Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-01, 22:41
  #637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nojjman
Är det värt att testa någon av spelen som gjordes efter FF9?
Risken är att besvikelsen blir så stor att jag tar mitt eget liv.

Till skillnad från andra här så var det 10an som blev en grym besvikelse för mig. 11an (mmorpg) och 12an fick tillbaka mig lite, främst för jag tycker Ivalice är den bästa spelvärlden Square skapat. Så därför rekommenderar jag starkt Final fantasy tactics, om man nu gillar SRPG. Finns i uppdaterad variant (war of the lions) och funkar bra till Ipad.

Hoppas på en remake av Vagrant Story framöver (lite OT men är ändå Ivalice världen). Det har inte åldrats så jättebra så kanske inget jag råder till

Editerar mitt inlägg då ja insåg att du fråga efter något släppt efteråt, fft kom faktiskt innan 9an. Skulle isf rekommendera HD remaken på 12an som finns nu till ps4
__________________
Senast redigerad av Sebus 2017-09-01 kl. 22:47.
Citera
2017-09-19, 14:17
  #638
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
FF IX har alldeles nyss släppts på ps4, med trophy support. Ingen remake eller något såklart utan är väl samma version som fanns på pc/ps3 gissar jag? Är inte helt hundra. Hoppas det är samma som med VII där man hade med speed mode. Slipper det blir för grindigt. Hade nog hellre hoppats på VIII eller VI, men dem kanske kommer så småningom också. Inte för att jag inte gillar IX men håller dem två högre, men ska nog bli ett köp, ser fram emot att spela detta mästerverk igen.
Citera
2017-09-19, 14:30
  #639
Medlem
Om det är någon utgåva som jag hoppas kommer att komma ut i framtiden så är det en komplett "Final Fantasy Origins"-samling, alltså med, FF1, FF2 och FF3.
Jag förstår inte varför FF3 jämt blir ignorerat hela tiden när det gäller trogna overhead-versioner i samma stil som originalversionen till Famicom, det anses ju för fasen ofta vara det bästa FF-spelet till en konsolen.
Det tog allt som var bra med FF1 och förbättrade en del aspekter, exempelvis så gjorde de att striderna flöt på mycket bättre (inget mer irriterande "Ineffective!"-tjafs varenda gång någon försökte attackera en fiende som redan hade dött osv) samt förbättrade Job-systemet, så att man kunde byta Job när man ville och dessutom bli bättre och bättre i dem ju mer man använde dem, precis som om man "levlade upp" dem.

Det närmaste som jag har sett någonting i den gamla klassiska originalstilen av FF3 är väl i så fall versionen till WonderSwan Color, men den versionen kom ju inte ens ut som ett färdigt spel.
__________________
Senast redigerad av Peter_18 2017-09-19 kl. 14:39.
Citera
2017-09-19, 17:05
  #640
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Om det är någon utgåva som jag hoppas kommer att komma ut i framtiden så är det en komplett "Final Fantasy Origins"-samling, alltså med, FF1, FF2 och FF3.
Jag förstår inte varför FF3 jämt blir ignorerat hela tiden när det gäller trogna overhead-versioner i samma stil som originalversionen till Famicom, det anses ju för fasen ofta vara det bästa FF-spelet till en konsolen.
Det tog allt som var bra med FF1 och förbättrade en del aspekter, exempelvis så gjorde de att striderna flöt på mycket bättre (inget mer irriterande "Ineffective!"-tjafs varenda gång någon försökte attackera en fiende som redan hade dött osv) samt förbättrade Job-systemet, så att man kunde byta Job när man ville och dessutom bli bättre och bättre i dem ju mer man använde dem, precis som om man "levlade upp" dem.

Det närmaste som jag har sett någonting i den gamla klassiska originalstilen av FF3 är väl i så fall versionen till WonderSwan Color, men den versionen kom ju inte ens ut som ett färdigt spel.
Hade jag inte tackat nej till heller. Skulle gärna spela igenom I-V då det är dem enda FF spelen jag inte spelat. Helt ärligt hade jag hellre sett att square enix skiter i FF XVI helt och istället släpper dem tidigare spelen i båda originalutgåvor och remake, likt dem gör med FFVII. Dem kommer uppenbarligen inte gå tillbaka till det som gjorde dem tidigare spelen så fantastiska utan fortsätta på XV stuket.
Citera
2017-09-20, 12:32
  #641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Hade jag inte tackat nej till heller. Skulle gärna spela igenom I-V då det är dem enda FF spelen jag inte spelat. Helt ärligt hade jag hellre sett att square enix skiter i FF XVI helt och istället släpper dem tidigare spelen i båda originalutgåvor och remake, likt dem gör med FFVII. Dem kommer uppenbarligen inte gå tillbaka till det som gjorde dem tidigare spelen så fantastiska utan fortsätta på XV stuket.
Personligen så tycker jag att FF4 är den bästa delen av delarna FF1-FF5, tätt följd av FF5.
FF4 bör dock helst liras i versionen som kom ut i samlingen "Final Fantasy Chronicles", eftersom den officiella SNES-versionen var ganska slarvigt översatt och dessutom tog bort en massa detaljer och gjorde hela spelet allmänt lättare.
Versionen till "Final Fantasy Chronicles" är mer trogen den japanska originalversionen till Super Famicom (som jag själv har lirat, då jag har viss förståelse för japanska) och den har nästan inga laddningstider heller - förutom när man ska spara spelet, men man kan spara väldigt snabbt på en tillfällig "Memo File" som finns kvar så länge som man inte stänger av konsolen, så det spelar ingen större roll.

FF5 har en litet mer lättsam stil än FF4 och fokuserar extra mycket på ren spelglädje, och det spelet har ett oerhört beroendeframkallande Job-system, där man kan låsa upp Abilities från olika Jobs och sen kombinera dessa Abilities med andra Jobs - lite grand som en föregångare till Job-systemet i "Final Fantasy Tactics".
En av mina personliga favorit-combos är att ge "Two Swords" till en Knight.

Här har du förresten en video av de första minuterna av "Final Fantasy Chronicles"-versionen av FF4.

https://www.youtube.com/watch?v=uF6D...&index=2&t=17s

Personligen så gillar jag verkligen atmosfären i det där spelet;
jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men det är helt klart någonting speciellt.
Det räcker med att lyssna en liten stund på låtar som ""World Map Theme"" och
"Welcome To Our Town!" för att första vad jag menar med det.
__________________
Senast redigerad av Peter_18 2017-09-20 kl. 12:55.
Citera
2017-10-01, 03:05
  #642
Medlem
Phobiazis avatar
Lyckades dra hem Final Fantasy XV för 80:- från tradera!
Några tips n tricks till en noob?
Citera
2017-10-01, 03:45
  #643
Avstängd
Oblivionenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Lyckades dra hem Final Fantasy XV för 80:- från tradera!
Några tips n tricks till en noob?

Lär dig använda warpgrejen ordentligt ASAP, den viktigaste funktionen i spelet.

Annars så är det ganska godtyckligt vad du kan fokusera på, mainquest eller sidequest, fokuserade mycket på sidequest i min genomspelning ooch var alltid överlevlad i varje mainquest.
Citera
2017-10-01, 04:12
  #644
Medlem
Phobiazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oblivionens
Lär dig använda warpgrejen ordentligt ASAP, den viktigaste funktionen i spelet.

Annars så är det ganska godtyckligt vad du kan fokusera på, mainquest eller sidequest, fokuserade mycket på sidequest i min genomspelning ooch var alltid överlevlad i varje mainquest.

Thnx ska tänka på att lära mig det direkt!

Ah jag brukar sega med quest överhuvudtaget. Brukar köra några stycken och sedan springa runt i timmar för att utforska etc när det är open world!
Citera
2017-10-01, 04:15
  #645
Avstängd
Oblivionenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Thnx ska tänka på att lära mig det direkt!

Ah jag brukar sega med quest överhuvudtaget. Brukar köra några stycken och sedan springa runt i timmar för att utforska etc när det är open world!

Skulle föreslå att du väntar med att utforska tills du får gula vänner... (Du kommer att förstå när du ser det.)
Citera
2017-10-01, 05:28
  #646
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Personligen så tycker jag att FF4 är den bästa delen av delarna FF1-FF5, tätt följd av FF5.
FF4 bör dock helst liras i versionen som kom ut i samlingen "Final Fantasy Chronicles", eftersom den officiella SNES-versionen var ganska slarvigt översatt och dessutom tog bort en massa detaljer och gjorde hela spelet allmänt lättare.
Versionen till "Final Fantasy Chronicles" är mer trogen den japanska originalversionen till Super Famicom (som jag själv har lirat, då jag har viss förståelse för japanska) och den har nästan inga laddningstider heller - förutom när man ska spara spelet, men man kan spara väldigt snabbt på en tillfällig "Memo File" som finns kvar så länge som man inte stänger av konsolen, så det spelar ingen större roll.

FF5 har en litet mer lättsam stil än FF4 och fokuserar extra mycket på ren spelglädje, och det spelet har ett oerhört beroendeframkallande Job-system, där man kan låsa upp Abilities från olika Jobs och sen kombinera dessa Abilities med andra Jobs - lite grand som en föregångare till Job-systemet i "Final Fantasy Tactics".
En av mina personliga favorit-combos är att ge "Two Swords" till en Knight.

Här har du förresten en video av de första minuterna av "Final Fantasy Chronicles"-versionen av FF4.

https://www.youtube.com/watch?v=uF6D...&index=2&t=17s

Personligen så gillar jag verkligen atmosfären i det där spelet;
jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det, men det är helt klart någonting speciellt.
Det räcker med att lyssna en liten stund på låtar som ""World Map Theme"" och
"Welcome To Our Town!" för att första vad jag menar med det.
Jag håller med dig, FFIV är också min favorit, nog framförallt var det första RPG spel jag spelade efter Zelda link to the past på SNES. Jag var fast ju med storyn och musiken, sedan kunna utforska så mycket. Finns så mycket "bra att ha" i dolda gångar/grottor och hus.

Blide skitsur när man fick reda på att FFV inte skulle släppa i väst. Så när FFVI släpptes så var det rena julaftonen för mig....

Blide först besviken på FFVII till playstationen, tyckte mest grafiken var jobbig. Men annars underbar story och spelglädje i högklass.

Då kanske man skulle prova Final Fantasy Chronicles

Samma känsla hade jag på Chronotrigger. Som är No1 för mig.

Ska inskaffa SNES mini hade jag tänkt mig, just för nostalagi. Synd att Chronotrigger är inte med där.
Citera
2017-10-01, 06:08
  #647
Medlem
Phobiazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oblivionens
Skulle föreslå att du väntar med att utforska tills du får gula vänner... (Du kommer att förstå när du ser det.)

Okidoki! ^^
Citera
2017-10-02, 10:34
  #648
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Om det är någon utgåva som jag hoppas kommer att komma ut i framtiden så är det en komplett "Final Fantasy Origins"-samling, alltså med, FF1, FF2 och FF3.
Jag förstår inte varför FF3 jämt blir ignorerat hela tiden när det gäller trogna overhead-versioner i samma stil som originalversionen till Famicom, det anses ju för fasen ofta vara det bästa FF-spelet till en konsolen.
Det tog allt som var bra med FF1 och förbättrade en del aspekter, exempelvis så gjorde de att striderna flöt på mycket bättre (inget mer irriterande "Ineffective!"-tjafs varenda gång någon försökte attackera en fiende som redan hade dött osv) samt förbättrade Job-systemet, så att man kunde byta Job när man ville och dessutom bli bättre och bättre i dem ju mer man använde dem, precis som om man "levlade upp" dem.

Det närmaste som jag har sett någonting i den gamla klassiska originalstilen av FF3 är väl i så fall versionen till WonderSwan Color, men den versionen kom ju inte ens ut som ett färdigt spel.

Du får spela 3:an på DS som alla andra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback