som du kan få massa bidrag av så du slipper jobba medans du skriver.. vet dock inte hur man får bidragen direkt, men gå in och läs på och ansök! du kan ju bara få ett nej!
Citera
2007-06-30, 16:15
Medlem
neonguys avatar
Citat:

Kan ju vara mycket kontakter å sånt som avgör även i den branschen (tyvärr).
Citera
2007-06-30, 17:46
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cingeto
Och det gäller inte i Sverige då menar du?

Jo men självklart går det att lyckas i sverige bara att man förmodligen har större chans i USA med tanke på att det görs sjukt mycket mer filmer där borta.
Citera
2007-06-30, 19:49
Medlem
Tyvärr så är Sveriges filmklimat urkasst och ingen vågar ge chansen till skript som kanske inte är helt politiskt korrekta , där är något fel på Sverige när inte regissörer som Roy Andersson får nog med pengar för att göra bra film. Så om du vill att ditt skript ska bli till en film så måste du skriva något i stil med skitfilmen "Heartbreak hotel" som gamla medelålders kärringar går och ser , för inte får du pengar om du kommer med något Pusher/Irreversible-liknande manuskript. Sverige skulle verkligen behöva en motståndskraft som den franska nya vågen för till och med Island gör bättre filmer än oss nuförtiden.

"Regissören Roy Andersson anser att personliga schismer och svågerpolitik avgör vem som får pengar från Svenska Filminstitutet. Det resulterar i dåliga filmer som inte fungerar internationellt säger han till tidningen Situation Stockholm. Regissören tycker inte att han fått tillräckligt med stöd inför hans nya film. Därför meddelar han att filmen "Du levande" kan bli hans sista."
Citera
2007-07-02, 00:44
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undulaten
Tyvärr så är Sveriges filmklimat urkasst och ingen vågar ge chansen till skript som kanske inte är helt politiskt korrekta , där är något fel på Sverige när inte regissörer som Roy Andersson får nog med pengar för att göra bra film. Så om du vill att ditt skript ska bli till en film så måste du skriva något i stil med skitfilmen "Heartbreak hotel" som gamla medelålders kärringar går och ser , för inte får du pengar om du kommer med något Pusher/Irreversible-liknande manuskript. Sverige skulle verkligen behöva en motståndskraft som den franska nya vågen för till och med Island gör bättre filmer än oss nuförtiden.

"Regissören Roy Andersson anser att personliga schismer och svågerpolitik avgör vem som får pengar från Svenska Filminstitutet. Det resulterar i dåliga filmer som inte fungerar internationellt säger han till tidningen Situation Stockholm. Regissören tycker inte att han fått tillräckligt med stöd inför hans nya film. Därför meddelar han att filmen "Du levande" kan bli hans sista."

Du verkar vara en vis människa. Vad tycker du om möjligheterna i USA?
Citera
2007-07-02, 02:54
Medlem
Har du viljan så kan man alltid lyckas i USA , för att va ett land med våran population så har vi en hel del svenskar som är aktiva i Hollywood men det kanske beror på att vi är så bra på engelska och har allmänt bra utbildning i Sverige. Ett bra exempel på att man kan lyckas med en liten budget i USA är denna filmen http://www.imdb.com/title/tt0472118/ vilket man kan säga är en helt svensk rulle fast producerad i USA den är skräp men den är ändå ett bra exempel . Personligen så är jag inte mycket för Hollywood för där spelar pengarna mer roll än skripten , det går ju knappast att jämföra Hollywood idag med de gyllene åren runt 1970-talet för nu ska allt va så extremt kommersiellt. För mig så är Asien det nya stället man ska söka sig till , även som utlänning kan man lyckas där vilket Christopher Doyle är ett bra exempel på.
Citera
2007-07-02, 11:21
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undulaten
Har du viljan så kan man alltid lyckas i USA , för att va ett land med våran population så har vi en hel del svenskar som är aktiva i Hollywood men det kanske beror på att vi är så bra på engelska och har allmänt bra utbildning i Sverige. Ett bra exempel på att man kan lyckas med en liten budget i USA är denna filmen http://www.imdb.com/title/tt0472118/ vilket man kan säga är en helt svensk rulle fast producerad i USA den är skräp men den är ändå ett bra exempel . Personligen så är jag inte mycket för Hollywood för där spelar pengarna mer roll än skripten , det går ju knappast att jämföra Hollywood idag med de gyllene åren runt 1970-talet för nu ska allt va så extremt kommersiellt. För mig så är Asien det nya stället man ska söka sig till , även som utlänning kan man lyckas där vilket Christopher Doyle är ett bra exempel på.

Det e det jag menar, USA verkar vara så bra om man verkligen har viljan. Det görs ju skitfilmer där hela jävla tiden, blir så arg ibland när jag ser en riktigt dålig film och tänker att jag har fan bättre möjligheter att göra en bättre.

Hur e det med utbildning oså? Bryr dom sig mycket om det i USA. Det finns ju filmregissörutbildningar här i sverige där man lär sig att klippa/producera/regisera och skriva manus. Bryr dom sig där borta eller e det viktiga att du har skrivit ett riktigt bra manus typ?
Citera
2007-07-02, 16:48
Medlem
Jag tror ett bra manus väger tyngre än utbildning , många som har lyckats i Hollywood har kanske bott i en 1a och legat bakåt med att betala räkningarna och sen har dom fått ut sitt manus till dom rätta personerna och så är cirkusen igång. Grejen med filmindustrien är att det är som ett lotteri , du måste ha en jävla tur att komma i kontakt med rätt personer och det hjälper nog att kunna talk the talk and walk the walk om man säger som så. Vissa stora namn i Hollywood har kanske inte fått sitt big break tills dom kanske var 40 och då har dom hållit på i 20 år eller så. Inte för han var en särskilt bra skådis men ett bra exempel är Charles Bronson som inte blev redigt stor fråns han var 53 och gjorde Death Wish 1 (ibland kan skript som man skrivit på toaletten bli en hit vilket death wish är ett bevis på )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in