Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-13, 17:56
  #625
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_18
Är det någon mer än jag som inte kan låta bli att tänka på Terra som "huvudkaraktären" i Final Fantasy 6?
Enligt Squaresoft så ska det spelet inte ha någon egentlig huvudkaraktär utan bestå av en "ensemble cast", men jag tycker definitivt att Terra sticker ut en hel del, åtminstone under större delen av WoB.
Nästan hela spelet handlar ju på ett eller annat sätt om Terras magiska krafter och hennes önskan att känna en relation till folk runt omkring sig.
Hon kan i princip jämföras med Frodo från "Lord Of The Rings"-böckerna - den där speciella individen som ger hopp till andra människor och som alla andra beskyddar från skurkarna.
Returners-ledaren Banon tänker på henne som deras stora hopp, och man måste ta med henne till Sealed Gate eftersom hon är den enda som har en direkt relation till både människorna och Esper-folket.
Spelet använder ju till och med hennes temamelodi som overworld-musiken.

Visst, man kan säga att spelet också handlar väldigt mycket om Locke, Edgar, Sabin, Celes, Cyan och Setzer, men just Terra känns absolut som det närmaste som det spelet kommer en "protagonist", tätt följd av Locke och Celes.
I vilket fall som helst så kommer inte karaktärerna Gau, Strago, Relm, Mog, Umaro och Gogo i närheten av de karaktärerna när det gäller "stora och betydande roller" (framför allt inte Umaro och Gogo, som är väl dolda hemliga karaktärer!), så det finns definitivt skillnader på den punkten.

Använd gärna spoilers Peter...
Citera
2016-05-13, 21:39
  #626
Medlem
Scrip7s avatar
Final Fantasy X och X-2 har äntligen släppts till pc
Citera
2016-06-01, 23:27
  #627
Medlem
Darwins avatar
Jag spelade om 9:an på steam nu senaste veckorna, och på sätt och vis är det ju det bästa FF spelet; intressanta karaktärer (förutom tråkmånsen Zidanne), ovanligt vuxen och mörk handling och tema (som kontrastrerar fint mot den färgglada, lite naivistiska estetiken), och musiken förstås!

Men den stora nackdelen (som jag noterade mer nu) är tempot; handlingen är på tok för utdragen och långsamt berättad, med för mycket helt onödig dialog, poänglöst (obligatoriskt) springande fram och tillbaka och repetitioner.

Jag tycker alltså inte att spelet är för långt i sig, utan att det är för segt berättat; det är förmodligen betydligt mer pratande i exempelvis Dragon Age, men det känns inte lika långdraget eftersom det är effektivare berättat.

Och förstås att striderna är för sega och tar för lång tid... Så jag skulle nog sätta 6:an som det bästa FF spelet, men 9:an som god tvåa.
Citera
2017-08-08, 09:32
  #628
Medlem
75190255508s avatar
Jag lirar 7an 8an varje år och har nästan gjort sedan de släpptes, klarade aldrig 8an när det kom ut och sedan rörde jag det inte på ett par år. Jag var rätt dum i huvudet som barn.

Hur som helst har jag precis klarat 7an, första gången på Japanska, och jag måste säga att det är lite trist att inte Emerald och Ruby Weapon är med.

8an blir också på Japanska och jag måste vara riktigt försiktig med korten eftersom The Card Club tydligen inte finns på Ragnarok i slutet på spelet. Ser redan fram emot det. Årets mål: Lionheart på disc 1, och inte levla en enda level. Jag ska med andra ord totalkvadda hela systemet, bara för att.
Citera
2017-08-23, 23:09
  #629
Medlem
nojjmans avatar
Är det värt att testa någon av spelen som gjordes efter FF9?
Risken är att besvikelsen blir så stor att jag tar mitt eget liv.
Citera
2017-08-23, 23:16
  #630
Medlem
Circuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nojjman
Är det värt att testa någon av spelen som gjordes efter FF9?
Risken är att besvikelsen blir så stor att jag tar mitt eget liv.

FFX är ett mycket bra spel och det finns till PS4.
Citera
2017-08-23, 23:18
  #631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nojjman
Är det värt att testa någon av spelen som gjordes efter FF9?
Risken är att besvikelsen blir så stor att jag tar mitt eget liv.
10:an går an, och X-2 på sin höjd, men allt efter är ren jävla dynga enligt mig själv.
Citera
2017-08-24, 00:19
  #632
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantgubbe
10:an går an, och X-2 på sin höjd, men allt efter är ren jävla dynga enligt mig själv.

Jag var riktigt anti X och framåt i FF-sagan men även XII går bra tycker jag! Inte riktigt samma stämning som i IV-IX men det fungerar bra med det nya systemet och det är ett välgjort spel till ps2 från början och välskriven story!
Citera
2017-08-24, 07:46
  #633
Medlem
Circuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Jag var riktigt anti X och framåt i FF-sagan men även XII går bra tycker jag! Inte riktigt samma stämning som i IV-IX men det fungerar bra med det nya systemet och det är ett välgjort spel till ps2 från början och välskriven story!

X är den bästa i serien. Mycket bättre än t.ex. VII som alla verkar hylla.
Citera
2017-08-24, 09:45
  #634
Medlem
FF VIII är det jag håller högst baserat på läget det kom ut i. Storyn gillas rejält och karaktärsgalleriet uppskattas. Har hamnat i skymundan till del 7 och 9
Citera
2017-08-24, 12:21
  #635
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Circuit
X är den bästa i serien. Mycket bättre än t.ex. VII som alla verkar hylla.

Alla tycker vi olika! Beror lite också på hur gammal man är vilken favorit man har i sagan.
Citera
2017-08-31, 00:45
  #636
Medlem
MTDs avatar
Själv tycker jag att 9an är helt klart bäst.
Sådan känsla i hela spelet. Underbara karaktärer och helt, helt underbar musik.

Jag tycker också att spelet känns väldigt mycket 'fantasy och äventyr'.

Jag gillar inte de ff-versioner med tex skjutvapen. Känns alldeles för modernt.

Ett av världens bästa spel, i min personliga lista. Om inte det bästa
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback