• 1
  • 2
2007-06-29, 00:46
Medlem
Mr Coffees avatar
Nu har jag hört så mycket om hur fantastisk kobebiff ska vara att äta. Det ska vara köttet från himmelriket. Jag har aldrig provat själv men jag är ordentligt skeptisk.

Jag gillar kött som fan, det ska vara medium rare och riktigt mört. Ibland kan jag spinna som en glad torparkatt efter att jag ätit en perfekt stekt köttbit från Ica.

Då ligger kilopriset på max 200 kr, vad får jag för den flerdubbla kostnaden som kobebiff anbringar?

Är det en hype och en myt eller är det så sjukt djävla gott att det är värt priset.

Klarar den en blindtest eller är det bara ytterligare en sak som rikingar ska kunna vräka i sig för att känna sig skilda från pöbeln. Typ som när Stenbeck rörde ihop rysk kaviar och vispgrädde och slevade i sig?
Citera
2007-06-29, 00:59
Medlem
Inte heller provat. Men tittar man på bilder från boskapsrasen som används, wagyu, http://www.ohk.co.jp/okayama-wagyu/img/wagyu-2.jpg så ser man att det är något annat än biffen på ica. Sådan där marmorering är vad jag vet inte helt lätt att hitta någonstans i sverige. Så nog är det skillnad alltid.
Citera
2007-06-29, 01:15
Medlem
Mr Coffees avatar
Ser fina ut men jag vet inte om ändå skulle köpa tex kobe-köttfärsbiffar för 154 kr/kg att göra hamburgare med.

Inte heller sådan här (http://www.exoticmeats.com/store/ima...york-steak.jpg) kobebiff för 800 kr/kg.

Visst priset avskräcker en del men trots väldigt fin marmorering så är jag skeptisk till att det skulle vara så sjukt delikat. Det gäller ju sedan att inte vilken klåpare som helst försöker tillreda den.

Om man läser följande så förstår man varför det kostar flis:

Citat:
Most Kobe Beef today is bred and raised in California and Australia. For example, Harris Ranch in California is contracted with beef producers in Kobe to breed and raise their cattle in California, where land and grain is relatively inexpensive. The cattle is raised and fed under the exacting specifications for Kobe Beef. When the cattle is almost ready for slaughter, it is shipped to Kobe, Japan, where its feeding is completed, and the cattle is slaughtered.

Det låter helt djävla idiotiskt!
Citera
2007-06-29, 01:40
Medlem
Quorthons avatar
Givetvis är det inte värt prislappen. Man kan få underbart kött för en bråkdel av det priset. Och att kobebiff skulle kunna vara 10 000% bättre har jag svårt att tänka mig. Men har man mycket pengar och är sugen på kött så varför inte?
Citera
2007-06-29, 04:30
Medlem
Det är väl alldeles säkert något speciellt att äta det. Precis som en stereo för 600k är något speciellt att lyssna på. Har man pengarna och tycker att den lilla skillnaden är värd den astronomiska prisskillnaden (gentemot det som är bara är jävligt bra då) så är det väl bara att köra på. Själv håller jag mig till den bara aningen dyrare biffen i saluhallarna då jag faktiskt tycker den är bra mycekt bättre än icas.
Citera
2007-06-29, 06:31
Medlem
apgujeongs avatar
Det är ett fantastiskt gott kött. Man behöver inte vara någon expert för att känna skillnad mellan en ICA-biff och Kobe beef.
Citera
2007-06-29, 09:39
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Köttet är säkerligen utmärkt.

Jag är 100% övertygad att det inte ligger till med Kobekött som det gör med "Champange" där nyrika peknegrer och knarklangare är övertygade att de får "det bästa pengar kan ge" när de köper en pava Cristal för 10.000, för det är ren ripoff, inget snack om saken. Nästan så att Cinzano är bättre...

Dårar...

Men hade jag pengar...så skulle jag äta Kobestek tre gånger per dag! (Kanske varvat med en hel del Kungskrabba och svensk hummer med...)
Citera
2007-06-29, 10:10
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Nu har jag hört så mycket om hur fantastisk kobebiff ska vara att äta. Det ska vara köttet från himmelriket. Jag har aldrig provat själv men jag är ordentligt skeptisk.

Jag gillar kött som fan, det ska vara medium rare och riktigt mört. Ibland kan jag spinna som en glad torparkatt efter att jag ätit en perfekt stekt köttbit från Ica.

Då ligger kilopriset på max 200 kr, vad får jag för den flerdubbla kostnaden som kobebiff anbringar?

Är det en hype och en myt eller är det så sjukt djävla gott att det är värt priset.

Klarar den en blindtest eller är det bara ytterligare en sak som rikingar ska kunna vräka i sig för att känna sig skilda från pöbeln. Typ som när Stenbeck rörde ihop rysk kaviar och vispgrädde och slevade i sig?
Det var potatismos och kaviar dom rörde ihop och käkade

Men nog skulle man känna skillnad på kobebiff i ett blindtest men det är ju också svårt att uppskatta hur många gånger godare än "vanlig" biff det är.
Hade jag haft pengarna så hade jag ätit det.
Citera
2007-06-29, 10:20
Medlem
mycket åsikter från folk som inte har provat!

Jag och några vänner gick ihop och köpte 1kg kobebiffar för 1299:-/kg bara för att prova och se om det är så speciellt som priset antyder.

Jag kan säga att om jag hade råd skulle det vara det enda jag åt. det är så sjukt mört att det nästan påminner om gåslever (ok liten överdrift), det bara smälter i munnen.

Man får ju tänka på att om man ska ha en måltid så kostar det 250-300kr bara för köttet vilket egentligen är som att äta ute och helt acceptabelt. Hellre lägger jag 300kr på kobebiff än att köpa sunkig oxfilè 2 ggr på nån av stockholms alla syltor, man tjänar ändå in en slant på att vinet eller ölen är så pass mycket billigare hemma.

Om ni kan få tag på det, KÖP!
Citera
2007-06-29, 11:40
Medlem
Mr_Ypzilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av störig
Om ni kan få tag på det, KÖP!

Den stora frågan är ju nu - var i Sverige köper man det? Beställa hos lokala slaktaren?
Citera
2007-06-29, 11:45
Medlem
Är det inte de djuren somblir maserade och får lyssna på mozart innan de blir slaktade?
Citera
2007-06-29, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Ypzilon
Den stora frågan är ju nu - var i Sverige köper man det? Beställa hos lokala slaktaren?
En del ICA har det. NK Saluhall oxo. Man kan säkert ringa Gourmet Food och fråga vilka som köpt det. http://www.gourmetfood.se/

I sverige kommer det mesta köttet inte alls från Kobe utan från Australien. Behandligen är dock densamma och det är samma koras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in